Annons

Fågelidentifikation

Bild 2
Är det här en gräsands hona....den ser så annorlunda ut.
Mest grå över nästan hela kroppen(förutom små bruna ställen) och inte brun som gräsands honor.

Provar igen om det går att få hjälp med denna:

Kan detta vara en skedandshona? Hanen är en gräsand. Tycker näbben är ovanligt lång. Bild från liten skogssjö där detta är det enda andparet. Förra veckan i mellansverige.

Bilagor

• img_3951crop.jpg
    img_3951crop.jpg
    32.5 KB · Visningar: 304
Robin Gyllander skrev:
Ska man bara låte den ligga kvar när den ramnat ut ur boet?

Ja, det är den ständiga frågan. Enkelt svar är, låt naturen ha sin gång. Man kan om man vet vart boet är stoppa tillbaka ungen, fåglar tar inte avstånd ifrån ungen för den luktar anorlunda. Vet man inte vart boet är kan man sätta den på en gren om det är en liten fågel som skall vara i träden så ingen katt dödar den. Det viktigaste är att man går därifrån för det är stor chans att föräldrarna sitter i närheten med mat i näbben och bara väntar på att du skall gå ifrån platsen. De vill gärna mata diskret så ingen predator ser vart de har sin unge.

Ormetkruper skrev:
Jo nog är det skedand.
Tack!
Vad kan en Skedand och en Gräsand ha gemensamt? Hanen va definitivt en Gräsand och de är det enda paret änder i sjön. Dessutom simmar de tillsammans. Kanske de bara "semestrar" i Sverige och trivs i varandras sällskap.

Fågelpar i sötvatten, Sörmland. Någon som vet?

Bilagor

• _1d37768_okänd_tråd.jpg
    _1d37768_okänd_tråd.jpg
    90.1 KB · Visningar: 511
Alexandersson skrev:
Ja, det är den ständiga frågan. Enkelt svar är, låt naturen ha sin gång. Man kan om man vet vart boet är stoppa tillbaka ungen, fåglar tar inte avstånd ifrån ungen för den luktar anorlunda. Vet man inte vart boet är kan man sätta den på en gren om det är en liten fågel som skall vara i träden så ingen katt dödar den. Det viktigaste är att man går därifrån för det är stor chans att föräldrarna sitter i närheten med mat i näbben och bara väntar på att du skall gå ifrån platsen. De vill gärna mata diskret så ingen predator ser vart de har sin unge.

Nackdelen var att boet är 10 meter upp. Och trädet är ej klättbart.

Hej igen alla fågelexperter.

Vad är det här för fågeö? Jag tycke nästen att den ser giftig ut.

Jag kanske kan passa på att kolla med Er om Ni kan rekomendera en fågel-uppslagsbok.

//Micke

Bilagor

• 0706332008051900251.jpg
    0706332008051900251.jpg
    63.3 KB · Visningar: 439
lucem.ferre skrev:
Hej igen alla fågelexperter.

Vad är det här för fågeö? Jag tycke nästen att den ser giftig ut.

Jag kanske kan passa på att kolla med Er om Ni kan rekomendera en fågel-uppslagsbok.

//Micke

Det är en Stare

Mvh
Ulf

...och för några sidor sedan i tråden blev jag rekommenderad en bok vid namn "fågelguiden" och jag får väl vidarebefordra det förslaget, billig och trevlig bok! Köptes för under 200 pengar och kom två dagar senare med posten, från adlibris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar