Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
fotok
Aktiv medlem
Såg denna and idag bland en massa gräsänder. Vad är det?
Kanske en myskanka?
holmbo
Aktiv medlem
En bekant såg denna som verkar vara en korsning mellan gräsand och någon annan and. Bilden verkar vara tagen med någon Instagramapp så färgerna stämmer inte så bra. Beskrivningen var "mindre och nättare än gräsanderna, brun kropp, bruna fötter och näbb". Den var i sälskap med ett gäng gräsänder på Reimers holme i Stockholm, men verkade utstött.
Någon som har en ide om vad det kan vara?
//Lars
//Lars
Bilagor
gavia
Aktiv medlem
En bekant såg denna som verkar vara en korsning mellan gräsand och någon annan and. Bilden verkar vara tagen med någon Instagramapp så färgerna stämmer inte så bra. Beskrivningen var "mindre och nättare än gräsanderna, brun kropp, bruna fötter och näbb". Den var i sälskap med ett gäng gräsänder på Reimers holme i Stockholm, men verkade utstött.
//Lars
anas domestica, skämt o sido. dessa variaerande gräsands dräkter är uppblandat med mer eller mindre domestiserade änder.
dessa i varierande utseenden är mkt vanliga.
Med vänlig hälsning peter
gavia
Aktiv medlem
Kanske en myskanka?
parkrymling alltså..
fotok
Aktiv medlem
parkrymling alltså..
Ja, eller farmrymling.
Jag tror att ganska många privatpersoner håller myskankor.
Har hört att de är särskilt begivna på mördarsniglar.
Eller är det bara ett ogrundat rykte?
/Bo
gavia
Aktiv medlem
Kan någon hjälpa med dessa?
--Calle
bild 1, trädgårdssångare
bild 2, lövsångare, tror jag med största sannolikhet.
bild 3, duvhök gammal hanne.
lite knepiga dessa när man inte har fler jizz.
men rel. kort stjärt, anar tydlig mörk hätta/huva så tror jag ändå mest på duvhök.
men fler kommer säkert ha åsikt om denna.
som vanligt tjatar jag om att var o framför allt när de är tagna kan göra skillnad....
wiksten
Aktiv medlem
bild 1, trädgårdssångare
bild 2, lövsångare, tror jag med största sannolikhet.
bild 3, duvhök gammal hanne.
lite knepiga dessa när man inte har fler jizz.
men rel. kort stjärt, anar tydlig mörk hätta/huva så tror jag ändå mest på duvhök.
men fler kommer säkert ha åsikt om denna.
som vanligt tjatar jag om att var o framför allt när de är tagna kan göra skillnad....
Tack Peter, mest tveksam är 3:an för mig också. Jag kom själv till samma (på alla tre) men tänkte att jag lämnar bort mina gissningar för att att inte styra för mycket. Lämnade bort lite väl mycket - tid och plats är alltid relevant, ska ej upprepas...
1:an aug
2:an aug
3:an sep
alla tagna vid kusten i södra Finland. Tyvärr har mina duvhökar för vana att förvandlas till sparvhök till sist men kanske denna då äntligen är en duvhök? Slutligen, antagligen en dum fråga men vad betyder "jizz" gissningar?
Mvh. Calle
gavia
Aktiv medlem
när det gäller sparv/duvhök så är det ju så att en hona sparvhök är ungefär lika stor som en hane duvhök. men väger dubbel så mkt. det är dock svårt att se på bild.Tack Peter, mest tveksam är 3:an för mig också. Jag kom själv till samma (på alla tre) men tänkte att jag lämnar bort mina gissningar för att att inte styra för mycket. Lämnade bort lite väl mycket - tid och plats är alltid relevant, ska ej upprepas...
1:an aug
2:an aug
3:an sep
alla tagna vid kusten i södra Finland. Tyvärr har mina duvhökar för vana att förvandlas till sparvhök till sist men kanske denna då äntligen är en duvhök? Slutligen, antagligen en dum fråga men vad betyder "jizz" gissningar?
Mvh. Calle
jizz, beyder hur fågel rör sig, flaxar, vilken biotop den syns i, hur högt hur fort flyger den etc etc.
en allmän uppfattning om fågeln i rörelse..skall se om jag hittar ngn bättre förklaring ngnstans.
gavia
Aktiv medlem
när det gäller sparv/duvhök så är det ju så att en hona sparvhök är ungefär lika stor som en hane duvhök. men väger dubbel så mkt. det är dock svårt att se på bild.
jizz, beyder hur fågel rör sig, flaxar, vilken biotop den syns i, hur högt hur fort flyger den etc etc.
en allmän uppfattning om fågeln i rörelse..skall se om jag hittar ngn bättre förklaring ngnstans.
fr wikipedia
Jizz är ett uttryck som används av fågelskådare världen över. Jizzen är en fågels storlek, form, rörelsemönster, flygsätt, beteendet och liknade som gör att den "upplevs" som en viss art. I jizzen ingår alltså inte sådant som fjäderdräkt eller läte. Ordet "jizz" har ofta härletts till brittisk militärflygsjargong från första världskriget och dess förkortning GISS: General Impression of Size and Shape, vilket användes om flygplan. Forskning har dock visat att uttrycket jizz är äldre än så. En mer formell synonym är habitus (som ej bör förväxlas med habitus inom sociologi och antropologi).
wiksten
Aktiv medlem
när det gäller sparv/duvhök så är det ju så att en hona sparvhök är ungefär lika stor som en hane duvhök. men väger dubbel så mkt. det är dock svårt att se på bild.
Googlade ordet jizz och minst 90% av träffarna handlade om helt andra fåglar... Nu har jag lärt mig en ny fågelterm och konstaterade samtidigt att ordet högst antagligen kommer till nytta i praktiken också för mig. Det var just "jizzen" som fick mig att tro att det var en duvhök men jag var inte tillräkligt självsäker. Än en gång tack för ett utförligt svar och lektion!
--Calle
filrob88
Avslutat medlemskap
Behöver lite hjälp med identifikation igen.
Vet inte om det är samma art, men det är i alla fall inte samma individ. Bilderna är tagna idag vid Bunkeflo strandängar.
Fågeln på bild 1 var mycket ljudlig, slog snabbt med vingarna och svävade till synes helt stillastående långa stunder emellanåt.
Vet inte om det är samma art, men det är i alla fall inte samma individ. Bilderna är tagna idag vid Bunkeflo strandängar.
Fågeln på bild 1 var mycket ljudlig, slog snabbt med vingarna och svävade till synes helt stillastående långa stunder emellanåt.
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med identifikation igen.
Sånglärka på båda två
Graylingman
Aktiv medlem
Mindre hackspett?
Visst är det
Foffe
Aktiv medlem
Visst är det
Kul! Tackar!
gavia
Aktiv medlem
Erik Larsson
Aktiv medlem
gavia
Aktiv medlem
Denna ganska lilla (30 cm) rovfågel satt på spaning vid fågelbordet. Vad kan det vara?
relativt lite rovfågel som är tvärbandad på bröstet, sitter inne i buskar/träd
då är det sparvhök.
kan tänka mig att den redan gjort ett fruktlöst försök o begrundar sin otur..
de kommer oftast i hög hastighet mellan grenar o löv för att ta ngn småfågel med överskning.
antar att det inte fanns en enda fågel vid matningen när sparvhöken satt som på bilden!?!