Annons

Fågelidentifikation

Den här gynnaren satt och kalasade på något smarrig på en gånväg här i Bromma. Jag lyckades åla mig fram till ca 7-8 meters avstånd och ta ett 50-tal bilder innan den upptäckte/brydde sig om mig och flög iväg.

Kan det det vara en duvhök?
Precis som den övre fågeln på sidan så är detta en ung sparvhök (2k). Kön kan egentligen bara bestämmas mha storlek så det låter jag bli.

Mvh/ Ola
 
Ormvråk ?

Jag antar att detta är forumets vanligaste fågel ormvråken, men jag tyckte stjärten var lite annorlunda med det vita och sen mörk längst ut, skratta inte åt min okunskap nu :)

Funderade ett tag på om det kunde vara en fjällvråk

Tyvärr var bara 70-200 gluggen med så det var på långt håll = mycket croppade bilder, hoppas det går att se nått ändå

vråk 373.jpg

vråk 374.jpg

vråk 382.jpg

/Fredric
 
Jag antar att detta är forumets vanligaste fågel ormvråken, men jag tyckte stjärten var lite annorlunda med det vita och sen mörk längst ut, skratta inte åt min okunskap nu :)

Funderade ett tag på om det kunde vara en fjällvråk

Tyvärr var bara 70-200 gluggen med så det var på långt håll = mycket croppade bilder, hoppas det går att se nått ändå

Visa bilaga 113933

Visa bilaga 113934

Visa bilaga 113935

/Fredric
Hej Fredrik!

Bra att du frågade för det är mycket riktigt en fjällvråk du fångat. :) En yngre (3k) hane skulle jag dessutom vilja säga.

Mvh/ Ola
 
Hej Fredrik!

Bra att du frågade för det är mycket riktigt en fjällvråk du fångat. :) En yngre (3k) hane skulle jag dessutom vilja säga.

Mvh/ Ola

Stort tack för hjälpen Ola! Har velat en stund innan jag vågade skicka in den, blir så pinsamt om det ändå skulle vara en ormvråk :)

Blidde ett kryss för mig också!

/Fredric
 
Senast ändrad:
vilken fågel?

vad är det här för fågel jag fångat?
är det en ung koltrast ?
såg den i en park mitt i oslo.
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    61.7 KB · Visningar: 445
Var ute på lilla essingen när jag såg denna...Havsörn?
Tyvärr hade jag inte något telezoom med mig.
 

Bilagor

  • vadärdetta-2.jpg
    vadärdetta-2.jpg
    26.2 KB · Visningar: 564
Nej, de ser ut så på en juvenil fågel. Den får sin typiska fläckning redan efter den postjuvenila ruggningen under sommaren.

Mvh/ Ola

Finns det någon bok som tar med de juvenila fåglarnas färger och teckning. Blir ett ganska massivt verk, men skulle vara mycket intressant om det finns.
Undrandes...?
/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.