Annons

Fågelidentifikation

Art?

Denna fågel är fotograferad den 20 juni 2012 på Hortobagy i östra Ungern, men vad är det för art? Bivråk? Känns inte riktigt så.
/Sara
 

Bilagor

  • IMGP3989_1.jpg
    IMGP3989_1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 78
Denna fågel är fotograferad den 20 juni 2012 på Hortobagy i östra Ungern, men vad är det för art? Bivråk? Känns inte riktigt så.
/Sara

Nix, tji bivråk. Spontant säger jag ormvråk men eftersom bilden inte avslöjar så värst många detaljer samt storlek, så kanske man ska lägga in en mindre reservation för örnvråk modell mörk eller intermediär fas...... Jag får trots allt lite vibbar av en ganska grov pjäs här....

/Oscar
 
Nix, tji bivråk. Spontant säger jag ormvråk men eftersom bilden inte avslöjar så värst många detaljer samt storlek, så kanske man ska lägga in en mindre reservation för örnvråk modell mörk eller intermediär fas...... Jag får trots allt lite vibbar av en ganska grov pjäs här....

/Oscar

Van vid svenska fåglar kände jag direkt att det inte var Ormvråk.
När jag Googlade på Buteo Rufinus (Örnvråk, Long legged Buzzard) och tittade på bildresultatet framkommer tydligt att det är en Örnvråk. Se länken:
http://www.oiseaux.net/photos/yoram.shpirer/long-legged.buzzard.2.html
Men även om man tittar i Lars Jonssons "Fåglar i Europa" tycker jag mig nu tydligt se att det är en Örnvråk. Däremot var det svårt att artbestämma med "Fågelguiden" av Mullarney, Svensson & Zetterström.

Tack för tipset

//Sara
 
Går det att säga något om åldern på denna kungsörn?
Säger de gula ögonen något om åldern?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_24812.jpg
    IMG_24812.jpg
    196.3 KB · Visningar: 120
Van vid svenska fåglar kände jag direkt att det inte var Ormvråk.
När jag Googlade på Buteo Rufinus (Örnvråk, Long legged Buzzard) och tittade på bildresultatet framkommer tydligt att det är en Örnvråk. Se länken:
http://www.oiseaux.net/photos/yoram.shpirer/long-legged.buzzard.2.html
Men även om man tittar i Lars Jonssons "Fåglar i Europa" tycker jag mig nu tydligt se att det är en Örnvråk. Däremot var det svårt att artbestämma med "Fågelguiden" av Mullarney, Svensson & Zetterström.

Tack för tipset

//Sara

måste hålla med oskar ang bivråk, nix. samt att skulle man ge sig på en gissning utifrån den bilden med lite för lite bra karaktärer synliga, så hade jag också gissat örnvråk. man skall dock ha i åtanke att örnvråks komplexet är komplext!
möjligen skulle även den östliga rasen av ormvråk kallad vulpinus kunna blanda sig i leken. men hur vanlig den är i Ungern, o i slutet av juni är kanske mer tveksamt. vulpinus är mer lik örnvråk i teckning än "våra" ormvråkar.

Med vänlig hälsning peter
 
Behöver hjälp med identifikation, jag har precis börjat fota fåglar och vill gärna lära mig, ber er därför ha visst överseende med den sunkiga kvaliteten och att objekten kanske inte är de roligaste.

Tack på förhand.

1. Rödhake?
2. Vilken art av Mås?
3. Mindre bergand?
 

Bilagor

  • Rödhake-1.jpg
    Rödhake-1.jpg
    387 KB · Visningar: 99
  • mås-1.jpg
    mås-1.jpg
    433.7 KB · Visningar: 84
  • knipakanske-2.jpg
    knipakanske-2.jpg
    369.4 KB · Visningar: 88
Siska är det snö och brun eller alla "bara" grå ?

Dom är inte lätta att skilja åt och jag hoppas Ni kan hjälpa mig. Dessa dök upp i trädgården idag Hammarö Värmland. Jag har fotat genom fönstret så kvalitén är inte den bästa.

Dom 3 första bilder har ju en individ som är klart ljusare än övriga i flocken och jag hoppas på att det är en Snösiska.. Den fjärde bilden visar en som är mörkare brunare och höll sig i kanten av flocken. Den skulle jag vilja ha till Brunsiska

/ Jonas
 

Bilagor

  • snösiska1.jpg
    snösiska1.jpg
    170.1 KB · Visningar: 80
  • snösiska2.jpg
    snösiska2.jpg
    145.6 KB · Visningar: 78
  • snösiska3.jpg
    snösiska3.jpg
    168 KB · Visningar: 79
  • brun.jpg
    brun.jpg
    181 KB · Visningar: 76

Bilagor

  • _NN26845.jpg
    _NN26845.jpg
    81.9 KB · Visningar: 73
  • _NN26843.jpg
    _NN26843.jpg
    95.5 KB · Visningar: 79
nybörjare

behöver hjälp med vad för sort dessa är?
rovfågeln är fotad i kalkbrottet limhamn
 

Bilagor

  • _MG_6287.jpg
    _MG_6287.jpg
    54.7 KB · Visningar: 99
  • _MG_6730.jpg
    _MG_6730.jpg
    100.3 KB · Visningar: 92
Hej
Jag fick en fråga från en kusin vad det är för fågel (förutom pilfinkarna) på detta (inte så bra...) kortet. Jag svarade suddmes direkt, men tänkte kolla med er.
Taget i Hedemora på senhösten.
mvh
/Lars
 

Bilagor

  • IMG_706197642728.jpg
    IMG_706197642728.jpg
    76.4 KB · Visningar: 86
Här kommer lite fåglar som behöver identifieras, de första borde vara lätta för den som har koll, de två sista kanske blir något svårare...

1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
5. Samma som fyra, där man ser hela undersidan¨

Tack på förhand
 

Bilagor

  • IMG_0796.jpg
    IMG_0796.jpg
    406.1 KB · Visningar: 71
  • IMG_0886.jpg
    IMG_0886.jpg
    290.5 KB · Visningar: 73
  • IMG_0893.jpg
    IMG_0893.jpg
    138.5 KB · Visningar: 80
  • IMG_0916.jpg
    IMG_0916.jpg
    284.3 KB · Visningar: 79
  • IMG_0913.jpg
    IMG_0913.jpg
    236.6 KB · Visningar: 72
Här kommer lite fåglar som behöver identifieras, de första borde vara lätta för den som har koll, de två sista kanske blir något svårare...

1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
5. Samma som fyra, där man ser hela undersidan¨

Tack på förhand

1. Björktrast
2. Stare
3. Ormvråk.
4. Nån kärrkök ?
5. Nån kärrhök ?

//Benny
 
Här kommer lite fåglar som behöver identifieras, de första borde vara lätta för den som har koll, de två sista kanske blir något svårare...

1. Björktrast?
2. Någon form av trast?
3. Rovfågel...
4. Rovfågel...
5. Samma som fyra, där man ser hela undersidan

Tack på förhand

Björktrast
Stare
Ormvråk
Blå kärrhök
x2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.