Annons

Fågelidentifikation

ormvråk?

Är det en ormvråk?
 

Bilagor

  • ormvråk2.jpg
    ormvråk2.jpg
    10.5 KB · Visningar: 374
  • ormvråk3_redigerad-1.jpg
    ormvråk3_redigerad-1.jpg
    11.2 KB · Visningar: 372
Någon som kan jälpa mig med vad detta är för art. Satt långt in i vassen. Lätet ett långt drrrrrrrrrrrrrr. En halv minut till en minut åt gången.
Tycker det är svårt med dessa sångare.
 

Bilagor

  • 20100610_2323.jpg
    20100610_2323.jpg
    88.3 KB · Visningar: 294
Någon som kan jälpa mig med vad detta är för art. Satt långt in i vassen. Lätet ett långt drrrrrrrrrrrrrr. En halv minut till en minut åt gången.
Tycker det är svårt med dessa sångare.

Bilden ger vibbar av en trastsångare, men din lätesbeskrivning pekar på en vassångare. Båda är enhetligt bruna på ovansidan och smutsvit-beige på undersidan. Däremot är trastsångaren en bjässe, till skillnad mot den avgjort mindre vassångaren.

Trastsångarens "sång" är ett sumasurum av världens alla tänkbara hårda, kraxande och gnissliga toner, medan vassångaren barar levererar ett oavbrutet sörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..........

Ser att du är hemmahörandes i Östergötland. Är fågeln plåtad i Tåkern? I så fall lägger jag nog min röst på vassångare, då Tåkern är den enda lokalen i Sverige som man vet att det häckar något enstaka par av vassångare.

Blev du något klokare nu?

/Oscar
 
Bilden ger vibbar av en trastsångare, men din lätesbeskrivning pekar på en vassångare. Båda är enhetligt bruna på ovansidan och smutsvit-beige på undersidan. Däremot är trastsångaren en bjässe, till skillnad mot den avgjort mindre vassångaren.

Trastsångarens "sång" är ett sumasurum av världens alla tänkbara hårda, kraxande och gnissliga toner, medan vassångaren barar levererar ett oavbrutet sörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..........

Ser att du är hemmahörandes i Östergötland. Är fågeln plåtad i Tåkern? I så fall lägger jag nog min röst på vassångare, då Tåkern är den enda lokalen i Sverige som man vet att det häckar något enstaka par av vassångare.

Blev du något klokare nu?

/Oscar
===================================================================================

Skulle säga vassångare också, lite näpnare, tunn näbb, kortare stjärt, känns inte så biffig.

hälsningar Ola Sångberg
 
Bilden ger vibbar av en trastsångare, men din lätesbeskrivning pekar på en vassångare. Båda är enhetligt bruna på ovansidan och smutsvit-beige på undersidan. Däremot är trastsångaren en bjässe, till skillnad mot den avgjort mindre vassångaren.

Trastsångarens "sång" är ett sumasurum av världens alla tänkbara hårda, kraxande och gnissliga toner, medan vassångaren barar levererar ett oavbrutet sörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..........

Ser att du är hemmahörandes i Östergötland. Är fågeln plåtad i Tåkern? I så fall lägger jag nog min röst på vassångare, då Tåkern är den enda lokalen i Sverige som man vet att det häckar något enstaka par av vassångare.

Blev du något klokare nu?

/Oscar

Hej.
Den var inte stor, snarare lite mindre.
Ja jag var ute vid Tåkern i morse och fotade denna. Jag bor inte så långt ifrån sjön. Det var en mulen morgon med rätt mycket blåst. Så det var svårt att fota pga att vassen pendlade fram och tillbaka hela tiden.
Annars var det väldigt mycket födosökande Brun kärrhök och en mindre lättare Kärrhök som jag tror var en Ängshök. Blev dock inget foto på den för batteriet tog slut i kameran då.
Med lätet och din beskrivning, så låter det som det kan vara en vassångare.
Så tusen tack för hjälpen och det snabba svaret. Vassångare det låter fint.
Ha det gott./Greger
 
Hej.
Den var inte stor, snarare lite mindre.
Ja jag var ute vid Tåkern i morse och fotade denna. Jag bor inte så långt ifrån sjön. Det var en mulen morgon med rätt mycket blåst. Så det var svårt att fota pga att vassen pendlade fram och tillbaka hela tiden.
Annars var det väldigt mycket födosökande Brun kärrhök och en mindre lättare Kärrhök som jag tror var en Ängshök. Blev dock inget foto på den för batteriet tog slut i kameran då.
Med lätet och din beskrivning, så låter det som det kan vara en vassångare.
Så tusen tack för hjälpen och det snabba svaret. Vassångare det låter fint.
Ha det gott./Greger

Helt klart en vassångare. Grattis! Det är nog vår ovanligaste häckande sångfågel i landet, där Tåkern hyser sedan några år tillbaka en liten population. Den häckar säkert några ytterligare par i landet (Skåne, Uppland), men pga sitt biotopval så är det inte helt lätt att hitta på deras bon...

/Oscar
 
Har Du hört den så är lätet det enklaste sättet att skilja dem åt.
Locustella låter ganska olika varandra. (och de verkar ju helt klart vara någon av dessa)

De eminenta skådarna här har ju redan artat den som Vassångare.
Den hittar Du t.ex. här: http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=1429832

/Peter

Jo visst den sången var det. Inte världens vackraste, men kul med att ha träffat på en sällsynt fågel.
Tack för länken och ha det så gott./Greger
 
Fotade vadaren på sydkusten utanför Simrishamn sommaren 2009. Har svårt att se vilken art det är. Dom svarta benen luras. Någon som vet
Berndt
 

Bilagor

  • Snäppa 4.jpg
    Snäppa 4.jpg
    77.8 KB · Visningar: 404
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.