ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

1 Japp duvhök, årsunge d v s född i vår/sommar vilket avslöjas av mkt brun övansida, ljusa spetsar på fjädrarna.

2. Gök

Mvh/Mattias

Tack för snabbt svar Mattias.

Kul med Gök den har man ju bara hört förut.

MVH
Henrik

Senast ändrad:
--------------------------------------------------------------------------------
Torbjörn Lindahl [FM] (boxen) skrev:
Hej igen!

Fotograferade denna sångare vid Tåkern i måndags.
Någon som kan säga vilken sångare det är?

// Tobbe
--------------------------------------------------------------------------------

Jag är så långt från expert man kan komma, men Ärtsångare?

Min bifogade bild lär vara en sådan enl. tidigare svar här i tråden.

/H

Bilagor

• dsc_5822-01.jpg
    dsc_5822-01.jpg
    70.5 KB · Visningar: 457
Vandraren skrev:
Torbjörn Lindahl [FM] (boxen) skrev:
Hej igen!

Fotograferade denna sångare vid Tåkern i måndags.
Någon som kan säga vilken sångare det är?

// Tobbe

Jag är så långt från expert man kan komma, men Ärtsångare?

Min bifogade bild lär vara en sådan enl. tidigare svar här i tråden.

/H

Tack för ditt svar Hasse!
Läste på lite om ärtsångaren och känner mig en aning tveksam. Denna fågel är fotograferad i vassen vid sjön Tåkern och det känns som om det inte är riktigt rätt naturtyp för ärtsångaren.
Det står även att ärtsångaren ska ha mörka ben vilket denna inte har.
Jag är nog mer inne på att det är en kärrsångare.
Jag kanske får vänta till nästa vecka då jag får hem boken "Fågelguiden".

// Tobbe

"Tåkernsångaren"

Det är endera en kärrsångare eller rörsångare. Teoretiskt kan man även blanda in busksångare (sällsynt besökare fr östra grannlandet). Sett till biotop (miljö) är det trol. en rörsångare men kan även vara kärrsångare. Det finns en del detaljer som kan stämma på kärrsångare men detaljerna överlappar vad jag förstår mellan arterna.

Det är ur vinkeln fågeln är plåtad s g s omöjligt att helt säkert säga vilken av de tre nämnda sångarna det rör sig om.

Rimligast rörsångare, möjligen kärrsångare minst troligt busksångare ;-)

Mvh/Mattias

Nordlund32 skrev:
"Tåkernsångaren"

Det är endera en kärrsångare eller rörsångare. Teoretiskt kan man även blanda in busksångare (sällsynt besökare fr östra grannlandet). Sett till biotop (miljö) är det trol. en rörsångare men kan även vara kärrsångare. Det finns en del detaljer som kan stämma på kärrsångare men detaljerna överlappar vad jag förstår mellan arterna.

Det är ur vinkeln fågeln är plåtad s g s omöjligt att helt säkert säga vilken av de tre nämnda sångarna det rör sig om.

Rimligast rörsångare, möjligen kärrsångare minst troligt busksångare ;-)

Mvh/Mattias

Hej Mattias!

Jag skrev fel när jag skrev att jag tro att det är en kärrsångare. Det skulle kunna vara en kärrsångare, men jag läste om rörsångare och tror att det är en rörsångare. Mest för biotopen och hur vanliga de respektive fåglarna är.

Skickar med en annan bild på samma fågel om det kan göra det lättare att avgöra vilken sångare det är.

// Tobbe

// Tobbe

Bilagor

• rörsångare.jpg
    rörsångare.jpg
    95.2 KB · Visningar: 589
boxen skrev:
Hej Mattias!

Jag skrev fel när jag skrev att jag tro att det är en kärrsångare. Det skulle kunna vara en kärrsångare, men jag läste om rörsångare och tror att det är en rörsångare. Mest för biotopen och hur vanliga de respektive fåglarna är.

Skickar med en annan bild på samma fågel om det kan göra det lättare att avgöra vilken sångare det är.

// Tobbe

// Tobbe
Det måste vara en rörsångare, har kollat i min fågelbok o lite på nätet, titta o jämför själv!
Rörsångare
/Kjelle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar