Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svar från Advokat ang "svarta listan-tråden"

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kema

Janne H skrev:
Har du sett någon annan än den berömde Niklas som representant för Kema?

/JH

Jag är inte ute efter en hängning men svaret på den frågan är tyvär nej.

Men om denna diskution ska kunna nystas upp ska ni alla inte uttala er med ilska i sinnet. Då blir det bara värre...

Janne H skrev:
Har någonsin någon annan än han själv sagt att han är berömd?

/JH

Men ge upp det är inte det denna tråd handlar om...

Men som svar på din fråga så tror jag sett hans namn nämnas en hel del... Men bara inte kunnat plaserat det tidigare. Men hur känd det säger jag inget om eller var jag sett det.

När en tidning, till exempel, väljer att svartlista någon så har redaktionen alltid väldigt mycket på fötterna innan dom publicerar. Det ska finnas tydlig dokumentation på att personerna/företagen på listan misskött sig vid upprepade tillfällen och de ska vara anmälda. Man svartlistar alltså inte någon på grund av rykten eller påståenden.

Man tar också alltid hänsyn till att det man publicerar kan drabba tredje man, man måste alltså fråga sig om det är värt att ge allmänheten denna information om tredje man kan skadas. Är informationen så pass allmängiltig helt enkelt.

Visserligen förekommer begreppet "konsekvensneutral" inom journalistiken, men det är något som enbart används vid mycket speciella tillfällen. I fallen med Skandiadirektörerna var pressen konsekvensneutral. Nyheten hade alltså ett så pass högt informationssvärde för sveriges befolkning att man inte längre kunde ta hänsyn till direktörernas familjer.

Och även när man publicerar svarta listor så är man mycket försiktig med adresser. Telefonnummer publicerar man, så vitt jag vet, aldrig någonsin.

Dessutom finns det en hedersregel inom journalistiken, och det är att man alltid låter de anklagade komma till tals och ge sin egen version av saken. Om man inte gör det så är man partisk, och det får aldrig en journalist vara. ALDRIG!

/Joakim

Senast ändrad:
Tänkte ge mig in i debatten nu.

Kema har nyligen hängt ut två fotografer som vi anlitat på www.sthlmvip.com för mingelbilder på krogarna runt Stureplan på deras "svarta lista". Kema ringde mig och körde lite reportersnack och jag trampade väl i de flesta fällor man kan göra som media-otränad.

Nu till det som är lite uppseendeväckande:
Sedan vårt namn kom upp på kema.nu har vi blivit kontaktade av två modeller och tre fotografer som vill att vi ska medverka i polisanmälningar (bl a förtal som diskuterats ovan i tråden, men även grövre rubriceringar) mot kema.nu. En av dessa påstår även att kema berättat hur dom bandade telefonsamtalet/-intervjun med mig (utan att nämna det såklart), är inte även det brottsligt? *sneglar mot mannen med advokatkänningar*

Det värsta av allt är nog ändå det som man hittar angående kema och deras "modellagenturer" vid lite sökningar på internet, Google t ex. Ryktet går att dom för närvarande städar upp ordentligt - som de gjort med svarta listan - men det finns gott om intressant läsning kvar! Döm själva gott folk... jag tycker det känns som "svarta listan" snarare bör tillämpas på dess upphovsman.

Eftersom jag inte är inne här så ofta kommenterar jag gärna mitt inlägg via e-post. [email protected]

Sthlmvip skrev:
Tänkte ge mig in i debatten nu.

En av dessa påstår även att kema berättat hur dom bandade telefonsamtalet/-intervjun med mig (utan att nämna det såklart), är inte även det brottsligt? *sneglar mot mannen med advokatkänningar*

Nej, det är inte brottsligt att banda ett samtal där personen som bandar själv deltar i samtalet.

/Joakim

Men nu får ni väl för f-n ta och ge er! Syftar då främst på Nicklas Anderssons inlägg här senast, men även till andra inlägg!

Håll er till tråden och sluta med era förbaskade personangrepp!!!

Vad Niklas väljer att fota, och att skriva på nätet, är helt upp till honom, och det ska ni ta och ge fulla fan i!

Att hålla på med personangrepp och skitsnack är så vansinnigt dålig stil så jag blir illamående!

Dessutom så är det vansinnigt respektlöst att tala om en person som "han", när personen ifråga deltar i tråden!

Skärpning!!!

Hur går det för fotografen från Norrköping som det står så mycket om på kema?

Är det bara smutskastning eller stämmer det?

fototävling

Hur pass seriös är fototävlingen som ordnas på kema då? Pengar skall av tävlings avgiften gå till barncancer fonden. Temat är fina art nude, någon som deltar eller vart med i liknande tävlingar förr.?

Sthlmvip skrev:
Det värsta av allt är nog ändå det som man hittar angående kema och deras "modellagenturer" vid lite sökningar på internet, Google t ex.

Utan att ge mig in allt för mycket i disskutionen så vill jag bara påpeka att "kema" har varit en modellagentur tidigare men är det inte längre, detta kan ju säkert göra att sökningar i ej uppdaterade databaser ger lustiga svar.

Nu är det SKÄRPNING i denna tråden! Eftersom det tidvis förekommer alldeles för mkt fejkade konton, så har vi ett trackingsystem på baksidan.

Just nu har vi identifierat minst TVÅ st fejkade konton (skapade av redan befintliga medlemmar) som skrivit i denna tråden.

Snälla, snälla, sluta håll på och fjanta med såna! Vi upptäcker det och tycker att det är verkligen supertråkigt att sitta och monitorera fejkkonton istället för att utveckla sajten!

Snälla!

Det advokaten sagt till Christian som startade tråden är ju faktiskt vad många med betydligt mer "amatörmässiga" ord och inlägg spekulerat i och skrivit i tidigare tråd. Kanonbra att läsa vad en advokat yttrat i frågan. Diskussionen här skulle ju kunnat vara intresssant om den hållits till ämnet..

Jag tyckte att tråden om "Svarta listor" var intressant också. Både ur känslomässig och juridisk synpunkt faktiskt. Var många elaka i den eftersom det klagas på pajkastning? Är det verkligen pajkastning där, eller var det en diskussion?

John, jag deltar i många trådar men har inte listat ut vem den "antydda medlemen" är än.. Kan du tala i klarspråk så kanske även jag kan se vad som menas med pajkastning i sammanhangen?

Pajkastning är inget jag upplever som något stort problem på fotosidan. Dock förekommer det i denna tråden, men det klagas på det oftare än vad det sker tycker jag..

Förresten, kanske fotosidans admin kan lägga in en funktion som raderar medlemmar för gott om de t e x skrivit mer än 75% "skitinlägg"(lögnaktiga, elaka, personangrepp e t c), eller om de skapat uppvigling med mer än t e x 25% av sina skrivna inlägg. Undrar vilka/vilken som skulle ryka då?

Walle skrev:
Men nu får ni väl för f-n ta och ge er! Syftar då främst på Nicklas Anderssons inlägg här senast, men även till andra inlägg!

Håll er till tråden och sluta med era förbaskade personangrepp!!!

Vad Niklas väljer att fota, och att skriva på nätet, är helt upp till honom, och det ska ni ta och ge fulla fan i!

Att hålla på med personangrepp och skitsnack är så vansinnigt dålig stil så jag blir illamående!

Dessutom så är det vansinnigt respektlöst att tala om en person som "han", när personen ifråga deltar i tråden!

Skärpning!!!

Anledningen till att jag inte nämnde något namn i mitt tidigare inlägg var för att jag ansåg det inte var vesäntligt utan angav kema.net som helhet i stället då jag anser att det inte är bara medlemen Niklas W som står ansvarig

edit:
Lotta-
Det var Niklas widbom jag syftade på i mitt tididigare inläg men vile inte peka på någon person med namn pga jag tyckte det var onödigt för ville rikta mer mot Kema men jag kan säkert ha formulerat mig lite snurrigt =)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar