Annons

Fågelidentifikation

Andfågel

Den här är säkert busenkel, men jag hittar den inte...
Morups Tånge häromdagen.
/M*
 

Bilagor

  • 110809_sydsverige_1200.jpg
    110809_sydsverige_1200.jpg
    77.2 KB · Visningar: 222
Sångarträsket...

Med tanke på tidigare kommentarer om sångare och svårigheterna att artbestämma sådana riskerar man väl halshuggning med denna... Jag tar risken! Fotad vid havet mellan Halmstad och Tylösand i måndags.
Nån som vet...?
/M*
 

Bilagor

  • 110808_sydsverige_1353.jpg
    110808_sydsverige_1353.jpg
    21.6 KB · Visningar: 218
Hej Anna!

Trutar är jobbigt och jag vill inte hävda att jag absolut har rätt men jag tror det. ;-)

Den första ser ut som en fjolårsunge gråtrut och de andra silltrut.

Mvh/ Ola

Hur ser man skillnad på dem? eller rättare sagt vad är det som saknas som borde funnits så kan jag kolla resten av trutbilderna och se om nån annan är intressant =)
 
Hur ser man skillnad på dem? eller rättare sagt vad är det som saknas som borde funnits så kan jag kolla resten av trutbilderna och se om nån annan är intressant =)

Jag är nybörjare så medelhavs-, kaspiska- och de flesta trutar är helt utanför min liga. :)
Men två tips i all välmening:
1) Fågelguiden, kommer inte ge svar på alla frågor men en del iaf. Även tips om skillnader mellan tex trutar.
2) Titta på bilder på www.artportalen.se där du kan få fram tex olika sorters trutar för jämförelse.
 
bara för skojs skull!

Jag vet vad dessa bilder föreställer: men bilderna är motsägelsefulla och inte helt lätta att tyda. För skojs skull tänkte jag höra vad ni andra skulle bestämt denna rackare till. Bilden är tagen i Kårsavagge och fågeln cirkulerade över en topp på ca 1500 m höjd. Gissa/arta på=)
 

Bilagor

  • IMG_1891.jpg
    IMG_1891.jpg
    55.6 KB · Visningar: 264
  • IMG_1893.jpg
    IMG_1893.jpg
    57.7 KB · Visningar: 267
  • IMG_1894.jpg
    IMG_1894.jpg
    54.5 KB · Visningar: 260
fjädrar

Hur ser man skillnad på dem? eller rättare sagt vad är det som saknas som borde funnits så kan jag kolla resten av trutbilderna och se om nån annan är intressant =)

För att du ska kunna förstå vilka olika saker man kan titta på behöver du läsa på så du vet vad alla fjädrar heter. Det rör sig om flera karaktärer som ska stämma och många av dessa är små skillnader på delar av vissa fjädrar men också kroppsbyggnad. Gamla fåglar brukar vara lättare än yngre. Där räcker t.ex. det oftast med att kolla ben-, näbb- och huvudform/färg, samt utbredningen av det svarta och vita på några av handpennorna. De olika trutar som alla benämndes gråtrut tidigare är riktigt svåra och de flesta (kanske 95%) som utan svårighet känner igen alla norra Europas övriga fåglar kan inte detta heller med trutarna. Kunskapen om dessa trutar är ganska ny och för bara 10 år sedan var det inte många i landets som kunde särskilja trutarna.
 
Gravand?

Är detta en gravand? Sågs vid Morups tånge tidigare i veckan.
/M*
 

Bilagor

  • 110809_sydsverige_1215.jpg
    110809_sydsverige_1215.jpg
    83 KB · Visningar: 262
Jag vet vad dessa bilder föreställer: men bilderna är motsägelsefulla och inte helt lätta att tyda. För skojs skull tänkte jag höra vad ni andra skulle bestämt denna rackare till. Bilden är tagen i Kårsavagge och fågeln cirkulerade över en topp på ca 1500 m höjd. Gissa/arta på=)

Skulle gissat på nån falk...vilken sort har jag inte gissat än... :)
 
För att du ska kunna förstå vilka olika saker man kan titta på behöver du läsa på så du vet vad alla fjädrar heter. Det rör sig om flera karaktärer som ska stämma och många av dessa är små skillnader på delar av vissa fjädrar men också kroppsbyggnad. Gamla fåglar brukar vara lättare än yngre. Där räcker t.ex. det oftast med att kolla ben-, näbb- och huvudform/färg, samt utbredningen av det svarta och vita på några av handpennorna. De olika trutar som alla benämndes gråtrut tidigare är riktigt svåra och de flesta (kanske 95%) som utan svårighet känner igen alla norra Europas övriga fåglar kan inte detta heller med trutarna. Kunskapen om dessa trutar är ganska ny och för bara 10 år sedan var det inte många i landets som kunde särskilja trutarna.

Tack för beskrivningar! verkar vara knepigt med de där trutarna... =) Har även sett bilder på dagens fågel för att försöka känna igen. Verkar fortfarande vara kvar vid slussen, så man får väl svänga förbi igen och leta lite till nu efter att ha läst på lite mer =)
 
Jag vet vad dessa bilder föreställer: men bilderna är motsägelsefulla och inte helt lätta att tyda. För skojs skull tänkte jag höra vad ni andra skulle bestämt denna rackare till. Bilden är tagen i Kårsavagge och fågeln cirkulerade över en topp på ca 1500 m höjd. Gissa/arta på=)

om även nybörjare får vara med så gissar jag på tornfalk =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.