Peterus
Aktiv medlem
Mina kunskaper brast när det gällde denna fågel, fotograferad vid Råstasjön idag. Kan någon hjälpa mig med identifikation?
Tack!
Bofink......
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mina kunskaper brast när det gällde denna fågel, fotograferad vid Råstasjön idag. Kan någon hjälpa mig med identifikation?
Tack!
Bilden tagen i södra Bulgarien, april 2013. Jag har försökt tyda tecknen, men är inte säker.
ja, stenfalk är det inte! sen får jag nog kolla boken, men lutar åt tornfalk.
Med vänlig hälsning peter
ja, stenfalk är det inte! sen får jag nog kolla boken, men lutar åt tornfalk.
Med vänlig hälsning peter
Tornfalk är helt korrekt, ad hane dessutom.
/Oscar
Jag måste fråga på en vråk. Även denna från södra Bulgarien:
är det en ormvråk eller skulle det kunna vara en örnvråk?
Tack Peter och Oscar. Hur ser man skillnad på torn och röd?
Skulle behöva lite hjälp med denna fågeln...
Finns flera karaktärer, men sedd underifrån är Roffe generellt sett mycket mindre tecknad på kroppen och vingarna. Ger ett renare intryck, klarare färger.
/Oscar
Det är en Grönfink.
Stämmer det att det är en gråsiska jag såg idag vid Råstasjön?
Hej!
Den här gynnaren fotograferade jag en bit utanför Ceres i Västra Kapprovinsen i Sydafrika i januari. Jag tycker den påminner lite om törnskata och det närmsta jag kommer i fågelboken är en juvenil fiskaltörnskata (Common Fiscal), men jag tycker att den är lite för mörk för det. Vill minnas att den var ungefär 10 cm från näbb till stjärt. Någon som vet?
Tror på pilgrim, jaktfalk brukar vara tyngre.Jag trodde att jag hade fotat en pilgrimsfalk idag, men nu börjar jag fundera på om det kan vara en juvenil jaktfalk. Vad säger ni? Fotograferat vid Trönninge ängar i Halmstad.
Jag trodde att jag hade fotat en pilgrimsfalk idag, men nu börjar jag fundera på om det kan vara en juvenil jaktfalk. Vad säger ni? Fotograferat vid Trönninge ängar i Halmstad.