Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Re: Rovis

Håz skrev:
Är det nån som kan bestämma vad detta är för rovis.
Tycker att den inte ser ut som en "vanlig" ormvråk.De har rapporterat brunglada i samma område samma dag som jag fotade denna, men tycker kanske inte att det stämmer 100% heller,
Lägger upp två bilder.

/Håkan

Tyvärr ingen brunglada utan en helt vanlig ormvråk... ormvråkar kan ju som tidigare i denna tråd konstaterats se ut lite hur som helst i teckningen. Dock tycker jag denna ser ovanligt "vanlig" ut.
 
Tack Erik, även om jag hoppats på ett annat svar.
Inte helt enkelt det här med artbestämning för en novis

/Håkan
 
Är detta en snatterandshanne som försöker sig på en balansakt på ett ben?
 

Bilagor

  • snatterand på ett ben 400.jpg
    snatterand på ett ben 400.jpg
    62.8 KB · Visningar: 292
passar på med en till. En piplärka av något slag antar jag. Men vilken?
 

Bilagor

  • larka.jpg
    larka.jpg
    54.2 KB · Visningar: 356
Kan någon urskilja om detta är sparv eller duvhök?
Fågeln stannade upp och ryttlade en kort sväng så jag trodde först det var en tornfalk. Är det någon av de andra som gör så?

Hmm, det kanske är en Tornfalk hane som inte verkar ha den svarta randen i bak? Fast vingarna är ju ganska breda.....
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    7.7 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
Är det möjligen nån som kan se vad det är för en fågel???
(fyra suddiga ihopsatta bilder)
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    56.5 KB · Visningar: 277
Tackar så mycket Arne....

Jag har en till bild om nån vågar sig på en gissning vad det är för fågel som håller i fisken????

Lite rolig bild....ser ut som Truten(eller vad det är) sitter på ryggen på den andra fågeln...
 

Bilagor

  • img_1938.jpg
    img_1938.jpg
    56.4 KB · Visningar: 259
Ser ju ut som nån insjöfisk: Brax, mört eller nåt så det borde väl vara en fiskgjuse?
 
Den gamla ornitologen i mig skäms lite...;-)
Är det här en Vigghona? De markerade ögonen stämmer väl men vigghonan är väl vanligen mer helbrun? Har den vita fält på vingarna eller är det här nån annan fågel?
 

Bilagor

  • vigg liten.jpg
    vigg liten.jpg
    84.5 KB · Visningar: 259
Roq skrev:
Den gamla ornitologen i mig skäms lite...;-)
Är det här en Vigghona? De markerade ögonen stämmer väl men vigghonan är väl vanligen mer helbrun? Har den vita fält på vingarna eller är det här nån annan fågel?
Din vigg ser ut som en Knipa för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.