Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Rovfågeln Ormvråk/Fjällvråk?

Här en extremt ryttlande vråk, den flög upp, ryttlade, dök, flög upp, ryttlade, och höll på en bra stund. Sedan flög den rätt in i ett tätt lövskogsbuskage, fångade den på kanten. Gissar att det trots beteendet är en ormvråk då den är för ljus för fjällvråk?

Du har fångat en ljus fas av Ormvråk på bild (sk. "Börringervråk") Ormvråkarna är bra på att ryttla, även om dom inte gör det lika ofta som fjällvråkarna. Fjälvråken har inte så många tunna band på stjärtfjädrarna, som vråken på din bild. Fjällvråkarna har en större mörk fläck på handtäckarna, nedre delen av magen är mörkare på en fjällvråk. /Håkan
 
Tack Håkan!

Det var precis det jag trodde, men jag har inte sett ormvråkarna ryttla SÅ mycket innan, så jag ville ha den "verifierad".
 
Tack. Är inte så lätt att se skillnad på en duvhök och en sparvhök tycker jag. Den där hade ju de vita ögonbrynena som duvhöken skall ha men den såg o andra sidan lite mindre ut. Finns det något klockrent kännetecken man kan kolla efter?

//Edvard

När du ser Duv/Sparvhöken sitta så nära o öppet att du kan se klorna på den. Som din bild så tydligt visar är "mellantån" betydligt längre än dom andra, hela foten inklusive dom andra "tårna" ser smala o klena ut. Inget man kan se i luiften direkt. /Håkan
 
Ingen bra bild,någon som kanske kan se vad det är?
Den hade grått huvud och ganska roströd
på ryggen/ undersidan.

/ Gun
 

Bilagor

  • _MG_6109.jpg
    _MG_6109.jpg
    7.5 KB · Visningar: 483
var övertygad om att det var en ormvråk, men sen såg den lite märklig ut, är det en bivråk?
 

Bilagor

  • bivrak.jpg
    bivrak.jpg
    86.1 KB · Visningar: 442
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.