Annons

Färgstick Minolta Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

Monica B

Ny medlem
När jag skannar diabilder med min Minolta Dual II så får bilderna ett färgstick och vissa bilder blir väldigt mörka. Vissa bilder blir så konstiga i färgerna att det inte går att efterbehandla dem.

Jag använder Fuji Sensia 100.

Någon som har erfarenhet av den här skannern?

Jag bifogar en bild där jag inte gjort några inställningar alls innan skanningen.

Bilagor

• rentest_1.jpg
    rentest_1.jpg
    15.5 KB · Visningar: 167
Jag har en Dual III. Pröva ändra på exponeringen (exposure) i scannerprogrammet, där kan du också korrigera exponeringen per färg. Oftast funkar "Auto exposure" bra, men inte alltid (t.ex. med mycket snö).

Skannern kan få lite beslutsångest om man skannar underexponerade dior. Testa att demontera diat (om det är ramat) och skanna det i remshållaren, något sidoförskjutet så att skannern ser lite av den klara filmbasen mellan rutorna. Om det hjälper så kan du låsa exponeringen där och lägga diat rätt för att sedan skanna om.

Ett annat alternativ är att flytta på ramen som används för att bestämma exponeringen. Du skulle t ex kunna krympa ned den så att den inte täcker några av de mörkaste partierna i bilden. Du flyttar/storleksförändrar ramen på samma sätt som med beskärningsramen, men med shift intryckt.

stäck skrev:
Jag har en Dual III. Pröva ändra på exponeringen (exposure) i scannerprogrammet
Tyvärr har inte tvåan någon manuell exponering, det är en av de stora förbättringarna i trean. Man måste lura autoexponeringen istället.

Jag censurerade visst mig själv från att skriva "de är väl ganska lika har jag för mig, och mjukvaran är väl samma". Men autoexponeringen fattas alltså.
Sitter det i hårdvaran eller mjukvaran? Kan man lura sig förbi det med t.ex. Vuescan? Om Minoltas scannerprogram är samma till II och III borde det ju vara en hårdvarugrej, men man kan ju hoppas.

Om scannern har 12 bitars färgdjup har man ju i teorin några bitar på sig att förändra (ljusa upp) bilden (oftast har man 8 då man visar den), men i det bifogade fallet är väl bilden för mörk t.o.m. för sånt.

Ja, det är en mjukvarugrej. Med Vuescan får man manuell exponering även med tvåan.

Samma bild som tidigare fast jag kört autosettings. Hemska färger.

Jag ska ladda hem Vuescan och se om det blir bättre.

Bilagor

• rentest_2.jpg
    rentest_2.jpg
    24.1 KB · Visningar: 99
Använd inga autofunktioner när du skannar och använd nivåer i PS efteråt för att hitta rätt färgtoner om det sticker iväg.
Det tar ett bra tag att "lära" sig skanna.
Mvh/Gunte..

Bilagor

• rentest_2.jpg
    rentest_2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 70
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar