Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel? Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du fokusjustering på din kamera, antingen har du råkat ändra den av misstag eller så behöver du kanske ändra den.

Har du inte fokusjustering så kan du sluta läsa här.

För att vara helt säker på att du inte flyttar kameran i fotograferingögonblicket eller att motivet blåser iväg lite så är tegelväggen bra (den blåser nog inte iväg så mycket och ett stativ till kameran en bra idé.

Andra testet är sedan att rikta kameran 45 grader nedåt och lägga en linjal där så kameran skall fokusera på 10cm på den. Då ser du snabbt om fokusen ligger innan eller efter och kan fokusjustera till 10cm blir skarpt.
 
Har du fokusjustering på din kamera, antingen har du råkat ändra den av misstag eller så behöver du kanske ändra den.

Har du inte fokusjustering så kan du sluta läsa här.

Om du tänker dig en feljusterad spegelreflex så är EOS M50 en spegellös med EF-M-fattning.
 
Har du fokusjustering på din kamera, antingen har du råkat ändra den av misstag eller så behöver du kanske ändra den.

Har du inte fokusjustering så kan du sluta läsa här.

För att vara helt säker på att du inte flyttar kameran i fotograferingögonblicket eller att motivet blåser iväg lite så är tegelväggen bra (den blåser nog inte iväg så mycket och ett stativ till kameran en bra idé.

Andra testet är sedan att rikta kameran 45 grader nedåt och lägga en linjal där så kameran skall fokusera på 10cm på den. Då ser du snabbt om fokusen ligger innan eller efter och kan fokusjustera till 10cm blir skarpt.

Nej, fokusjustering finns inte på kameran. Jag får lämna in den i så fall.
 
Är det inte skakningsoskärpa i tegelväggsbilden? Jag tycker småprickarna ser ut att vara utdragna i vertikal ledd..? Svagt ljus - lång exponeringstid?
 
Som Ztenlund avsåg några inlägg högre upp. M50 har fokussensorn inbyggd i bildsensorn. Det är knappast någon kalibrering av autofokus som behöver göras.
 
Det verkar som om autofokus inte hamnar på rätt plats. I bifogad bild visar den röda ramen var AF ska vara, men den hamnar snarare på blomman högst upp.Visa bilaga 150619
Din kamera ”kan inte” felfokusera.
Kan det möjligen vara så att du låst fokus och sedan råkat röra dig någon eller några centimeter närmare blomman. Eller har blomman rört sig (i vinden) så att den hamnat ur fokus efter att kameran har låst?
(Som Tonyeagle skrev)
 
Senast ändrad:
Din kamera ”kan inte” felfokusera.
Kan det möjligen vara så att du låst fokus och sedan råkat röra dig någon eller några centimeter närmare blomman. Eller har blomman rört sig (i vinden) så att den hamnat ur fokus efter att kameran har låst?
(Som Tonyeagle skrev)

Klart att det kan hända, men jag tycker att jag borde lyckas bättre med någon av de 1500 bilder jag har tagit med den här kameran.
Ett av problemen tror jag är att den ofta kör på väldigt höga ISO-tal. Tycker inte det ska behövas nu, med strålande sol under den ljusaste tiden på året. Då ligger jag risigt till i höst.

Jag får väl leta rätt på mitt gamla stativ och testa lite.
 
Jag har provat med bägge men använder mest autofokus.
Ja, bladet ser skarpare ut men det är fortfarande rätt fluffigt. Tycker att bilderna blir lite dimmiga.
Mobilkameran gör en massa ”magisk” efterbehandling. Det kan vara detta som gör att du i jämförelsen tycker att Canon-bilderna ser dimmiga ut.

Men skärpa där du sätter fokus ska det såklart bli ändå.

Men som någon skrev har du mycket större skärpedjup med mobilkameran. Om jag räknat rätt borde du kört med bländare f/24 i Canonbilden (första inlägget) för att jämföra.
 
När jag ser bilden med den röda ramen för fokusställe.. Blir min tanke vid rätt fokus är ramen grön i de olika kameror jag änvänt genom åren.
Det kan inte vara så enkelt att du har en inställning som gör att du kan trycka av utan att ha fokus alltså är ramen röd och fokus ligger på övre bortre blomma. En del stänger ju av ljud ( som jag ex)
Titta igenom om inställningar har nån som ex heter prioritet avtryckare / fokus. Den ska vara onställd fokus

Bara en tanke när jag såg bilden. Inte följt tråden
 
Kan det möjligen sitta ett billigt UV-filter på objektivet? Dåliga (och onödiga) UV-filter kan ställa till det mycket mer än vad många tror.
 
När jag ser bilden med den röda ramen för fokusställe.. Blir min tanke vid rätt fokus är ramen grön i de olika kameror jag änvänt genom åren.
Det kan inte vara så enkelt att du har en inställning som gör att du kan trycka av utan att ha fokus alltså är ramen röd och fokus ligger på övre bortre blomma. En del stänger ju av ljud ( som jag ex)
Titta igenom om inställningar har nån som ex heter prioritet avtryckare / fokus. Den ska vara onställd fokus

Bara en tanke när jag såg bilden. Inte följt tråden

Ja i kameran är ramen alltid grön. I programvaran är den dock alltid röd. När kameran är inställd på AF så går det inte att ta en bild om den inte klarar av att fokusera.
 
Slog av automatisk ISO och satte kameran på 200, valde underexponering 0,25. I övrigt har jag inte gjort något annorlunda när jag fotat, men det blev en jäkla skillnad. Blev inte alls samma dimma.

🤷‍♀️

Skärmklipp.JPGSkärmklipp 2.JPG
 
Bra att du hittar inställningar som funkar för dig!

Om du vill nörda ner dig i exponering kan du googla ”exponera till höger”. Det handlar om att fylla histogrammet ”åt höger” för att få ut så mycket som möjligt av sensorn. Som det är nu ligger dina två senaste bilder ganska långt åt vänster.
 
Bra att du hittar inställningar som funkar för dig!

Om du vill nörda ner dig i exponering kan du googla ”exponera till höger”. Det handlar om att fylla histogrammet ”åt höger” för att få ut så mycket som möjligt av sensorn. Som det är nu ligger dina två senaste bilder ganska långt åt vänster.

Det ska jag göra, tack för tipset!
 
Om du löst problemet så grattis.

Annars kan du pröva att manuellt fokusera, se om det blir rätt efter att du trycker på avtryckaren och kolla i datorn.
 
Nej, vänta nu...

Det här kan inte stämma. Du väljer en känslighet som ger dig längre exponeringstider, och kompenserar lite grann med att underexponera. Det kan omöjligen vara skillnaden.

Dina tidigare bilder ger intryck av att fokus sitter på fel avstånd. Du får ursäkta, men jag tror på något fel i handhavandet. Har du testat med ett bra stativ, fokuskoll i liveview och självutlösare (så att du inte daskar till kameran vid avtrycket)?
 
Nej, vänta nu...

Det här kan inte stämma. Du väljer en känslighet som ger dig längre exponeringstider, och kompenserar lite grann med att underexponera. Det kan omöjligen vara skillnaden.

Dina tidigare bilder ger intryck av att fokus sitter på fel avstånd. Du får ursäkta, men jag tror på något fel i handhavandet. Har du testat med ett bra stativ, fokuskoll i liveview och självutlösare (så att du inte daskar till kameran vid avtrycket)?

Ja, alltså jag tycker väl också att det är en smula konstigt. Å andra sidan tycker jag att det är konstigt att jag helt plötsligt skulle misslyckas med alla bilder efter att ha bytt kamera. Lite konstigt också att jag faktiskt slapp dimman som tidigare bilder hade. Den stora skillnaden är väl att kameran ofta slängde på ISO 6400, där jag uppenbarligen kunde ta fullt okej bilder med ISO 200.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar