Peterus
Aktiv medlem
Hoppas ni kan hjälpa mig med den här lilla fågeln, fotad idag i sthlm, såklart inget ovanligt, men hittar inte fågelboken hemma...
/Anna
Kika på Gråsiska.
Är inte helt säker dock med de mörka bilderna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas ni kan hjälpa mig med den här lilla fågeln, fotad idag i sthlm, såklart inget ovanligt, men hittar inte fågelboken hemma...
/Anna
Kanske inte min bästa fågelbild men det är svårt att få till det med ett 70mm i skogen Såg denna cirkla i stora cirklar mellan Lerum och Alingsås nordost om Göteborg. Verkade större och tyngre än vår vän Ormvråken. Såg ut att ha trubbigare vingar och helt mörk undertill. Stjärten såg även den mörk ut. Som sagt, ingen bild för NG men det finns ju en del skarpa ögon på Fotosidan som kanske har svaret.
Havsörn!Kanske inte min bästa fågelbild men det är svårt att få till det med ett 70mm i skogen Såg denna cirkla i stora cirklar mellan Lerum och Alingsås nordost om Göteborg. Verkade större och tyngre än vår vän Ormvråken. Såg ut att ha trubbigare vingar och helt mörk undertill. Stjärten såg även den mörk ut. Som sagt, ingen bild för NG men det finns ju en del skarpa ögon på Fotosidan som kanske har svaret.
Helt klart en gråsiska.Hoppas ni kan hjälpa mig med den här lilla fågeln, fotad idag i sthlm, såklart inget ovanligt, men hittar inte fågelboken hemma...
/Anna
Jag skulle helt klart säga havsörn...
// Tobbe
Hej! Bilden räcker gott för att se att det är en fjällvråk.Kan någon fågelkunnig se vad denna dåliga bild föreställer?
Göran
Den mörka buken med ljust bröstband och ljusare huvud (som syns lite dåligt här förvisso) samt den ljusa vingundersidan med tydliga svarta knogar och ljusbeiga täckare.Tack Ola.
Vad tittar man på förutom den ljusa stjärten med ganska brett mörkt band?
/Göran
Bilden visar en tragiskt borgången fågel. Resterna som består av fjädrar och klor hittades i en skorsten.
Någon som kan identifiera offret.
Kan Kattuggla var en bra gissning??
/Berndt
Kan det här vara en ung ormvråk ?
Tackar för svaretDet är en honfärgad sparvhök.
// Daniel
Den här gynnaren satt och kalasade på något smarrig på en gånväg här i Bromma. Jag lyckades åla mig fram till ca 7-8 meters avstånd och ta ett 50-tal bilder innan den upptäckte/brydde sig om mig och flög iväg.
Kan det det vara en duvhök?