Annons

Fågelidentifikation

Förmodligen en grönbena (fanns en hel del) men denna liknar inte den i boken (eller jag tycker det kan tolkas...)

Kan det vara en drillsnäppa, eller?

tack på förhand

Det är en grönbena, drillsnäppor har kortare ben och framåtlutande huvud vilket ger dem intrycket av att de har "sämre hållning" än grönbenan. Drillsnäppan har även en mycket tydlig vit kil genom den annars bruna dräkten.
Mvh
Simon

Det är en grönbena, drillsnäppor har kortare ben och framåtlutande huvud vilket ger dem intrycket av att de har "sämre hållning" än grönbenan. Drillsnäppan har även en mycket tydlig vit kil genom den annars bruna dräkten.
Mvh
Simon

Tack! Tyckte han just hade en "sämre hållning" men han vilade nog bara.

Tack Simon för ett snabbt och pedagogiskt svar.
Jag är oerhört tacksam för alla experter på forumet som kan hjälpa mig/oss amatörer med hjälpen att identifiera okända fåglar som vi skickar in.
Detta gör att intresset för att försöka förkovra sig i ämnet ökar markant.

MVH

Mats C

Kul o höra! :)
//Simon

Svårbestämda lärkor

DSC_0108.jpg

Denna bild är tagen på Getterön 2016-04-06 och jag är tveksam till vilken lärka det är. Min gissning är att det kanske kan vara Sånglärka trots avsaknad av "tofs"
År jag ute och cyklar som vanligt?

Mats C

Idag har jag fotograferat två småttingar jag går bet på att identifiera, och som jag gärna tar hjälp med...
Den första "übercroppen" flög utanför Vejbystrand och den sittande, satt uppe på en ljunghed på Hallandsåsen.

Bilagor

• 2016_0515_120437.jpg
    2016_0515_120437.jpg
    133.4 KB · Visningar: 22
  • 2016_0515_124923-Redigera.jpg
    2016_0515_124923-Redigera.jpg
    246 KB · Visningar: 24
Tack så mycket, Oscar!
Jag blir lika imponerad varje gång av dig och dina "kollegor" som hjälper oss vanliga dödliga!

hahaha... ingen orsak! Har man som exempelvis jag skådat fågel både i Sverige och utomlands med början tidigt 70-tal, så är det egentligen inte så konstigt att man under årens lopp har lärt sig känna igen en å annan pippi.... Gäller ju det mesta här i livet. Men fortfarande går man bet på både obsar och bilder beroende på omständigheter samt blidkvalitéer.

/Oscar

Tack! :)

Vilka är kännetecken?(På de bilder jag sett så tycker jag den är mer lik buskskättan i färgerna)

Oj, det är flera skillnader, arterna är inte ens släkt med varandra... Du nämner att "färgerna är lika", vilket jag misstänker att det är hona/ungfågel buskskvätta som du då avser. Hane buskskvätta skiljer sig ordentligt från sävsångare i färger, bland annat.... (Googla på "Buskskvätta, hane", välj bilder).

När det gäller de mer återhållsamt färgade honorna/ungfåglarna, så skiljer dom sig från sävsångare på kroppsbyggnad, stjärtlängd, näbb samt biotopval (även om båda arterna kan tillfälligt uppträda i respektives normala biotoper).

Buskskvättan är en kortstjärtad och "kompakt" pippi med en klenare näbb, helt annorlunda kroppsform än sävsångarens mer långsträckta och "smalare" kroppsform. Näbben är längre, huvudform/"ansiktsuttrycket" mer "aggressivt" etc etc....

Vet inte var du har tittat på bilder, men om du för ett par hundringar köper "världens bästa fågelbok" Fågelguiden, så kommer bra många frågetecken att rättas ut.

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar