Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Här kommer lite fåglar som behöver identifieras, de första borde vara lätta för den som har koll, de två sista kanske blir något svårare...

1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
5. Samma som fyra, där man ser hela undersidan¨

Tack på förhand

håller med om svaren, bjurre, stare, ormvråk, blåhök, blåhök.
kan bara tillägga att blåhöken är född sommaren 2013.
dvs 1k fram tom 131231 efter 140101, 2k.

Med vänlig hälsning peter
 
håller med om svaren, bjurre, stare, ormvråk, blåhök, blåhök.
kan bara tillägga att blåhöken är född sommaren 2013.
dvs 1k fram tom 131231 efter 140101, 2k.

Med vänlig hälsning peter

Hej Peter, vill du förtydliga det sista du skriver? Jag har precis börjat fota och fågelskåda och hängde inte riktigt med i svängarna där.
 
Hej Peter, vill du förtydliga det sista du skriver? Jag har precis börjat fota och fågelskåda och hängde inte riktigt med i svängarna där.

visst som jag skrev är blåhöken född sommaren 2013. dvs 1k, sitt första kalenderår. det är alla fåglar som är född samma år fram t.o.m. sista dec.
första jan, blir fågeln 2k, sitt andra kalenderår som den är hela nästkommande år tom 31 dec. då den blir 3k osv osv....
1k 2k osv, är ingen direkt dräktbeskrivning. utan mer ett sätt att tala om vilken ålder de fåglar har som går att bestämma på det viset.

comprende? hoppas det är pedagogiskt nog.

Med vänlig hälsning peter
 
amerikanska fåglar

Hej,

Har här tre fåglar fotade i Miami i januari i år. Bedrövlig bildkvalitet men kanske duger för att någon ska kunna avgöra vad det här:

1. Någon form av duva, gissar på spetsstjärtad duva?

2 och 3 känns som någon slags kråkfågel, men har inte hittat något bra förslag. Reagerade bland annat på de oproportionellt stora fötterna. Dristar mig åtminstone till att gissa att det kan vara hona och hane av samma art?
 

Bilagor

  • duva1.jpg
    duva1.jpg
    76.9 KB · Visningar: 74
  • fågel1.jpg
    fågel1.jpg
    70.4 KB · Visningar: 92
  • fågel2.jpg
    fågel2.jpg
    87.1 KB · Visningar: 93
Hej,

Har här tre fåglar fotade i Miami i januari i år. Bedrövlig bildkvalitet men kanske duger för att någon ska kunna avgöra vad det här:

1. Någon form av duva, gissar på spetsstjärtad duva?

2 och 3 känns som någon slags kråkfågel, men har inte hittat något bra förslag. Reagerade bland annat på de oproportionellt stora fötterna. Dristar mig åtminstone till att gissa att det kan vara hona och hane av samma art?

nje, spetstjärtad duva har aldrig detta svarta turkduve band på halsen.
då finns det vara två arter att välja på o jag tror nog detta är en turkduva, samma art vi har i Svedala.
om jag inte missminner mig, så är den introduserad i nordamerika. inte helt säker på det dock..
rätt mörka handpennor o inte så ljus rygg som ringed turtle-dove har som är alternativet, men är betydligt ljusare i fjäderdräkten.

de andra två är Grackels! finns flera arter men detta är ju en av de större varianterna. så det är boat-taild grackels altenativet är great-tailed grackle, men de finns inte i Florida. för annars är de rätt lika.

Med vänlig hälsning peter
 
nje, spetstjärtad duva har aldrig detta svarta turkduve band på halsen.
då finns det vara två arter att välja på o jag tror nog detta är en turkduva, samma art vi har i Svedala.
om jag inte missminner mig, så är den introduserad i nordamerika. inte helt säker på det dock..
rätt mörka handpennor o inte så ljus rygg som ringed turtle-dove har som är alternativet, men är betydligt ljusare i fjäderdräkten.

Ser man på! Jag visste inte att turkduvan fanns i Amerika överhuvudtaget! Men enligt artikeln om dem på Wiki så introducerades den på Bahamas "av tillfälligheter" på 70-talet och spred sig därifrån via Florida och vidare till andra delstater i USA.



de andra två är Grackels! finns flera arter men detta är ju en av de större varianterna. så det är boat-taild grackels altenativet är great-tailed grackle, men de finns inte i Florida. för annars är de rätt lika.

Ännu en nyhet för mig. Större blåstjärt, alltså, en för mig helt ny pippi. Jag gissade iallafall rätt på att den första var hona och den andra hane i samma art. :)
 
Ännu en Miami-fågel

Denna - vad för sorts mås/trut kan det vara?
Liksom föregående är den fotad i Miami beach nu i januari.
 

Bilagor

  • fågel3.jpg
    fågel3.jpg
    44.8 KB · Visningar: 74
Vad är detta för fågel?

Såg den i Tanzania när jag på safari januari 2014
 

Bilagor

  • _MG_9668-Redigera.jpg
    _MG_9668-Redigera.jpg
    393.4 KB · Visningar: 68
Det är väl en jacana? Tyvärr vet jag inte svenskt namn.

Edit: Afrikansk jacana på svenska.

om jag inte misstar mig heter denna art african jacana. det finns flera arter jacanor i afrika. men denna är väl den som är både vanligast och mest spridd över kontinenten.

Med vänlig hälsning peter
 
Piplärkor

Hej!

Två gissningsvis piplärkor som fotades i somras, går det att se vilka arter?

MVH Annelie
 

Bilagor

  • 20130624__DSC8267.jpg
    20130624__DSC8267.jpg
    22.5 KB · Visningar: 82
  • 20130624__DSC8261.jpg
    20130624__DSC8261.jpg
    26.2 KB · Visningar: 74
Hej!

Två gissningsvis piplärkor som fotades i somras, går det att se vilka arter?

MVH Annelie

visst är det piplärkor! i denna biotop är det egentligen bara två arter att välja på. nämligen ängs eller trädpiplärka. båda två mkt vanliga svenska häckfåglar.
dessa två bilder håller ju inte så hög kvalitet, så det är rätt svårt att se exakta karaktärer. men jag ska sticka ut hakan och säga att båda två (samma individ?) är ängspiplärka.

främst beroende på att ansiktet ser relativt kontrastlöst ut framför allt på den över bilden/fågeln.
om det är bakklon som sticker ned bakom toppen så är den lång o det ger indikation på att det är en ängspip. även näbben ser klen ut på båda bilderna.

sen är bra info alltid när bilderna är tagna, o om det är samma individ på båda bilderna. underlättar art.best.

Med vänlig hälsning peter berglin
 
Hoppas någon, bildkvaliteten tills trots, kan hjälpa mig med denna. Jag vill få det till Havsörn, det har siktats havsörn på samma lokal för någon vecka sedan och när jag såg den upplevde jag att det skulle kunna vara en sådan. Tyvärr fick jag inga bilder förrän den var långt bort.. Vid osäkerhet, vad skulle det annars kunna vara?
 

Bilagor

  • IMG_1232.jpg
    IMG_1232.jpg
    167.1 KB · Visningar: 75
  • IMG_1233.jpg
    IMG_1233.jpg
    181.1 KB · Visningar: 65
visst är det piplärkor! i denna biotop är det egentligen bara två arter att välja på. nämligen ängs eller trädpiplärka. båda två mkt vanliga svenska häckfåglar.
dessa två bilder håller ju inte så hög kvalitet, så det är rätt svårt att se exakta karaktärer. men jag ska sticka ut hakan och säga att båda två (samma individ?) är ängspiplärka.

främst beroende på att ansiktet ser relativt kontrastlöst ut framför allt på den över bilden/fågeln.
om det är bakklon som sticker ned bakom toppen så är den lång o det ger indikation på att det är en ängspip. även näbben ser klen ut på båda bilderna.

sen är bra info alltid när bilderna är tagna, o om det är samma individ på båda bilderna. underlättar art.best.

Med vänlig hälsning peter berglin

Tack för svaret! Om det är samma individ kommer jag inte ihåg, men det är mycket möjligt. Bilderna är tagna den 24e juni i betesmarker i Glommen i Halland längs kusten. Jag kollade igenom resten av bilderna för att se om det gick att se någon bakklo, men de är lite för långt borta för att se detta, så jag nöjer mig med ängspiplärka :)

MVH Annelie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.