ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Bra och bra...det beror på vem du jämför med, har dock skådat fågel aktivt i snart 28 år ;-)
Filen kommer nog tyvärr inte ge mig mer än det du redan postat, man ser helt ok på den senare posten. Min lilla tveksamhet beror på att man inte får se hela ansiktet eftersom det är ett vasstrå som skymmer...men för mig säger helhetsintrycket trädgård.

// Daniel

OK
Tack ändå för svaret

Snögås eller albino?

Hej!

Såg denna gås bland en hel drös andra när jag gästade Hjälstaviken för ett par veckor sedan. Tog en bild på rätt långt avstånd för att försöka att senare identifiera men jag går bet. Det närmaste jag kommer är att det kanske är en förrymd snögås eller en albino gås, någon som kan vägleda?

bilden ligger även på:
http://picasaweb.google.com/Marni782/Semester2010#5503484106837133106

Bilagor

• IMG_5609.jpg
    IMG_5609.jpg
    13.7 KB · Visningar: 428
Hej!

Såg denna gås bland en hel drös andra när jag gästade Hjälstaviken för ett par veckor sedan. Tog en bild på rätt långt avstånd för att försöka att senare identifiera men jag går bet. Det närmaste jag kommer är att det kanske är en förrymd snögås eller en albino gås, någon som kan vägleda?

bilden ligger även på:
http://picasaweb.google.com/Marni782/Semester2010#5503484106837133106

Den ser ju ut att vara lika stor som grågässen.
Samma ben- och näbbfärg som dessa, så min röst (vad den nu kan vara värd) går till en leucistisk grågås.

/Peter

Jag brukar alltid bomma dessa men jag tycker duvhök :)

Grova streck, rundade vingar och ganska kort stjärt...Men jag brukar som sagt ha fel ofta. Om nån som är stensäker svara får de gärna utveckla lite varför det tycker det talar för det ena eller det andra.

EDIT: Bilden försvann? Och inlägget jag svarade på...?

Jag brukar alltid bomma dessa men jag tycker duvhök :)

Grova streck, rundade vingar och ganska kort stjärt...Men jag brukar som sagt ha fel ofta. Om nån som är stensäker svara får de gärna utveckla lite varför det tycker det talar för det ena eller det andra.

EDIT: Bilden försvann? Och inlägget jag svarade på...?

Bilden togs nog bort bara för att jäklas med oss ;)
Jag är själv ruskigt dålig på dessa men den "avhuggna stjärten" tyder väl på Sparvhök (hona)?
Tycker det är rackarns svårt när man bara ser en bild, utan att se den flyga.
(även då har jag svårt med hona sparvhök - hane Duvhök)

/Peter

Senast ändrad:
Bilden togs nog bort bara för att jäklas med oss ;)
Jag är själv ruskigt dålig på dessa men den "avhuggna stjärten" tyder väl på Sparvhök (hona)?
Tycker det är rackarns svårt när man bara ser en bild, utan att se den flyga.
(även då har jag svårt med hona sparvhök - hane Duvhök)

/Peter

Aj, aj jag såg inte att ni hann svara. Fick svar från annat håll så jag skyndade mig att radera frågan min dumskalle... det var en hona Sparvhök.

/ Magnus

Jag skulle vara tacksam för lite utbildning. :)

Ormvråk eller bivråk?

Jag tycker att den är lite bivråkig. Huvudet sticker fram, vingarna är lite runda, ganska lång stjärt.
Nu går det kanske inte att säga på denna siluettbild, men lite tips är alltid välkommna!

Bilagor

• vråk.jpg
    vråk.jpg
    66.6 KB · Visningar: 425
Jag skulle vara tacksam för lite utbildning. :)

Ormvråk eller bivråk?

Jag tycker att den är lite bivråkig. Huvudet sticker fram, vingarna är lite runda, ganska lång stjärt.
Nu går det kanske inte att säga på denna siluettbild, men lite tips är alltid välkommna!

Svårt att säga, men spontant känns den som en bivråk... Man bör dock hålla i minnet att unga ormvråkar (1K-fåglar, dvs födda i år) har lite annorlunda proportioner än de äldre individerna. Unga ormvråkars siluetter kan därför ge lite vibbar av bivråk...

/Oscar

Den här gissar jag (vilt) är en juvenil Kärrsångare, eller är det nåt helt annat?

Bilagor

• liten.jpg
    liten.jpg
    99.7 KB · Visningar: 407
Blir inte klok på vingteckningen på undersidan på denna. Tycker inte att det ser ut som brun kärrhök.
Ser inget vitt på övergumpen på en annan bild jag har så det borde utesluta blå kärrhök och ängshök.
Ingen bandning på stjärten talar kanske för brun kärrhök trots allt. Vad säger experterna?
Fotad vid Vallentunasjön norr om Stockholm idag.

/Håkan

Bilagor

• DSC08560 xlms irfan.jpg
    DSC08560 xlms irfan.jpg
    11.5 KB · Visningar: 417
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar