Eftersom jag nu i dagarna varit på ett föredrag om just trutar så tänkte jag dra vad jag lärt mig om medelhavs kontra sill...
Precis som din sista fågel så har medelhavs en speciell teckning på tertialerna, mörka med vit bård runt på den yttre halvan. Medelhavs har (likt kaspisk) ofta väldigt vitt huvud, och en mörk teckning runt ögat ("blåtira"). Den är betydligt mer "slimmad" än gråtrut, men inte så gänglig som kaspisk.
Detta stämmer tyvärr i de flesta fall även på silltruten...
Att skilja silltrut och mich på sommaren är väldigt svårt... Senare på hösten blir det ganska lätt, då michen ruggar skapularerna (ryggfjädrarna) tidigt, så den får ankartecknade fjädrar, medan sillisen inte ruggar förrän på vintern...
Men nu är det sommar, och då duger inte det. Först och främst så är de olika slitna. Mich häckar mycket tidigare, och därför har dess fjädrar slitits mycket mer än en silltruts har gjort. Sedan så är ofta michens täckare "oordnade", och det ser lite stökigt ut på vingen. Och sedan en viktig karaktär är färgen. Medan silltrut (som din bild visar mycket fint) har en väldigt kall, brun färg, som tång ungefär, så har medelhavstrut en mer chokladfärgad ton, alltså varmare.
Sedan finns det strukturella skillnader, mich har ett ganska kantigt huvud, medan silltrut har ett mer måslikt huvud, runt och nätt.
Hoppas du har fått lite hum om det i alla fall! Som sagt så finns det oändligt mycket att lära sig om trutar, rekommenderar precis som de andra att kolla mycket bilder!
/Rasmus