Jag tror att det krävs mer än så. Dessutom finns ju inga namnuppgifter.
Men måste inte konsten få vara fri även på internet?
Men måste inte konsten få vara fri även på internet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
cwe skrev:
Hmm,
funderar lite.
Vi kanske skulle införa ...
ett elektroniskt system på en PDA där man kan inhämta plåtade personers godkännande direkt vid tillfället, inklusive godkännande av titeln och tänkt beskärning, samt en deklaration från fotografen och två vittnen att bilden är "harmlös", att fotografen faktiskt bilägger sitt anställningsbevis till handlingen, samt i avvikande fall inhämtar speciellt on-line tillstånd från datainspektionens helpdesk (bilden direktskickas och kommer tillbaka med ev censurretuscheringar),
...allt skrivet i C++, och utskrivet på en Canon LaserJet 4M+?
Bara så att vi är på den säkra sidan, menar jag?
-Christian
Sidde skrev:
... är en tunnelbanevagn "offentlig plats"?
Grönbeck skrev:
Enligt PUL äger varje människa rättigheten att neka publicering av en bild där man utgör ett stort blickfång i bilden, och där man är lätt identifierbar. Det spelar ingen som helst roll om man bifogar namnet på personer som fotograferats eller inte, PUL gäller även för bilder utan namn på "modeller" därför att man med hjälp av utseendet kan identifiera människor.
froderberg skrev:
Jag förstår inte varför det är så himla viktigt att folk ska ha kontroll över om de hamnar på bild eller inte. Jag tycker att du överdriver problemet grovt.
froderberg skrev:
Jag förstår inte varför det är så himla viktigt att folk ska ha kontroll över om de hamnar på bild eller inte. Jag tycker att du överdriver problemet grovt.
Niclasfoto skrev:
Visst förstår jag om folk misstycker, spec om det handlar om rena närbilder. Det bottnar ju till slut i alldaglig etik och moral
Om tjejerna på bilden "Utanför" visste om att bilden skulle sättas in i ett mobbningsperspektiv och att den skulle spridas som en dokumentationsbild med den titeln så tror jag faktiskt att många skulle säga ett tydligt, Nej Tack.
Mvh Niclas,som INte dömmer ngn Men som tänker vidare
Grönbeck skrev:
Jag för min del kan inte begripa varför det är så himla viktigt att INTE låta folk ha kontroll över var deras egna ansikten syns och i vilka sammanhang. Varför är dina rättigheter som fotograf (observara: inte som journalist eftersom du inte utövar journalism på Fotosidan, publicera dina bilder i tidningarna du jobbar för så hamnar publiceringen i ett helt annat läge) så mycket mer värda än rättigheterna hos de personer du fotograferar?
Tullo skrev:
Nej! Tunnelbanan är inte en offentlig plats utan ägs av Stockholms Lokaltrafik samt brukas av Connex AB. Mig vetligen låder det fotoförbud på peronger och i vagnar. Det uppgav i alla fall informations ansvarig på Connex i samband med ett skolarbete som jag skulle göra. Jag lyckades dock få ett skriftligt fototillstånd av Connex för ända målet. Men jag antar att det gamla utrycket "det man inte vet, lider man inte av" gäller där precis som överallt annars.
Om reglerna är utformade på annat sätt för pressfolk vet jag faktiskt inget om.
Charlie_K skrev:
Nånstans känns det ju ändå som om publicerandet av bilder på internet föreställande privatpersoner inte var vad lagstadgaren hade i åtanke när man införde yttrandefriheten...
hornavan skrev:
Jag håller med Magnus, men jag vet inte vad PUL är. Upplys en skkogens och viddernas man.