Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Svår?

Vad kan detta vara? Väldigt sällan jag ser en fågel jag inte kan identifera så troligtvis nåt som inte riktigt hör hemma här uppe i norrbotten.

Påminner om en björktrast till kroppsform men uppskattningsvis nästan dubbelt så stor. Gick omkring på gräsmattan och plockade maskar bredvid ett par björktrastar.

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    86 KB · Visningar: 473
Vad kan detta vara? Väldigt sällan jag ser en fågel jag inte kan identifera så troligtvis nåt som inte riktigt hör hemma här uppe i norrbotten.

Påminner om en björktrast till kroppsform men uppskattningsvis nästan dubbelt så stor. Gick omkring på gräsmattan och plockade maskar bredvid ett par björktrastar.
Skulle vilja ha detta till (trots allt) en björktrast, fast den verkar väldigt blek i handpennorna och stjärfjädrarna. Möjligen en leucistisk individ?

Tack för svaret! Hittar inte medelhavstrut i fågelguiden men om man får tro Wikipedia så är Gulfotad trut och Medelhavstrut en och samma fågel. /Håkan
Medelhavstrut har nyligen splittats från gråtrut och finns inte i den gamla upplagan av Fågelguiden. Men har också för mig att den är samma som gulfotad.

någon som vet vad detta är? väldigt mycket beskärd men man borde kunna se vad det är ändå.

Bilagor

• DSC_5429.jpg
    DSC_5429.jpg
    13.2 KB · Visningar: 311
Havsörn ?

Tänkte fråga expertisen om detta kan vara det jag tror det är, den var vääääldigt högt upp så tyvärr blev bilderna helt kassa, men ni kanske kan avgöra ändå vad det är ? Den seglade runt i cirklar vid Asköviken i Västerås.

havsörn_1.jpg

havsörn_2.jpg

/Fredric

Behöver lite identifikationshjälp med dessa fyra bilder.
Tack på förhand.

Bilagor

• 100530_06.jpg
    100530_06.jpg
    72.6 KB · Visningar: 287
  • 100530_12.jpg
    100530_12.jpg
    93.4 KB · Visningar: 289
  • 100530_13.jpg
    100530_13.jpg
    13.5 KB · Visningar: 286
  • 100530_14.jpg