ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Tänkte lägga upp bilder med..

Tagna ute på Österlen.

Första fågeln, hade inget läte när jag obsa den..

Vråkarna cirkulerade ovanför, jag klarar inte av att bedöma avståndet rakt upp men skulle chansa på 30-50m?, skrikande. Det var ett karaktäristiskt piää men även ett till som jag just vid detta tillfälle glömt.. Men de skiljde sig åt.
Det rör sig antagligen om orm- /börringevråk. Det som fick mig att fundera var som sagt de två olika lätena från dem. Är den ljusare helt enkelt juvenil?
När jag tänker efter kan det vara som att den ljusare flög efter skrikande efter mat. Jag tycker att ormvråken, den mörka till vänster, flög rätt obemärkt även med den ljusare bakefter sig. Såg inte tendens till bråk alltså.
Är det någon som vet om det är vanligt att en normalfärgad ormvråk, kläcker ljusare faser?
 

Bilagor

  • who3.jpg
    who3.jpg
    29.3 KB · Visningar: 810
  • who4.jpg
    who4.jpg
    30.6 KB · Visningar: 816
  • who1.jpg
    who1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 856
På semester i Dalarna och har hittat lite fåglar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Knappast några sällsynta, men vore kul att veta =)
1, juvenil grönfink eller grönsiska?

/Anna

Ingen annan har ju svarat så jag gör ett försök (de andra brukar rätta mig sedan)
1: Grönsiska hona
2, Bergfink hane

/Peter
 
Tänkte lägga upp bilder med..

Tagna ute på Österlen.

Första fågeln, hade inget läte när jag obsa den..

Vråkarna cirkulerade ovanför, jag klarar inte av att bedöma avståndet rakt upp men skulle chansa på 30-50m?, skrikande. Det var ett karaktäristiskt piää men även ett till som jag just vid detta tillfälle glömt.. Men de skiljde sig åt.
Det rör sig antagligen om orm- /börringevråk. Det som fick mig att fundera var som sagt de två olika lätena från dem. Är den ljusare helt enkelt juvenil?
När jag tänker efter kan det vara som att den ljusare flög efter skrikande efter mat. Jag tycker att ormvråken, den mörka till vänster, flög rätt obemärkt även med den ljusare bakefter sig. Såg inte tendens till bråk alltså.
Är det någon som vet om det är vanligt att en normalfärgad ormvråk, kläcker ljusare faser?

Först var jag inne på fjällvråk (den högra), men insåg snart att den arten knappast torde vara i Österlen så här års.... Därför blir mitt bud att den vänstra fågeln är en gammal och normaltecknad ormvråk (hona/hane) som "jagas" av dess hungriga unge som är av en ljusare modell, ev. Börringe-typ.

De gamla fåglarna har jäkligt slitna dräkter så här års och ska rugga fram nya fjädrar inför höstflytten, medan ungfåglarna har fräscha fjädrar med fina jämna vingbakanter, vilket oxå framgår mycket tydligt på dina bilder.

Den lilla smolen på taket tror jag är en ung rödhake.

/Oscar
 
Får detta till en rörsångare. Stämmer det?

Enda lätet dom gav ifrån sig var ett svagt krrrr. Lät som ett varningsläte.
Gissar att den första är en vuxen och den andra en unge. Bilderna är tagna på samma platsmed några dars mellanrum (på Gotland).

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP1385.jpg
    _IGP1385.jpg
    22.6 KB · Visningar: 728
  • _IGP1419.jpg
    _IGP1419.jpg
    16.8 KB · Visningar: 725
  • _IGP1423.jpg
    _IGP1423.jpg
    16.6 KB · Visningar: 719
Rödhake är det nog. Svårt när de är så små att se tycker jag.

Tack för supersnabba svar!!
 
vilken fågel

Hej undrar vad det är för fågel som jag har fotat, kan inte skilja mellan gulärla/härmsångare. Eller är det någon annan fågel? Fotad i Kumla reningsverket om det är till hjälp.


mvh Pierre
 

Bilagor

  • DSC_0079_01okänd400.jpg
    DSC_0079_01okänd400.jpg
    13.3 KB · Visningar: 1,303
Fågel ? är det en ormvråk?
 

Bilagor

  • _MG_2206liten.jpg
    _MG_2206liten.jpg
    27.6 KB · Visningar: 991
  • _MG_2214.jpg
    _MG_2214.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,024
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.