Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Det är en Helenaastrild, en populär burfågel. Den kommer ursprungligen från Afrika och är inte spontan i Brasilien.Vi har letat efter denna fågel och hade namnet tidigare men glömt och inte hittat igen...
Taget i Brasilien....
Tacksam om någon kan hjälpa till.
Bico de lacre
Estrildidae....We found it!!!!!!
tj57
Aktiv medlem
Det är en Helenaastrild, en populär burfågel. Den kommer ursprungligen från Afrika och är inte spontan i Brasilien.
Stort Tack Rasmus för mer information om denna fågel som dock förekommer i större mängd i strandparken i Santos Brasilien. Kan mycket väl vara förrymda burfåglar som numer är förvildade.
// Thomas
Birdman
Aktiv medlem
Hej
Någon som kan svara på vad detta är för fågel.
Nog en av de vanligaste förfrågningarna i denna tråd; ormvråk.
// Daniel
Teed
Aktiv medlem
Nog en av de vanligaste förfrågningarna i denna tråd; ormvråk.
// Daniel
Tackar, tråden börjar bli lite lång för att plöja alla sidor. Så jag får erkänna att jag frågade först, innan jag läste genom hela
Birdman
Aktiv medlem
Warbird
Aktiv medlem
Stämmer bra det!
// Daniel
Tack Daniel!
-friberg-
Aktiv medlem
Min gissning på Korsnäbb är förmodligen inte fel, men vilken är det? Större eller mindre och hur ser ni det?
Mindre korsnäbb
/friberg
-friberg-
Aktiv medlem
Tack för snabbt svar, men hur ser du att det är en mindre?
Det syns på att näbben är längre än den är hög.. en större korsnäbb har lika hög som lång näbb. Sen saknar den helt den störres tjurnacke.
/Friberg
Snowma9e
Aktiv medlem
Erik Normark
Aktiv medlem
Den brunaktiga tonen gör den till entita. Talltita är grå ovan och rent vit under.
Talltita besöker gärna fågelbord, under förutsättning att bordet befinner sig i närheten av skog.
Talltita besöker gärna fågelbord, under förutsättning att bordet befinner sig i närheten av skog.
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Kan tilläga att den även saknar ljus vingpanel, har liten haklapp, och blankare svart hjässa. Allt detta är karaktärer för Entita.Den brunaktiga tonen gör den till entita. Talltita är grå ovan och rent vit under.
Flash Gordon
Aktiv medlem
I Slättadammsparken i Göteborg har det flyttat in en rovfågel. Jag har sett den några gånger i höst när jag varit ute och gått med hunden.
Oftast bara som en skymt i ögonvrån när den snabbt svept förbi i skogen.
Såg också i förra veckan troligen samma fågel som svept förbi våra fönster med vad jag uppfattade som en duva i klorna.
Så idag när jag var ute med hunden uppe på berget så kom den svepande över oss. Tyvärr lite för långt bort för jag skulle få någon bra bild. Den var jagad av ett par kråkfåglar och försvann snabbt.
Jag misstänker att det är en duvhök. Hoppas bilden duger för en identifikation.
Oftast bara som en skymt i ögonvrån när den snabbt svept förbi i skogen.
Såg också i förra veckan troligen samma fågel som svept förbi våra fönster med vad jag uppfattade som en duva i klorna.
Så idag när jag var ute med hunden uppe på berget så kom den svepande över oss. Tyvärr lite för långt bort för jag skulle få någon bra bild. Den var jagad av ett par kråkfåglar och försvann snabbt.
Jag misstänker att det är en duvhök. Hoppas bilden duger för en identifikation.
Bilagor