Nygårds
Aktiv medlem
Vad är detta??? för mig ser det ut som en Härmsångare...
Tycker att härmsångare stämmer in bra..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är detta??? för mig ser det ut som en Härmsångare...
Indeed!Tycker att härmsångare stämmer in bra..
En sävsparv är det.Hittade den här bilden från förra sommaren, tagen i skåne. Jag har varit övertygad om att det varit en art, men plötsligt blev jag högst osäker och har svävat i väg i alla möjliga riktningar, från sävsparvar och gulsparvar till buskskvätta...
Någon som kan berätta vad detta är för fågel, fotad i hamnområdet i Lidköping för drygt en vecka sedan, är det en hona/hane?
Jag har kollat i min fågelbok, men inte hittat någon art som stämmer in på beskrivningen.
kolla in stenskvätta i fågelboken
Ärtsångare.Hittade den här men kan inte lista ut vad det är.
Stor eller något större än en s.v. flugsnappare.
/Bo
Ärtsångare.
Mvh/ Ola
Visst är det en ormis.
// Daniel
Kan någon se vad det här är för fågel??
En dålig bild...den är tagen på långt håll o motljus.
Fågeln låg o guppade i vattnet längs kusten utanför Gävle.
På dunbollarna skulle jag gissa på stenskvättor, unga, som just kommit ut ur boet. (Men här är jag inte 100)...som jag var lite osäker på efter helgen på Öland, alla tagna midsommarhelgen på kobben i öster alltså.
De två första, små bollar av okänt slag, har faktiskt mycket dålig koll och vågar inte ens gissa...
Den tredje är även den ung, men med tanke på stjärten borde det vara en stenskvätta, men den ser rolig ut i övrigt...
Den sista borde vara en sävsparv, men lite för ogrå näbb, lite för jämnbrunt huvud och en till synes vit nacke gör mig osäker.
Tack och bock som vanligt!!
Jag blev tipsad att denna troligen är en stenskvätta (hona) men han föreslog att jag skulle fråga er här också för att vara säker på saken. Så vad säger ni?
Här är den i en lite större version:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1746413.htm
Edit: Läste lite här ovanför och det ser inte ut att vara en stenskvätta, men kunde det vara en grå flugsnappare? Det gissade jag på före jag fick kommentaren på bilden i länken ovan.