ANNONS
Annons

Får ingen synk med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

thundercat

Aktiv medlem
Hejsan!

Använder en blixt som jag kopplat till en extern blixtsynkdosa, men när jag fotar med min 20d, där den inbyggda blixten, så får jag (nästan) aldrig med ljuset från den externa blixten. Det är som att den utlöses för snabbt/långsamt.

Varför? har provat med både 1st och 2nd curtain sync, med samma dåliga resultat.

Ställ blixten i läge manuell. Det ger annars en förblixt som utlöser dina externa blixtar för tidigt! Om det inte går på din kamera så får du använda något annat att trigga dina blixtar med. Radio, IR, eller kabel. Kolla på www.kaffebrus.com för att se möjligheter.

Den utlöses blixtsnabbt :) Du hinner inte uppfatta den men dina andra blixtar ser den och har redan triggat när huvudblixten kommer som du tänkte lysa upp objektet med. Därför blir det mörkt.

Stäng av TTL på blixten (dvs. ställ den i manuellt läge) så ordnar det sig. Vet inte om man kan göra det med den inbyggda blixten dock på en 20D...

Johan

Så här fick jag hjälp att lösa det på min 400D och 540EZ med slavtändare.:
"Din slavtändare triggar troligen på den inbyggda blixtens förblixtar, tror att enda sättet att lösa det utan att sätta på en manuell blixt på kameran är att göra blixtmätningen innan du tar bilden med Flash Exposure Lock-knappen (*-knappen), då kommer dina blixtar att triggas när du trycker på FEL, och hinner sen laddas tills du tar bilden"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar