Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hane orre tror jag.

//Benny

På vägen ut till Södra Svänö, Store Mosse (nationalparken i Småland) gick denna "skogstupp" som jag där på håll tog för en tjäder. Men när jag sedan jämför med bilder i fågelbok och på nätet tycker jag inte riktigt det stämmer; bl a är den ju ljus som en orre under stjärten och har andra ljusa inslag i fjäderdräkten. Stjärten är inte lyrformad men fjädrarna en aning utsvängda, tycker jag. Det röda över ögat är väl däremot mer tjäder-likt, men näbben mörk istället för gul. - Jag undrar om det kan vara en rackelhane, en ung tjäder eller vad...?

Hälsn Udo

Tackar för snabbt svar, Benny!
Följdfråga: är det då en ung orrtupp, eller vad beror "särdragen" (t ex den mörka näbben de ljusare inslagen i fjäderdräkten) hos denna på? Har inte så ofta studerat dessa fåglar, så det är intressant att få veta lite mer...!

Udo

Följdfråga: är det då en ung orrtupp, eller vad beror "särdragen" (t ex den mörka näbben de ljusare inslagen i fjäderdräkten) hos denna på? Har inte så ofta studerat dessa fåglar, så det är intressant att få veta lite mer...!

Udo

Sorry, vet inte fler detaljer om orrar. Men nån annan vet säkert !

//Benny

Hej

Har varit i norra Australien och fotat och har som vanligt svårt med identifieringen av rovfåglarna och hoppas på hjälp.
Den första tror jag är en Whistling Kite medan jag gissar på Brown Kite på de övriga tre. Alla fyra är olika fåglar fotade vid skilda tillfällen och den sista är en fågel som är i fångenskap och håller på att rehabiliteras.

Stämmer alldeles utmärkt.

Udo

Säkerligen en ung hane som snart har anlagt sin adulta dräkt fullt ut.

/Oscar

Jag får åter igen ställa frågan till er duktiga fågelkännare, fick syn på denna rovfågel vid sidan om vägen sittande på ett dött rådjur. Jag tror att det är en juvel kungsörn. Bilderna togs vid Vollsjö i Skåne som inte ligger så långt frå Fyledalen.

Bilagor

• rov 1.jpg
    rov 1.jpg
    103.1 KB · Visningar: 37
  • Rov 2.jpg
    Rov 2.jpg
    103.6 KB · Visningar: 43
Jag får åter igen ställa frågan till er duktiga fågelkännare, fick syn på denna rovfågel vid sidan om vägen sittande på ett dött rådjur. Jag tror att det är en juvel kungsörn. Bilderna togs vid Vollsjö i Skåne som inte ligger så långt frå Fyledalen.

Tyvärr ingen kungsörn. Det är en juvenil ormvråk.

Mvh Toni

Nu behöver jag hjälp igen

Såg denna idag utanför Skoghall, Norra Vänern och blir inte klok på vad det är, vanlig mås ? Det var långt avstånd så det är en rejäl förstoring som jag gjort. Gräsänderna på bild 1 gör ju att man får en bra storleksuppfattning.

Bilagor

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    232.1 KB · Visningar: 43
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    161.1 KB · Visningar: 47
Såg denna idag utanför Skoghall, Norra Vänern och blir inte klok på vad det är, vanlig mås ? Det var långt avstånd så det är en rejäl förstoring som jag gjort. Gräsänderna på bild 1 gör ju att man får en bra storleksuppfattning.

ja någon mås är det inte. rätt kassa bilder som du själv antyder. men måste du kräva en gissning av mig säger jag kricka.

Med vänlig hälsning peter

Hej

Någon som kan se vad detta är? Ungfågel av något slag, men jag fixar inte att bedöma vad det är. Vanlig törnskata kanske?

Bild tagen på spanska solkusten, slutet av augusti.

Bilagor

• _DSC1144_fotosidan.jpg
    _DSC1144_fotosidan.jpg
    65.3 KB · Visningar: 25
Vilken trast?

Vilken av trastarna är detta? Rödvingad?

Malmö idag, Husie Mosse med koltrastar.

Bilagor

• 20161226_124759_060.jpg
    20161226_124759_060.jpg
    153.1 KB · Visningar: 29
  • 20161226_124801_063.jpg
    20161226_124801_063.jpg
    75.3 KB · Visningar: 41
ANNONS