ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Vi har letat efter denna fågel och hade namnet tidigare men glömt och inte hittat igen...
Taget i Brasilien....
Tacksam om någon kan hjälpa till.

Bico de lacre
Estrildidae....We found it!!!!!!
Det är en Helenaastrild, en populär burfågel. Den kommer ursprungligen från Afrika och är inte spontan i Brasilien.

Det är en Helenaastrild, en populär burfågel. Den kommer ursprungligen från Afrika och är inte spontan i Brasilien.

Stort Tack Rasmus för mer information om denna fågel som dock förekommer i större mängd i strandparken i Santos Brasilien. Kan mycket väl vara förrymda burfåglar som numer är förvildade.

// Thomas

Min gissning på Korsnäbb är förmodligen inte fel, men vilken är det? Större eller mindre och hur ser ni det?

Bilagor

• kors1.jpg
    kors1.jpg
    93.9 KB · Visningar: 433
  • kors2.jpg
    kors2.jpg
    85.4 KB · Visningar: 418
Entita eller Talltita

Går det att avgöra på nedanstående bilder ? Och isåfall vad är det som gör att det blir det ena eller det andra ?

Bilagor

• Entita.jpg
    Entita.jpg
    19.2 KB · Visningar: 596
  • Entita 2.jpg
    Entita 2.jpg
    12.9 KB · Visningar: 593
  • Entita 3.jpg
    Entita 3.jpg
    17.6 KB · Visningar: 589
  • Entita 4.jpg
    Entita 4.jpg
    19.8 KB · Visningar: 589
Utan att vara säker skulle jag säga entita. Den har en ganska liten svart haklapp. Sen står det i fågelguiden att talltita sällan besöker fågelbord. om det stämmer vet jag inte.
Var i landet är den fotad? Entita förekommer inte i övre delen av sverge.

Korten är tagna vid Fysingens fågeltorn (Sigtuna-trakten) vid ett träd som växer ute i vassen. Full fart på talgoxar, blåmesar och nötväckor vid matbordet ;-).

Den brunaktiga tonen gör den till entita. Talltita är grå ovan och rent vit under.

Talltita besöker gärna fågelbord, under förutsättning att bordet befinner sig i närheten av skog.

I Slättadammsparken i Göteborg har det flyttat in en rovfågel. Jag har sett den några gånger i höst när jag varit ute och gått med hunden.
Oftast bara som en skymt i ögonvrån när den snabbt svept förbi i skogen.
Såg också i förra veckan troligen samma fågel som svept förbi våra fönster med vad jag uppfattade som en duva i klorna.
Så idag när jag var ute med hunden uppe på berget så kom den svepande över oss. Tyvärr lite för långt bort för jag skulle få någon bra bild. Den var jagad av ett par kråkfåglar och försvann snabbt.
Jag misstänker att det är en duvhök. Hoppas bilden duger för en identifikation.

Bilagor

• _MG_2417.jpg
    _MG_2417.jpg
    53.4 KB · Visningar: 478
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar