Känns som att mycket av mitt problem är löst och handlar bara om att jag ska lära känna kameran bättre.
Jag tror inte att det räcker med att lära känna kameran bättre, utan det handlar troligen mer om grunderna i fotografering, eller åtminstone både det ena och det andra.
Kameran du har är synnerligen enkel att få skarpa bilder med om man helt enkelt kör i läget som den brukar levereras i. Men om du har råkat ställa om någonting, kan det ju hända att det är just det som gör att det inte riktigt funkar som du tänker dig.
Objektivet kameran har är bland det skarpaste som finns att få, men genom att exempelvis ställa in det så att öppningen alltid är stor, blir skärpedjupet väldigt tunt. Om man då inte ser till att kameran ställer skärpan precis där man vill ha den, ja då kan det bli oskarpt.
Tycker väl att de flesta bilderna nu blir skarpa med min x-pro1 också men det är betydligt svårare att få till tycker jag.
Beror det på att det är olika kameror med spegel och så eller var i ligger det ? eller är det bara jag som är kass
Det har inte ett smack med spegel eller inte spegel att göra. Den underlättar inte att få skarpt, utan det är kamerans fokussystem som ser till att skärpan hamnar där man väljer att ha skarpt. Men om man inte väljer var man vill ha skarpt, kommer kameran att ställa skärpa någonstans, som inte alls säkert är där du vill ha skärpa. Så gör andra systemkameror också.
Krasst är det faktiskt så att kameratypen, utan spegel, ställer skärpa säkrare än en med spegel, genom att skärpan ställs in direkt på bildchipet.
Men kameran måste faktiskt få veta var i bilden du vill ha skarpt, i synnerhet om du använder en stor bländaröppning, och det där objektivet har väldigt stor bländaröppning jämfört med kitobjektiven som brukar levereras med andra kameror.
Så en del av problemet kan vara att du har ställt den på att använda stor öppning och att du inte samtidigt bestämmer var skärpan ska läggas. Om du använder en mindre öppning kommer skärpan att täcka ett större omfång.