Annons

Fågelidentifikation

Unga jaktfalkar slår med lätthet prutgäss (har själv bevittnat det), varför en katt är helt tänkbart byte för den, så även för en kraftig duvhökshona. När det gäller berguv, så har man funnit rester av ormvråk på bohyllan.... Finns även filmsekvens på en orrtupp som fastnar i nävarna på Horn-Per......

/Oscar

men en katt måste väl väga klart mer än en prutgås? troligen också en mer utmanade uppgift att ta sig an än en prutgås. typ vassa klor o tänder..

Underbart! Tusen tack! :)
/M*
nåt att tänka på om man vill lära sig mer om dessa fåglar. piplärkor är piplärkor, lärkor är lärkor och är inte spec närbesläktade med varandra.
i svedala finns det häckandes sånglärka, trädlärka samt berglärka. tills för inte så många år sedan häckade även några par tofslärka men de verkar vara utgångna som häckfågel just nu iaf.
sen finns det lite udda lärkor som ses rätt sällan i vårt avlånga land.
mvh peter

Hejsan!

Behöver hjälp med några fåglar jag såg i Hjälstaviken igår.
Börjar med denna flock vars medlemmar verkade vara i storlek med starar. Är det helt enkelt sådana?
/M*

lite svårt på min laptopskärm att se men mest ser det ut som hämplingar, det håller jag med om.
en annan aspekt som gör att det inte är starar är att starflockar inte är så här glesa.

i småfågelflockar som dessa hämplingar kan det vara flera arter. tex vinterhämplingar, bergfink, bofink tom sävsparv ibland.
läten hjälper en många ggr.
mvh peter

men en katt måste väl väga klart mer än en prutgås? troligen också en mer utmanade uppgift att ta sig an än en prutgås. typ vassa klor o tänder..

Tror knappast en Jaffe kan bedömma vikten på ett byte innan den väl har dammat klorna i den. Den, och andra rovisar, går nog på storleken. Däremot kan katten definitivt ge Jaffen en helt annan match än en prutgås, apsolut! Men ingen regel utan undantag uti Vår Herres Hage... Om födan tryter så har vi ju sett en mängd exempel på vilka mer eller mindre galna val rovisar/rovdjur kan göra i sin desperata kamp för föda.

Alltså; jag tror inte att man som katt-ägare ska vara 110% säker på att lilla Tuss aldrig kan bli föremål för en rovfågel....

/Oscar

lite svårt på min laptopskärm att se men mest ser det ut som hämplingar, det håller jag med om.
en annan aspekt som gör att det inte är starar är att starflockar inte är så här glesa.

i småfågelflockar som dessa hämplingar kan det vara flera arter. tex vinterhämplingar, bergfink, bofink tom sävsparv ibland.
läten hjälper en många ggr.
mvh peter

Tusen tack för lektion om både detta och lärkorna tidigare! Mycket intressant! :)
/M*

Tror knappast en Jaffe kan bedömma vikten på ett byte innan den väl har dammat klorna i den. Den, och andra rovisar, går nog på storleken. Däremot kan katten definitivt ge Jaffen en helt annan match än en prutgås, apsolut! Men ingen regel utan undantag uti Vår Herres Hage... Om födan tryter så har vi ju sett en mängd exempel på vilka mer eller mindre galna val rovisar/rovdjur kan göra i sin desperata kamp för föda.

Alltså; jag tror inte att man som katt-ägare ska vara 110% säker på att lilla Tuss aldrig kan bli föremål för en rovfågel....

/Oscar

Får väl ses som någon form av poetisk rättvisa för alla småfåglar som katterna sätter klorna i... ;-)

Sptesbergsgås eller Sädgås?

Jag lever lite efter devisen en gås är en gås är en gås. Nåväl, någon hade sett en Spetsbergsgås och jag tror inte jag sett någon tidigare. Så jag började nu kolla upp lite kännetecken på gåsen innan jag skulle åka iväg. Då började jag känna igen lite av vad som stod på en bild jag tagit tidigare. Så frågan är: Är detta en Spetsbergsgås, Sädgås eller något helt annat.

Bilagor

• spetsbergsgås.jpg
    spetsbergsgås.jpg
    55.4 KB · Visningar: 310
Får väl ses som någon form av poetisk rättvisa för alla småfåglar som katterna sätter klorna i... ;-)

Kan inte låta bli följande lilla anekdot...
Jag och flickvännen (som har 2 katter och ett LITET intresse för fåglar) är och tittar på berguven i Limhamns kalkbrott med "guide". Denne säger då att berguven har tagit katter för de har hittat spår. Flickvännen tycker då att detta är hemskt varvid han säger just det:
"Med tanke på alla småfåglar som katter tagit så är det väl bara rättvist att uven får ta en katt då o då" :D

Jag lever lite efter devisen en gås är en gås är en gås. Nåväl, någon hade sett en Spetsbergsgås och jag tror inte jag sett någon tidigare. Så jag började nu kolla upp lite kännetecken på gåsen innan jag skulle åka iväg. Då började jag känna igen lite av vad som stod på en bild jag tagit tidigare. Så frågan är: Är detta en Spetsbergsgås, Sädgås eller något helt annat.

Jag får spetsbergsvibbar av bilden... Skära ben samt överlag en mörk näbb med väldigt lite skärt på. Hade dock behövt se vingovansidan för att helt säkerställa id.

/Oscar

Jag får spetsbergsvibbar av bilden... Skära ben samt överlag en mörk näbb med väldigt lite skärt på. Hade dock behövt se vingovansidan för att helt säkerställa id.

/Oscar
Tror ni vi kan vara ganska säkra på spetsberg ändå. Färger ser som sagt bra ut och även utbredningen av det skära på näbben ser perfekt ut. Klart att vingen hade styrkt eftersom färger kan vara vanskligt på foton men den här fågelns form och färg skriker spetsberg.

Mvh/ Ola

Tror ni vi kan vara ganska säkra på spetsberg ändå. Färger ser som sagt bra ut och även utbredningen av det skära på näbben ser perfekt ut. Klart att vingen hade styrkt eftersom färger kan vara vanskligt på foton men den här fågelns form och färg skriker spetsberg.

Mvh/ Ola

Tack för hjälpen. Då klubbar vi att det är en Spetsbergsgås.

Den här fågeln flög (som det såg ut från mitt håll) i en stor cirkel över skogen, försvann en halv minut och kom sen tillbaka och gjorde samma cirkelflygning och den gav ifrån sig nåt tutelitutande ljud. Bilderna är kassa, men man kan ju alltid fråga om det är nån som känner igen. Såg ut som den va ljus på magen och mörkare på vingarna (underifrån sett).

Bilagor

• fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    22.4 KB · Visningar: 274
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    20.2 KB · Visningar: 269
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    17 KB · Visningar: 261
Den här fågeln flög (som det såg ut från mitt håll) i en stor cirkel över skogen, försvann en halv minut och kom sen tillbaka och gjorde samma cirkelflygning och den gav ifrån sig nåt tutelitutande ljud. Bilderna är kassa, men man kan ju alltid fråga om det är nån som känner igen. Såg ut som den va ljus på magen och mörkare på vingarna (underifrån sett).

Morkulla...(?)

/Oscar

Svårt att säga någonting säkert utifrån bilderna men skogssnäppa känns som en bra gissning.

Mvh/ Ola

Edit: Kan likväl vara morkulla från bilderna (kanske t.o.m troligare) men de tutelitutar näppeligen. ;-)

Svårt att säga någonting säkert utifrån bilderna men skogssnäppa känns som en bra gissning.

Mvh/ Ola

Edit: Kan likväl vara morkulla från bilderna (kanske t.o.m troligare) men de tutelitutar näppeligen. ;-)

Tack, morkulla låter väldigt troligt, har sett såna där för något år sedan på en "fågelvandring" just på kvällen och på våren, tänkte inte på det... =)

lägger upp en till bild på en fågel som fanns några km längre bort.

Bilagor

• fagel4.jpg
    fagel4.jpg
    54.2 KB · Visningar: 256
lägger upp en till bild på en fågel som fanns några km längre bort.[/QUOTE]
kanske borde lägga till att den egentligen satt vid diket på ett stort fält, så att den flög upp i ett träd/buske kanske är lite missvisande.

Får helt klart träna på att beskriva fågelljud, tutelitutande va kanske inte helt klockrent =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar