Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Inga bilder, ljud den här gången med.. :)
Hörde mycket fågelläten i skogen idag, men såg sällan några fåglar. Har trixat ihop en video med de läten jag lyckades spela in..
http://www.youtube.com/watch?v=ZQPoU5yNIzg

0:09 - (höj volymen) Ett skri som inte hörs så bra på inspelningen.. Såg ingen fågel, hörde bara 5 skrin med långa pauser emellan. Kanske inte går att identifiera..
0:13 - (sänk) En fågel som tydligen suttit och betraktat mig i dungen bredvid, blev skrämd av att jag bytte ställning och skränade till och flög in i skogen där den fortsatte skräna. Hann inte se något av den, bara höra..
0:38 - och framåt, hann inte se någon fågel här heller.

Någon som vet vad jag hört? Är ju alltid kul att veta vad det var för nåt man inte lyckades få bild på..
 
Klockren ljus fas dvärgörn!!
Dvärgörnen är den "minsta" av örnarna, varför dess huvud och näbb t.ex ger ett mindre intryck.

/Oscar

Hej Oskar!
Min kommentar gällde inte min egen bild på dvärgörnen utan den fågel som visas på sidan 288 #4318. Min uppfattning är att det är en bivråk som är avfotograferad. Se mina kommentarer. Det stora runda ögat och grå huvudet som gör ett vänligt intryck är ju också typiskt bivråk.Men det där med fåglar är ju inte alltid så lätt och jag kan ju ha fel men kände att jag ville ge min kommentar.
/Rolf
 
Inga bilder, ljud den här gången med.. :)
Hörde mycket fågelläten i skogen idag, men såg sällan några fåglar. Har trixat ihop en video med de läten jag lyckades spela in..
http://www.youtube.com/watch?v=ZQPoU5yNIzg

0:09 - (höj volymen) Ett skri som inte hörs så bra på inspelningen.. Såg ingen fågel, hörde bara 5 skrin med långa pauser emellan. Kanske inte går att identifiera..
0:13 - (sänk) En fågel som tydligen suttit och betraktat mig i dungen bredvid, blev skrämd av att jag bytte ställning och skränade till och flög in i skogen där den fortsatte skräna. Hann inte se något av den, bara höra..
0:38 - och framåt, hann inte se någon fågel här heller.

Någon som vet vad jag hört? Är ju alltid kul att veta vad det var för nåt man inte lyckades få bild på..
Den första vid 0:09 är Spillkråka.

Den andra som börjar vid 0:12 och fortsätter genom hela är Nötskrika. (Har som vana att skrämma vettet ur en med sitt läte när man är ute i skogen)

Den sista känner jag dock inte igen. Jag har hört det ganska ofta ute, men jag vet inte riktigt var det är. Hoppas någon annan löser den!
 
Tackar,när man som nybörjare har suttit en stund med fågelboken och har en hypotes är det så himla skönt att få veta om den är rätt av er experter :).
 
Fotade denna fågel ute på landet (Eldtomta i Sörmland) i helgen. Var helt övertygad om att det var ormvråk jag fotade då den svävade tillsammans med 3 andra ormvråkar, de 3 är jag helt säker på. Men när jag sedan noterade hur ljus den är har jag börjat tvivla på att även denna är ormvråk.
 

Bilagor

  • 24c.jpg
    24c.jpg
    7.1 KB · Visningar: 1,227
Fotade denna fågel ute på landet (Eldtomta i Sörmland) i helgen. Var helt övertygad om att det var ormvråk jag fotade då den svävade tillsammans med 3 andra ormvråkar, de 3 är jag helt säker på. Men när jag sedan noterade hur ljus den är har jag börjat tvivla på att även denna är ormvråk.
Brun kärrhök, hona!
 
Hej Oskar!
Min kommentar gällde inte min egen bild på dvärgörnen utan den fågel som visas på sidan 288 #4318. Min uppfattning är att det är en bivråk som är avfotograferad. Se mina kommentarer. Det stora runda ögat och grå huvudet som gör ett vänligt intryck är ju också typiskt bivråk.Men det där med fåglar är ju inte alltid så lätt och jag kan ju ha fel men kände att jag ville ge min kommentar.
/Rolf

Om du googlar på ormörn så kommer du finna åtskilliga bilder som visar snudd på exakt samma dräkt som "din" ormörn. Ögat framträder inte alls så väl hos bivråk som hos ormörn. Huvudet är gråaktigt i flera ormörnsdräkter. Kroppsteckningarna på "din" ormörn står ej att finna på bivråk. "Fingrarna" hos ormörn är påtagligt längre än hos bivråk. Bandningen på stjärten skiljer sig oxå mellan arterna.

/Oscar
 
Ormvråk eller brun kärrhök?

Jag var övertygad om att det här är en ormvråk. Nu börjar jag luta åt brun kärrhök. Vad är rätt? Och hur kommer man fram till det ena eller andra?
 

Bilagor

  • 2009_08_24-16_00_05-3833-NNfs.jpg
    2009_08_24-16_00_05-3833-NNfs.jpg
    97.6 KB · Visningar: 1,416
Jag var övertygad om att det här är en ormvråk. Nu börjar jag luta åt brun kärrhök. Vad är rätt? Och hur kommer man fram till det ena eller andra?

Ad hane brun kärrhök.
Den gråblåa stjärten och vingpennorna är obandade. Inget vit/ljust bröstband. Varmt kanelbrun kropp. Längre stjärt och vingar än ormvråk. Utanför bild: annorlunda flyktsätt och siluett samt allmänt s.k jizz.

/Oscar
 
Om du googlar på ormörn så kommer du finna åtskilliga bilder som visar snudd på exakt samma dräkt som "din" ormörn. Ögat framträder inte alls så väl hos bivråk som hos ormörn. Huvudet är gråaktigt i flera ormörnsdräkter. Kroppsteckningarna på "din" ormörn står ej att finna på bivråk. "Fingrarna" hos ormörn är påtagligt längre än hos bivråk. Bandningen på stjärten skiljer sig oxå mellan arterna.

/Oscar

Hej Oscar.
Det är klart att det är en ormörn. Jag fick för mig att det skrevs att det var en dvärgörn som visades. En sammanblandning från min sida. Jag beklagar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.