Annons

Fågelidentifikation

Liten fågel

Hej!

En fågel som är svårbestämd, iaf för mig!
Vad är det för något?
Lövsångare?

/Christer
 

Bilagor

  • hmm.jpg
    hmm.jpg
    36.7 KB · Visningar: 329
  • hmm2.jpg
    hmm2.jpg
    34.9 KB · Visningar: 326
1. vilken piplärka(?) ?
2-3. ängshök?
 

Bilagor

  • vena-möse (27).jpg
    vena-möse (27).jpg
    12.4 KB · Visningar: 321
  • ottenby 157.jpg
    ottenby 157.jpg
    10.2 KB · Visningar: 321
  • ottenby 158.jpg
    ottenby 158.jpg
    14 KB · Visningar: 323
Drillsnäppa

Kan detta vara en drillsnäppa? Blir osäker. Fotad häromdagen i Nordnorge, söder om Mosjöen, vid en fjällbäck nära trädgränsen. /FW
 

Bilagor

  • _DSC0910.jpg
    _DSC0910.jpg
    27.1 KB · Visningar: 272
Kan någon vänlig (och kunnig) själ tala om vad det här är för liten krabat?
 

Bilagor

  • DSC_3948_v2cut.jpg
    DSC_3948_v2cut.jpg
    45.8 KB · Visningar: 224
På en sådan här bild är det nog endast biotopen som kan ge en vettig fingervisning om art. Rörsångare. Någon svart spets på undre näbbhalvan har ingen av arterna utan det är kanske busksångaren du tänker på Rasmus? :)

Mvh/ Ola
Ojdå, där var jag för snabb, självklart tänkte jag på busksångaren. Nu får man skämmas lite...
 
Vilken vadare?

Har inte sett denna förut och kan inte hitta någon motsvarighet i fågelboken, kanske en ungfågel?
 

Bilagor

  • _DSC7594.jpg
    _DSC7594.jpg
    18.2 KB · Visningar: 295
Har inte sett denna förut och kan inte hitta någon motsvarighet i fågelboken, kanske en ungfågel?
Så är det. En juvenil ljungpipare. En ny fågelbok är nog en trevlig investering om du är intresserad av fåglar då både adult vinter och juvenil ser ut så här :). Med ny fågelbok menar jag då givetvis den eminenta fågelguiden. ;-)

Mvh/ Ola
 
Så är det. En juvenil ljungpipare. En ny fågelbok är nog en trevlig investering om du är intresserad av fåglar då både adult vinter och juvenil ser ut så här :). Med ny fågelbok menar jag då givetvis den eminenta fågelguiden. ;-)

Mvh/ Ola

Hade helt missat den juvenila ljungpiparen i fågelguiden och mest tittat på de adulta med svart bröst, därav missen. Tack så mycket för hjälpen hur som helst :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.