Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgstick med Sony A350

Produkter
(logga in för att koppla)
Min KM5D visar inga sådana olater jösses skogen är ju blå. Färgmättnaden växlar jag med på min, vitbalansen ofta på sol.skärpa, normal. Men det är på min gamla KM5D . Bengt

Det är nog lite vad man är ute efter. Jag är nog rätt "amerikansk" i mitt färgseende, gillar varma, mättade toner i mina bilder. Det får jag inte med jpeg och awb i mulet väder eller djup skugga. Därför kör jag RAW och blir lika lycklig varje gång jag kan justera vitbalansen i efterhand. Bilderna blir som nya och mina mungipor går ändå upp till öronen.

Vet inte om jag "förklarade mig" riktigt tydligt.. Skall göra ett nytt försök..

Tar du en bild med Raw samt har Sonys rawprogram (Version 3 finns för uppdatering om du missat det. Kolla Sonysidan..) så ser du där alternativ att välja ifrån enkelt via olika förinställval i Rawprogrammet.. Där finns stadard. Skugga moln mm mm mm osv osv..... Samma sak med kontrast osv osv..

Och. Fotar du sedan med Jpeg så kan du justera i stora drag detta direkt i kameran så blir Jpegbilderna såsom Raw blir då du använder förvalen i Rawprogrammet...

Så ta en bild med raw och titta hur Raw programmet påverkar bilderna i förinställningarna så ser du ungefär hur Jpeg blir då du ställer in detsamma direkt i kameran.. Använder du "levande" som förval då färgerna är "döda" utomhus så får du ungefärligen den "värme" bilden behöver ha för se bra ut...

Utan man "styr" sin kamera så tar Sonykamrorna "bara en bild".... Men styr man kamerans funktioner via aktivare styrning så vaknar kamran till och börjar leverera....

Men man kan säga att med Raw justeras huvudsakligen "allt" efter man fotat bilden .. Medans med Jpeg så justeras "allt" innan bilden tas fast i kameran då..Hoppas jag förklarade mig bättre samt tydligare nu...

Vad som inte finns i Jpegprogrammet som Sony tillhandahåller är då brusredusering.. Detta har jag ofta avslaget helt i min A300.Både långtid samt Iso reduseringen... Sedan använder jag "Paintnets" gratisprogram för Jpeg i stället och fixar brusreduseringen med då jag tar Jpeg bilder och brusredusering behövs..Det programmet har även bra skärpeverktyg som inte sabbar bilder så mycket.. Samt en massa annat smått o gott...

Nu har du lite testande att göra...Och hoppas jag förklarade mig snäppet bättre nu...

Mvh
Tobbe..

Bra skrivet Tobbe. Jpeg har många fördelar inte tu tal om annat. Vänl. Bengt

Det är nog lite vad man är ute efter. Jag är nog rätt "amerikansk" i mitt färgseende, gillar varma, mättade toner i mina bilder. Det får jag inte med jpeg och awb i mulet väder eller djup skugga. Därför kör jag RAW och blir lika lycklig varje gång jag kan justera vitbalansen i efterhand. Bilderna blir som nya och mina mungipor går ändå upp till öronen.

Jag vill få ut så bra bild det nånsin går direkt ur kameran. Sen när vinterstormarna ylar runt knuten, ock mörkret lägger sig som det svartaste täcke över bygden.Då tittar jag på mina bilder och joxar lite grann. Jag är en enkel råamatör som inte kräver det yppersta. Ha så gott. Bengt

Jag har inte hunnit fota så mycket på ett tag eftersom det varit mycket på jobbet, och när jag varit hemma så har jag slagits med mina färgutskrifter från min nya skrivare (Canon MP610). Jag har nämligen färgproblem där också... utskrifternas färger blir inte som på skärmen, hur mycket jag än ändrar på mina färginställningar.

Men nu i eftermiddag har jag i alla fall plåtat olika bilder då jag växlat mellan olika inställningar i kamerans meny. Och jag håller med dig Torbjörn, när jag ställer in "levande" så blir färgerna lite mer som i verkligheten. Tyvärr så missar man då att använda sig av AdobeRGB,det blir automatiskt sRGB, man får välja antingen eller.

Däremot så har jag lite svårt för Sonys bildredigeringsprogram. Men jag är ju så van med Photoshop (har scannat in mycket bilder och redigerat i Photoshop tidigare). Då använde jag Photoshop 5 och den räckte väldigt bra, fast jag behövde ju inte bearbeta raw-filer då. Så jag måste jobba lite mer med Sonys program för att kunna ge det en rättvis chans.

Jag ska ta fler bilder också att testa med när det lättat lite på jobbet.

Du kanske bör använda sRGB om jag fattat saken rätt.. Adobe RGB färgsättning passar tydligen inte riktigt ihop på nått sätt...

Vilket jag är fel man att ens försöka förklara skall också sägas...

Ja, jag läste på någon tråd här nu att sRGB ska vara bättre när man skriver ut. Men så läste jag också att det kan vara bra att plåta i AdobeRGB i rawformatet, spara denna fil i arkivet, eftersom AdobeRGB har större färgrymd, och sedan konvertera till sRGB när man för över bilden till Photoshop-redigering.

Jag tyckte det lät bra, men det kanske är överkurs för en glad amatör. Troligtvis så märker jag inte någon större skillnad i färgnyanserna mellan adobeRGB och sRGB när bilden är färdig.

Jag tror du bara skall ställa in allt på sRGB och inte sedan bry dig om det mera alls...

men hoppas någon med mer kunskaper kan förklara mer om det ämnet...

Ja, det är väl vad jag också kommit fram till.... Kommer försöka få till det med sRGB när jag har tid att pula lite med de olika inställnigarna igen. Med min gamla Epson hade jag inte det här problemet, där blev färgåtergivningen perfekt.

Har du hunnit med att uppdatera Sonys eget program föresten??

och.. Du kunde ju ladda in några fler bilder i ditt album så man kunde se hur bilderna ser ut... Det är klart lättare "känna igen" saker som man själv råkat få i bilderna om man ser dina...

Dom går ju plocka bort sedan så det bara ligger där som exempel...

Ja,jag har uppdaterat Sonys program, det blev mycket överskådligare på en gång. Och jag har just nu daterat upp Picture Motion Browser också.

Jag har precis tänkt lägga in en bild som jag tog efter jobbet idag, men den har jag i och för sig bearbetat lite i PS, ljusat upp och och dämpat det blåa lite (en bild av vassruggar i kanalen vid mörkrets inbrott) Men jag lägger in några fler bilder som jag inte jobbat med också.

Nu har du nog börjat hittat hem anser jag... Har tittat på bilderna.. Och du är på G utan tvekan..

Riktigt roligt att även du själv verkar nu känna dig mer "hemma" med din kamera......

Mvh
Tobbe..

Nu lade jag in en bild som jag tog nyss för att se om jag fick med exif, men jag lyckades inte med det. Trots att jag prickat i att exif skulle visas.
Hmmm, vet inte riktigt hur man gör....

Om du jobbar i ps ska du INTE välja spara för web, utan bara "spara som". Sen väljer du en kvalitet så filen nte blir för stor. 5-8 ung brukar bli lagom.

I detta gratisprogram förminskar jag mina bilder.. Samt sätter dit ramar samtidigt... Märker även med mitt nick... osv osv.. Ställer in 960-960 i storlek vilket blir enligt det jag ser bra för visa på nåtet.Samt faktiskt sabbas inte bilderna.. Ibland ljusnar dom en aning. Men detta eller om färger tunnas för mycke grejar man snabbt i vanliga programmet. Samlar sedan dom förminskade i en mapp avsett för detta..Programmet kan mer saker också..

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Och här är hemsidan i helhet..

http://www.faststone.org/

Här ifrån paintnet gratisprogram använder jag tex brusreduseringen för Jpeg om detta behövs..Gratis som sagt även detta program.. Och kan man Engelska fototermer så är nog programmet rätt bra på fler sätt än jag förstår... Kan ju noll om lager osv osv osv... Så bildbehandling är minimalistisk hos mig mot det andra kan göra samt gör...

http://www.getpaint.net/

Sedan använder jag som sagt Sonys program som huvudprogram för fixet...

Tack Torbjörn, för användbara länkar!
Nu lyckades jag i alla fall få med "exif" när jag lade in en ny bild med hjälp av "spara som" istället (samma motiv som förra, men en som är helt obearbetad). Så fort jag får lön ska jag beställa en Whibal!

Såg det. Glöm inte även pricka in vilket objektiv du använt...Så ser man även detta... Ja om du vill givetvis...

En del verkar inte vilja visa vad som använts av nån anledning. Speciellt dom som skall föreställa proffsigare av nån anledning.Ju dyrare finare utrustning ju mindre vill det delas med sig tyvärr ofta ser det ut som... Lite synd det för folk som mig tex som vill gärna se fotosituationen ljus mm och sedan kunna se o lära vilken utrustning "proffsen" använt för klara den typ av bilder dom tagit...

Men det är som resten av sakerna runt bildpoolerna.. Det delat makalöst lite av erfarenhet ifrån dom erfarna ifråga om tips råd osv till oss amatörer.. Lite trist tyvärr.. Men men..

Senast ändrad:
Det låter konstigt, de har väl ingenting att förlora på att tala om vad de använt för att få fram en bra bild. Jag menar, de har ju sin erfarenhet som de utgår från. Men jag håller med dig, det är trist att man behåller all intressant information för sig själv....

Tjaaaa. "låter konstigt" ... Det är alldeles för ofta så i varje fall. ... Och just där dom duktigaste gör det anser jag det oerhört tråkigt just för man inte kan lära något alls då ifrån bilden mer om den ser bra ut eller inte..

Lite trist det... Sedan hurvida det beror på att man inte vill dela med sig eller nått annat vet jag inte.. Men resultatet blir i alla fall att man väldigt ofta inte kan se o lära ifrån dessa skickligare fotografer ett smack...

Detta ämne kanske skulle behöva en egen tråd, så att det kommer upp till diskussion? För det är ju som du säger, man lär sig av att se hur andra har gjort. Och i ett sådant här forum vill väl alla utveckla sin förmåga.

Näää, nu ber vi proffsen att förklara sig!!! Om det är för att de inte vill dela med sig eller om det är något annat. För det borde ju vara kul att andra vill lära sig av en.

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto