Annons

Fågelidentifikation

Hoppas någon, bildkvaliteten tills trots, kan hjälpa mig med denna. Jag vill få det till Havsörn, det har siktats havsörn på samma lokal för någon vecka sedan och när jag såg den upplevde jag att det skulle kunna vara en sådan. Tyvärr fick jag inga bilder förrän den var långt bort.. Vid osäkerhet, vad skulle det annars kunna vara?

havsörn, yes!

mvh peter
 
Ser man på! Jag visste inte att turkduvan fanns i Amerika överhuvudtaget! Men enligt artikeln om dem på Wiki så introducerades den på Bahamas "av tillfälligheter" på 70-talet och spred sig därifrån via Florida och vidare till andra delstater i USA.





Ännu en nyhet för mig. Större blåstjärt, alltså, en för mig helt ny pippi. Jag gissade iallafall rätt på att den första var hona och den andra hane i samma art. :)

inte blåstjärt, båtstjärt är nog det svenska namnet.
jag är lite småallergisk mot svenska namn. de kan man inte härröra till i någon fågelbok, reserapport eller vid möten med andra skådare utanför Sverige. då är det oftast engelska namn eller möjligen latin som gäller om man skall förstå varandra...
men det är väl mest mina egna nördiga tankar..
Med vänlig hälsning peter
 
Vilken sångare ?

Jag undrar om någon kan se vad det här är för en sångare trots att man inte ser hela fågeln?

Tack på förhand.

Mvh Lennart
 

Bilagor

  • d3IMG_3312.jpg
    d3IMG_3312.jpg
    62 KB · Visningar: 81
Någon slags Sunbird?

Fotade en röd fågel i Vietnam under ett kort stopp med bussen mitt ute i ingenstans. Lite dåligt ljus och långt avstånd gav dåliga bilder, men jag är ändå intresserad av vad det kan vara för pippi. Storlek och form ungefär som en koltrast, om jag minns rätt.
Jag har försökt bildgoogla lite och kolla i en bok med Thailändska djur och kommit fram till att det möjligen skulle kunna vara en Crimson Sunbird. Vad säger ni kunniga? Gärna ett svenskt namn, om den har något.
 

Bilagor

  • pippi-1.jpg
    pippi-1.jpg
    224.6 KB · Visningar: 70
  • pippi-2.jpg
    pippi-2.jpg
    296 KB · Visningar: 62
Grönsiskor?

Detta par har hälsat på tre-fyra dagar i rad nu. Alltid tillsammans och alltid väldigt skygga och reagerar på minsta rörelse även inne i huset. De kommer en stund på morgonen, äter och försvinner resten av dagen.
Är det grönsiskor?
Fotat genom ett skitigt fönster så får beklaga bildkvaliteten. :)
 

Bilagor

  • siskor-1.jpg
    siskor-1.jpg
    215.8 KB · Visningar: 55
  • siskor-2.jpg
    siskor-2.jpg
    146.3 KB · Visningar: 55
  • siskor-3.jpg
    siskor-3.jpg
    193.9 KB · Visningar: 52
Detta par har hälsat på tre-fyra dagar i rad nu. Alltid tillsammans och alltid väldigt skygga och reagerar på minsta rörelse även inne i huset. De kommer en stund på morgonen, äter och försvinner resten av dagen.
Är det grönsiskor?
Fotat genom ett skitigt fönster så får beklaga bildkvaliteten. :)

grönsiska yes..

Med vänlig hälsning peter
 
Fotade en röd fågel i Vietnam under ett kort stopp med bussen mitt ute i ingenstans. Lite dåligt ljus och långt avstånd gav dåliga bilder, men jag är ändå intresserad av vad det kan vara för pippi. Storlek och form ungefär som en koltrast, om jag minns rätt.
Jag har försökt bildgoogla lite och kolla i en bok med Thailändska djur och kommit fram till att det möjligen skulle kunna vara en Crimson Sunbird. Vad säger ni kunniga? Gärna ett svenskt namn, om den har något.

visst måste det vara en crimson, ngt svenskt namn vet jag dock inte.
enl. min åsikt inte lika viktigt för det hjälper dig inte när du letar i fågelböcker, läser reserapporter eller letar på nätet.

Med vänlig hälsning peter

enl. wikipedia se länk, så heter den scharlakanssolfågel. om detta är det officiella svenska namnet kan jag inte gå i god för.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scharlakansolfågel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.