fotobollfoto
Aktiv medlem
Att vänta en minut eller två tycker jag ger goda förutsättningar att prova sig fram.Nej, den underexponerade gravt trots att jag ställde in överexponering, precis som jag skrivit flera gånger nu. Jag hoppas att du inte tittar på den efterbehandlade bilden för att avgöra den saken. Bilden är dessutom från en andra exponering eftersom den första blev fel, vilket var hela poängen: Det suger att prova sig fram när slutartiden är en minut eller i den häraden.
Ljusmätaren fungerar helt enkelt inte tillförlitligt under en viss ljusnivå hos motivet. Är det riktigt mörkt är bilden på skärmen eller i sökaren, samt histogrammet, helt oförändrat oavsett vilka inställningar för exponering du gör. Kameran har helt enkelt ingen aning om att det förekommer nåt ljus alls och du får gissa dig fram.
Edit: Jag har funderat på att ta med en extern ljusmätare men inser att jag ändå inte kommer se vad det står på displayen i mörkret, och tänder jag en lampa så blir mätningen fel på grund av det istället.
Jämfört med 1982 när man tog en hel rulle och fick vänta till nästa dag innan man såg resultatet. Lokalen så mörk att ljusmätarens mätarnål inte syns. Bara att köra på största bländare och en inte alltför lång slutartid. Sedan hem och chansa på hur hårt filmen skulle pressas.
Jo, det blev ju också att prova sig fram. Att bygga erfarenhet mellan tillfällena. Men idag kan man spruta på och titta flera gånger medan man fortfarande är på plats.