Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Den här fågeln träffade jag i Tanzania men jag har ingen aning om vad den heter. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med identifiering?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1597015&target=_blank

MVH/Jonke

Kanske skall jag inte ge mig ut på hal is här, och låta experterna tala istället. Men tycker mig se drag av törnskata, och i Fågelguiden hittar jag Svartpannad törnskata som jag tycker påminner mycket om denna här. Men facit får vi nog snart, av någon annan.
 
Dagens tur i skogen gav bl a en bild på den här fågeln. Vad är det jag fotat? Jag ger upp, men på fotosidan kryllar det av betydligt mer kunniga fotografer. Hjälp mig! :)

Säg bara till om det krävs en större bild.
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    96.6 KB · Visningar: 298
Senast ändrad:
För mig ser det ut som en kungsfågel...

// Tobbe

Tack för det, jag misstänkte att det var en Kungsfågel, men då den här individen var ensam (tidigare har jag bara sett dem tillsammans i "flock") fick jag för mig att det kunde vara något annat. Jag har aldrig sett en Kungsfågel direkt underifrån på det här viset.
 
Kan inget om fåglar men fotade denna här om dagen. Vad är detta?

Skata, sparv och kungsörn har jag redan lyckats utesluta.

Tack på förhand
Karl
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    13.7 KB · Visningar: 357
Kanske inte den bästa bilden/vinkeln/kvalité. Mycket svårt att avgöra storlek på fågeln genom denna bild, men av det jag kan se så skulle mitt förslag bli en nyligen ur boet utflugen gråsparv (för jag antar att du tog bilden i somras).

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.