Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Nordlund32
Aktiv medlem
1 Japp duvhök, årsunge d v s född i vår/sommar vilket avslöjas av mkt brun övansida, ljusa spetsar på fjädrarna.
2. Gök
Mvh/Mattias
2. Gök
Mvh/Mattias
panelkungen
Aktiv medlem
boxen
Aktiv medlem
boxen skrev:
Hej igen!
Fotograferade denna sångare vid Tåkern i måndags.
Någon som kan säga vilken sångare det är?
// Tobbe
Ingen som kan säga vilken sångare det är?
// Tobbe
Bilagor
panelkungen
Aktiv medlem
Re: kentare
Tack!
Det var det jag misstänkte, men jag var sannerligen inte säker. Tycker att det finns vissa förvillande omständigheter. Man vill ju inte bli idiotförklarad...
Tonyeagle skrev:
Ser ut som en ung kentsk tärna
Tack!
Det var det jag misstänkte, men jag var sannerligen inte säker. Tycker att det finns vissa förvillande omständigheter. Man vill ju inte bli idiotförklarad...
Vandraren
Aktiv medlem
--------------------------------------------------------------------------------
Torbjörn Lindahl [FM] (boxen) skrev:
Hej igen!
// Tobbe
--------------------------------------------------------------------------------
Jag är så långt från expert man kan komma, men Ärtsångare?
Min bifogade bild lär vara en sådan enl. tidigare svar här i tråden.
/H
Hej igen!
// Tobbe
/H
Bilagor
boxen
Aktiv medlem
Vandraren skrev:
Hej igen!
// Tobbe
/H
Tack för ditt svar Hasse!
Läste på lite om ärtsångaren och känner mig en aning tveksam. Denna fågel är fotograferad i vassen vid sjön Tåkern och det känns som om det inte är riktigt rätt naturtyp för ärtsångaren.
Det står även att ärtsångaren ska ha mörka ben vilket denna inte har.
Jag är nog mer inne på att det är en kärrsångare.
Jag kanske får vänta till nästa vecka då jag får hem boken "Fågelguiden".
// Tobbe
Nordlund32
Aktiv medlem
"Tåkernsångaren"
Det är endera en kärrsångare eller rörsångare. Teoretiskt kan man även blanda in busksångare (sällsynt besökare fr östra grannlandet). Sett till biotop (miljö) är det trol. en rörsångare men kan även vara kärrsångare. Det finns en del detaljer som kan stämma på kärrsångare men detaljerna överlappar vad jag förstår mellan arterna.
Det är ur vinkeln fågeln är plåtad s g s omöjligt att helt säkert säga vilken av de tre nämnda sångarna det rör sig om.
Rimligast rörsångare, möjligen kärrsångare minst troligt busksångare ;-)
Mvh/Mattias
Det är endera en kärrsångare eller rörsångare. Teoretiskt kan man även blanda in busksångare (sällsynt besökare fr östra grannlandet). Sett till biotop (miljö) är det trol. en rörsångare men kan även vara kärrsångare. Det finns en del detaljer som kan stämma på kärrsångare men detaljerna överlappar vad jag förstår mellan arterna.
Det är ur vinkeln fågeln är plåtad s g s omöjligt att helt säkert säga vilken av de tre nämnda sångarna det rör sig om.
Mvh/Mattias
boxen
Aktiv medlem
Nordlund32 skrev:
"Tåkernsångaren"
Mvh/Mattias
Hej Mattias!
Jag skrev fel när jag skrev att jag tro att det är en kärrsångare. Det skulle kunna vara en kärrsångare, men jag läste om rörsångare och tror att det är en rörsångare. Mest för biotopen och hur vanliga de respektive fåglarna är.
Skickar med en annan bild på samma fågel om det kan göra det lättare att avgöra vilken sångare det är.
// Tobbe
// Tobbe
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
meathead skrev:
Duva av något slag ?
Turkduva
Dragonfly
Aktiv medlem
Det måste vara en rörsångare, har kollat i min fågelbok o lite på nätet, titta o jämför själv!boxen skrev:
Hej Mattias!
Jag skrev fel när jag skrev att jag tro att det är en kärrsångare. Det skulle kunna vara en kärrsångare, men jag läste om rörsångare och tror att det är en rörsångare. Mest för biotopen och hur vanliga de respektive fåglarna är.
Skickar med en annan bild på samma fågel om det kan göra det lättare att avgöra vilken sångare det är.
// Tobbe
// Tobbe
Rörsångare
/Kjelle