Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
drillsnäppa?
Jajjamensan!!
canoneos500d
Aktiv medlem
tack! =)
alltid så snabba svar här på forumet! =)
alltid så snabba svar här på forumet! =)
Osquar
Aktiv medlem
Flash Gordon
Aktiv medlem
MIn Österrikiska hustru kallar denna för Rotschwänschen. Själv har jag inte sett den tidigare och har inget svenskt namn.
Den lille krabaten älskar att hoppa runt på det här stängslet där det är mörkt och hopplöst att få en bra bild.
Dök upp första gången hos oss i april. Vad heter den på vårt tungomål?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2061462.htm
Den lille krabaten älskar att hoppa runt på det här stängslet där det är mörkt och hopplöst att få en bra bild.
Osquar
Aktiv medlem
MIn Österrikiska hustru kallar denna för Rotschwänschen. Själv har jag inte sett den tidigare och har inget svenskt namn.
Rödstjärt, hane
/Oscar
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det var ju lätt. Tack för svaret. För en gångs skull en ren direktöversättning som fungerar.
Osquar
Aktiv medlem
Någon som kan jälpa mig med vad detta är för art. Satt långt in i vassen. Lätet ett långt drrrrrrrrrrrrrr. En halv minut till en minut åt gången.
Tycker det är svårt med dessa sångare.
Bilden ger vibbar av en trastsångare, men din lätesbeskrivning pekar på en vassångare. Båda är enhetligt bruna på ovansidan och smutsvit-beige på undersidan. Däremot är trastsångaren en bjässe, till skillnad mot den avgjort mindre vassångaren.
Trastsångarens "sång" är ett sumasurum av världens alla tänkbara hårda, kraxande och gnissliga toner, medan vassångaren barar levererar ett oavbrutet sörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..........
Ser att du är hemmahörandes i Östergötland. Är fågeln plåtad i Tåkern? I så fall lägger jag nog min röst på vassångare, då Tåkern är den enda lokalen i Sverige som man vet att det häckar något enstaka par av vassångare.
Blev du något klokare nu?
/Oscar
sångberg
Aktiv medlem
===================================================================================Bilden ger vibbar av en trastsångare, men din lätesbeskrivning pekar på en vassångare. Båda är enhetligt bruna på ovansidan och smutsvit-beige på undersidan. Däremot är trastsångaren en bjässe, till skillnad mot den avgjort mindre vassångaren.
Trastsångarens "sång" är ett sumasurum av världens alla tänkbara hårda, kraxande och gnissliga toner, medan vassångaren barar levererar ett oavbrutet sörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..........
Ser att du är hemmahörandes i Östergötland. Är fågeln plåtad i Tåkern? I så fall lägger jag nog min röst på vassångare, då Tåkern är den enda lokalen i Sverige som man vet att det häckar något enstaka par av vassångare.
/Oscar
Skulle säga vassångare också, lite näpnare, tunn näbb, kortare stjärt, känns inte så biffig.
hälsningar Ola Sångberg
spotmatic
Aktiv medlem
Bilden ger vibbar av en trastsångare, men din lätesbeskrivning pekar på en vassångare. Båda är enhetligt bruna på ovansidan och smutsvit-beige på undersidan. Däremot är trastsångaren en bjässe, till skillnad mot den avgjort mindre vassångaren.
/Oscar
Hej.
Den var inte stor, snarare lite mindre.
Ja jag var ute vid Tåkern i morse och fotade denna. Jag bor inte så långt ifrån sjön. Det var en mulen morgon med rätt mycket blåst. Så det var svårt att fota pga att vassen pendlade fram och tillbaka hela tiden.
Annars var det väldigt mycket födosökande Brun kärrhök och en mindre lättare Kärrhök som jag tror var en Ängshök. Blev dock inget foto på den för batteriet tog slut i kameran då.
Med lätet och din beskrivning, så låter det som det kan vara en vassångare.
Så tusen tack för hjälpen och det snabba svaret. Vassångare det låter fint.
Ha det gott./Greger
Osquar
Aktiv medlem
Hej.
Den var inte stor, snarare lite mindre.
Ja jag var ute vid Tåkern i morse och fotade denna. Jag bor inte så långt ifrån sjön. Det var en mulen morgon med rätt mycket blåst. Så det var svårt att fota pga att vassen pendlade fram och tillbaka hela tiden.
Annars var det väldigt mycket födosökande Brun kärrhök och en mindre lättare Kärrhök som jag tror var en Ängshök. Blev dock inget foto på den för batteriet tog slut i kameran då.
Med lätet och din beskrivning, så låter det som det kan vara en vassångare.
Så tusen tack för hjälpen och det snabba svaret. Vassångare det låter fint.
Ha det gott./Greger
Helt klart en vassångare. Grattis! Det är nog vår ovanligaste häckande sångfågel i landet, där Tåkern hyser sedan några år tillbaka en liten population. Den häckar säkert några ytterligare par i landet (Skåne, Uppland), men pga sitt biotopval så är det inte helt lätt att hitta på deras bon...
/Oscar
spotmatic
Aktiv medlem
===================================================================================
Skulle säga vassångare också, lite näpnare, tunn näbb, kortare stjärt, känns inte så biffig.
hälsningar Ola Sångberg
Ja en till som tror på Vassångare. Kul.
Tack så mycket.
Ha det gott./Greger
Peterus
Aktiv medlem
Har Du hört den så är lätet det enklaste sättet att skilja dem åt.
Locustella låter ganska olika varandra. (och de verkar ju helt klart vara någon av dessa)
De eminenta skådarna här har ju redan artat den som Vassångare.
Den hittar Du t.ex. här: http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=1429832
/Peter
Locustella låter ganska olika varandra. (och de verkar ju helt klart vara någon av dessa)
/Peter
spotmatic
Aktiv medlem
Har Du hört den så är lätet det enklaste sättet att skilja dem åt.
/Peter
Jo visst den sången var det. Inte världens vackraste, men kul med att ha träffat på en sällsynt fågel.
Tack för länken och ha det så gott./Greger
Osquar
Aktiv medlem
Fotade vadaren på sydkusten utanför Simrishamn sommaren 2009. Har svårt att se vilken art det är. Dom svarta benen luras. Någon som vet
Berndt
Mitt bud blir kustsnäppa.
/Oscar