Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

En bekant såg denna som verkar vara en korsning mellan gräsand och någon annan and. Bilden verkar vara tagen med någon Instagramapp så färgerna stämmer inte så bra. Beskrivningen var "mindre och nättare än gräsanderna, brun kropp, bruna fötter och näbb". Den var i sälskap med ett gäng gräsänder på Reimers holme i Stockholm, men verkade utstött.

Någon som har en ide om vad det kan vara?

//Lars

Bilagor

• IMG_2120.jpg
    IMG_2120.jpg
    66.4 KB · Visningar: 53
En bekant såg denna som verkar vara en korsning mellan gräsand och någon annan and. Bilden verkar vara tagen med någon Instagramapp så färgerna stämmer inte så bra. Beskrivningen var "mindre och nättare än gräsanderna, brun kropp, bruna fötter och näbb". Den var i sälskap med ett gäng gräsänder på Reimers holme i Stockholm, men verkade utstött.

Någon som har en ide om vad det kan vara?

//Lars

anas domestica, skämt o sido. dessa variaerande gräsands dräkter är uppblandat med mer eller mindre domestiserade änder.
dessa i varierande utseenden är mkt vanliga.

Med vänlig hälsning peter

Kan någon hjälpa med dessa?

--Calle

Bilagor

• NR_23683.JPG
    NR_23683.JPG
    128.9 KB · Visningar: 60
  • NR_23770.JPG
    NR_23770.JPG
    72 KB · Visningar: 67
  • NR_24271.JPG
    NR_24271.JPG
    73.7 KB · Visningar: 64
Kan någon hjälpa med dessa?

--Calle

bild 1, trädgårdssångare
bild 2, lövsångare, tror jag med största sannolikhet.
bild 3, duvhök gammal hanne.
lite knepiga dessa när man inte har fler jizz.

men rel. kort stjärt, anar tydlig mörk hätta/huva så tror jag ändå mest på duvhök.
men fler kommer säkert ha åsikt om denna.

som vanligt tjatar jag om att var o framför allt när de är tagna kan göra skillnad....

bild 1, trädgårdssångare
bild 2, lövsångare, tror jag med största sannolikhet.
bild 3, duvhök gammal hanne.
lite knepiga dessa när man inte har fler jizz.

men rel. kort stjärt, anar tydlig mörk hätta/huva så tror jag ändå mest på duvhök.
men fler kommer säkert ha åsikt om denna.

som vanligt tjatar jag om att var o framför allt när de är tagna kan göra skillnad....

Tack Peter, mest tveksam är 3:an för mig också. Jag kom själv till samma (på alla tre) men tänkte att jag lämnar bort mina gissningar för att att inte styra för mycket. Lämnade bort lite väl mycket - tid och plats är alltid relevant, ska ej upprepas...

1:an aug
2:an aug
3:an sep

alla tagna vid kusten i södra Finland. Tyvärr har mina duvhökar för vana att förvandlas till sparvhök till sist men kanske denna då äntligen är en duvhök? Slutligen, antagligen en dum fråga men vad betyder "jizz" gissningar?

Mvh. Calle

Tack Peter, mest tveksam är 3:an för mig också. Jag kom själv till samma (på alla tre) men tänkte att jag lämnar bort mina gissningar för att att inte styra för mycket. Lämnade bort lite väl mycket - tid och plats är alltid relevant, ska ej upprepas...

1:an aug
2:an aug
3:an sep

alla tagna vid kusten i södra Finland. Tyvärr har mina duvhökar för vana att förvandlas till sparvhök till sist men kanske denna då äntligen är en duvhök? Slutligen, antagligen en dum fråga men vad betyder "jizz" gissningar?

Mvh. Calle
när det gäller sparv/duvhök så är det ju så att en hona sparvhök är ungefär lika stor som en hane duvhök. men väger dubbel så mkt. det är dock svårt att se på bild.
jizz, beyder hur fågel rör sig, flaxar, vilken biotop den syns i, hur högt hur fort flyger den etc etc.

en allmän uppfattning om fågeln i rörelse..skall se om jag hittar ngn bättre förklaring ngnstans.

när det gäller sparv/duvhök så är det ju så att en hona sparvhök är ungefär lika stor som en hane duvhök. men väger dubbel så mkt. det är dock svårt att se på bild.
jizz, beyder hur fågel rör sig, flaxar, vilken biotop den syns i, hur högt hur fort flyger den etc etc.

en allmän uppfattning om fågeln i rörelse..skall se om jag hittar ngn bättre förklaring ngnstans.

fr wikipedia

Jizz är ett uttryck som används av fågelskådare världen över. Jizzen är en fågels storlek, form, rörelsemönster, flygsätt, beteendet och liknade som gör att den "upplevs" som en viss art. I jizzen ingår alltså inte sådant som fjäderdräkt eller läte. Ordet "jizz" har ofta härletts till brittisk militärflygsjargong från första världskriget och dess förkortning GISS: General Impression of Size and Shape, vilket användes om flygplan. Forskning har dock visat att uttrycket jizz är äldre än så. En mer formell synonym är habitus (som ej bör förväxlas med habitus inom sociologi och antropologi).

Googlade ordet jizz och minst 90% av träffarna handlade om helt andra fåglar... Nu har jag lärt mig en ny fågelterm och konstaterade samtidigt att ordet högst antagligen kommer till nytta i praktiken också för mig. Det var just "jizzen" som fick mig att tro att det var en duvhök men jag var inte tillräkligt självsäker. Än en gång tack för ett utförligt svar och lektion!

--Calle

Behöver lite hjälp med identifikation igen.

Vet inte om det är samma art, men det är i alla fall inte samma individ. Bilderna är tagna idag vid Bunkeflo strandängar.

Fågeln på bild 1 var mycket ljudlig, slog snabbt med vingarna och svävade till synes helt stillastående långa stunder emellanåt.

Bilagor

• IMG_1469.jpg
    IMG_1469.jpg
    106.1 KB · Visningar: 62
  • IMG_1476.jpg
    IMG_1476.jpg
    216.3 KB · Visningar: 70
Behöver lite hjälp med identifikation igen.

Vet inte om det är samma art, men det är i alla fall inte samma individ. Bilderna är tagna idag vid Bunkeflo strandängar.

Fågeln på bild 1 var mycket ljudlig, slog snabbt med vingarna och svävade till synes helt stillastående långa stunder emellanåt.

Sånglärka på båda två

Liten rovis på jakt

Denna ganska lilla (30 cm) rovfågel satt på spaning vid fågelbordet. Vad kan det vara?

Bilagor

• _rovis1.JPG
    _rovis1.JPG
    355.2 KB · Visningar: 83
Denna ganska lilla (30 cm) rovfågel satt på spaning vid fågelbordet. Vad kan det vara?

relativt lite rovfågel som är tvärbandad på bröstet, sitter inne i buskar/träd

då är det sparvhök.

kan tänka mig att den redan gjort ett fruktlöst försök o begrundar sin otur..
de kommer oftast i hög hastighet mellan grenar o löv för att ta ngn småfågel med överskning.
antar att det inte fanns en enda fågel vid matningen när sparvhöken satt som på bilden!?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar