Annons

Fågelidentifikation

Havsörn eller Ormvråk

Kanske inte min bästa fågelbild men det är svårt att få till det med ett 70mm i skogen :) Såg denna cirkla i stora cirklar mellan Lerum och Alingsås nordost om Göteborg. Verkade större och tyngre än vår vän Ormvråken. Såg ut att ha trubbigare vingar och helt mörk undertill. Stjärten såg även den mörk ut. Som sagt, ingen bild för NG men det finns ju en del skarpa ögon på Fotosidan som kanske har svaret.
 

Bilagor

  • havsörn-.jpg
    havsörn-.jpg
    8.9 KB · Visningar: 502
Kanske inte min bästa fågelbild men det är svårt att få till det med ett 70mm i skogen :) Såg denna cirkla i stora cirklar mellan Lerum och Alingsås nordost om Göteborg. Verkade större och tyngre än vår vän Ormvråken. Såg ut att ha trubbigare vingar och helt mörk undertill. Stjärten såg även den mörk ut. Som sagt, ingen bild för NG men det finns ju en del skarpa ögon på Fotosidan som kanske har svaret.

Jag skulle helt klart säga havsörn...

// Tobbe
 
Kanske inte min bästa fågelbild men det är svårt att få till det med ett 70mm i skogen :) Såg denna cirkla i stora cirklar mellan Lerum och Alingsås nordost om Göteborg. Verkade större och tyngre än vår vän Ormvråken. Såg ut att ha trubbigare vingar och helt mörk undertill. Stjärten såg även den mörk ut. Som sagt, ingen bild för NG men det finns ju en del skarpa ögon på Fotosidan som kanske har svaret.
Havsörn!

Mvh/ Ola
 
Fjällvråk eller vad?

Kan någon fågelkunnig se vad denna dåliga bild föreställer?

Göran
 

Bilagor

  • Rovfågel_1.jpg
    Rovfågel_1.jpg
    5.2 KB · Visningar: 437
Bilden visar en tragiskt borgången fågel. Resterna som består av fjädrar och klor hittades i en skorsten.

Någon som kan identifiera offret.

Kan Kattuggla var en bra gissning??

/Berndt
 

Bilagor

  • Fågelkadaver.jpg
    Fågelkadaver.jpg
    69.6 KB · Visningar: 354
Bilden visar en tragiskt borgången fågel. Resterna som består av fjädrar och klor hittades i en skorsten.

Någon som kan identifiera offret.

Kan Kattuggla var en bra gissning??

/Berndt

Jag skulle absolut säga kattuggla med den fjäderdräkten och de klorna.
Sen gillar ju kattugglor skorstenar och det händer att de fastnar där, tyvärr.

// Tobbe
 
Den här gynnaren satt och kalasade på något smarrig på en gånväg här i Bromma. Jag lyckades åla mig fram till ca 7-8 meters avstånd och ta ett 50-tal bilder innan den upptäckte/brydde sig om mig och flög iväg.

Kan det det vara en duvhök?
 

Bilagor

  • IMG_8666.jpg
    IMG_8666.jpg
    81.4 KB · Visningar: 526
Den här gynnaren satt och kalasade på något smarrig på en gånväg här i Bromma. Jag lyckades åla mig fram till ca 7-8 meters avstånd och ta ett 50-tal bilder innan den upptäckte/brydde sig om mig och flög iväg.

Kan det det vara en duvhök?


Sparvhök är min gissning. Smala ben utan "strumpa". Hona återigen gissninsvis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.