ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

om det är samma fågel som bilderna längre ner så är det ingen korp, inte samma art som den svenska ivarje fall,näbben stämmer inte, annars var det ganska likt

Osquar skrev:
Det är en Large-billed Crow som sitter å smaskar på en Oriental Magpie-Robin. Kanonbild för övrigt!

/Oscar

Tack Stefan,

Ja jag visste vad den lilla hette som blir uppäten :) Men den andra trodde jag nästan var en korp för den var ganska stor och grov jämfört med kråkorna här hemma

Nu har jag en liten till.. Han rockstjärnan som sitter till höger vad är det?

Nån dopping?

Bilagor

• rockstar (custom).jpg
    rockstar (custom).jpg
    23.2 KB · Visningar: 365
Först har vi en helt rätt, en fisktärna.

Sedan har vi på nästa bild herr och fru storskrake.

// Daniel

Birdman skrev:
Först har vi en helt rätt, en fisktärna.

Sedan har vi på nästa bild herr och fru storskrake.

// Daniel

Tack, man lär sig så mkt varje dag här. Ser nästan ut som han precis fått veta att hon strular lite med gräsanden bakom...

Visst är det en gulärla. I Sverige häckar två underarter (raser) av gulärla, i söder hittar vi rasen med det latinska namnet Motacilla flava flava och i norr hittar vi Motacilla flava thunbergi.

Det du har plåtat (fin bild förövrigt) är en hane M.f. flava, alltså den sydliga rasen, vilket man ser på det ljusgråa huvudet och det vita ögonbrynsstrecket. M.f. thunbergi har blygrått huvud utan ögonbrynsstreck. Båda kan ses rasta tillsammans i lämplig biotop nu under flyttperioden i första delen av maj.

// Daniel

Svärfar fotograferade denna and genom kikaren idag.
Någon som vet vad det är för and? Hybrid?
// Tobbe

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    91.5 KB · Visningar: 475
And?

Någon som vet vad det här är? Den här stora anden håller till vid Slussen i Falun. Den är ca 2 gånger så stor som en gräsand. Jag kan inte hitta den i någon fågelbok.

Bilagor

• and-1s.jpg
    and-1s.jpg
    52.1 KB · Visningar: 428
Vilken sångare?

Plats: vid stranden/strandängarna strax norr om Falkenberg.
Datum: 22/4 i år
Storlek på fågeln: jämför med nyckelpigan längst till vänster.
(Bilden kraftigt croppad).
Större bild här

Bilagor

• fågel_liten_1.jpg
    fågel_liten_1.jpg
    88.8 KB · Visningar: 405
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar