Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgstick med Sony A350

Produkter
(logga in för att koppla)

sonni

Aktiv medlem
Hej, är det fler än jag som alltid får ett tydligt blått färgstick med Sony A350 inställd på auto? Jag får det oavsett vilka ljusförhållanden det är när jag plåtar utomhus. Jag får ställan in vitbalansen på "molningt" för att få en någorlunda korrekt färgåtergivning.

Både min Dynax5D och Sony A700 ger ganska "kalla" bilder i de flesta ljusförhållanden utom vid just solsken. Där tycker jag de funkar bra.
Det är inget problem för mig för jag kör allt i raw men innan jag gick över till det så brukade jag också ställa in vitbalansen manuellt efter t ex moln eller skugga.

Just vitbalansjusteringar är nog det enskilt största skälet till att jag fotograferar i raw, det är mycket smidigt att justera i efterhand (jag får en hel del blåstick med min A100..).

Sådant hade 24-105 optiken lite problem med i starkt solsken..Inget stort bekymmer. Men det fanns där i kanterna av blad mm då man pixlade in i bilderna.... Men ingen annan optik har jag sett sådana problem av med min A300á...
Varken Tamron 17-50 2,8 Cosina 19-35 / Minolta 100-300APO / Minolta 35-70 F4.. Sony 18-70 vet jag inte. Har inte kollat...

Sådant hade 24-105 optiken lite problem med i starkt solsken..Inget stort bekymmer. Men det fanns där i kanterna av blad mm då man pixlade in i bilderna.... Men ingen annan optik har jag sett sådana problem av med min A300á...
Varken Tamron 17-50 2,8 Cosina 19-35 / Minolta 100-300APO / Minolta 35-70 F4.. Sony 18-70 vet jag inte. Har inte kollat...

Det låter som CA och inte färgstick.

// Peter

Hej, är det fler än jag som alltid får ett tydligt blått färgstick med Sony A350 inställd på auto? Jag får det oavsett vilka ljusförhållanden det är när jag plåtar utomhus. Jag får ställan in vitbalansen på "molningt" för att få en någorlunda korrekt färgåtergivning.
Sånt här är alltid lättare att bedöma om du postar lite bilder som visar problemet. Berätta isåfall också gärna hur du behandlat bilderna, t.ex. i vilket program du krympt/beskurit JPG bilder.

Ok, nu har jag tagit ett foto i raw och jpeg

Jpeg-bilden visar ett kraftigt blåstick.

När jag tar upp raw-bilden i Photoshop så finns ett antal alternativ. Det första är "Som fotograferat" och den bilden har samma blåstick som kopian har i jpeg. Men när jag tar fram alternativet "Auto" så får fram rätt färger.

Jag tolkar det så att kameran inte bearbetar jpeg-bilden enligt auto-inställningen, utan visar den helt "rå". Det måste väl vara fel! Jag bifogar tre bilder där jag visar både jpeg och båda raw-bilderna.

Ska jag reklamera kameran?

Bilagor

• Obearbetad-raw-bild.jpg
    Obearbetad-raw-bild.jpg
    28 KB · Visningar: 400
  • Obearbetad-jpeg-bild.jpg
    Obearbetad-jpeg-bild.jpg
    29.5 KB · Visningar: 403
  • Bearbetad-raw-bild.jpg
    Bearbetad-raw-bild.jpg
    28.5 KB · Visningar: 394
"som fotograferat" innebär att PS visar bilden med de inställningar du hade i kameran, alltså samma som ges till en ev. jpg-bild. Med "Auto"-valet gör PS en egen tolkning av "rätt" vitbalans. M.a.o: Om du använder "som fotofraferat" ska raw bilden i PS bli ungefär lika som en jpg från kameran. Alltså verkar skillnaden på bilderna 1-2 och 3 vara helt rimlig, inte helt ovanligt att PS tolkar vitbalansen lite annorlunda än kameran. Om kamerans vitbalansering är korrekt är en helt annan femma. På den okalibrerade skärm jag sitter vid nu ser det en aning kallt ut, men som sagt, använder man RAW så är det inget egentligt problem.

Lycka till!!

/Micke

Ska jag reklamera kameran?

Nej, det är inget fel på din kamera.
Auto-vitbalansen korrigerar sällan färgstick fullt ut. Testa det motsatta och ta i glödlampsljus med auto vitbalans. Det kommer att bli gult men om du öppnar en RAW-bild kan du korrigera bort färgsticket. Du verkar ha kommit till en punkt i ditt fotograferande där RAW-formatet öppnar nya möjligheter i din utveckling :)

Ja, jag får nog plåta i raw hädanefter, men jag undrar om andra Sony Alpha har samma slags färgstick, eller om det skiljer sig mellan olika exemplar.

Som jag skrev tidigare så känner jag igen det både från min Sony A700 och min gamla Dynax5D.

Slå på "levande" som tillval då naturen har taskigt med färger så får du värme osv i bilderna även i Jpeg...

Tack för att ni har så stort tålamod med mina tjatiga funderingar! Men det tar väl ett tag innan man landat i den nya tekniken.... Tur att ni finns!

(Jag ska testa med att ställa in "levande" nästa gång jag tar en skogspromenad)

Färgstick är nåt som människan har hittat på, naturens egna färger finns där och fastnar ibland på bild.Sen digitalkamerans intåg i lingonskogen verkar det som att "original" färgerna blivit bannlysta.

Tror det löser "problemet".. Sedan kan man reglera även hur mycket färg / kontrast man vill ha i "kvalitet" inställningarna... Skärpa också... Även i neutral kan detta göras... Och använder man A läget stannar inställningarna kvar som man vill ha dom.... Och man styr sitt skärpedjup själv...

Så "allt" man kan i förinställda regleringar i Sonys Raw program kan göras för Jpeg fotande i kameran.. Så kan man säga... menar inte exakt då.. Men i stora drag är det så...
...

Vet inte om jag "förklarade mig" riktigt tydligt.. Skall göra ett nytt försök..

Tar du en bild med Raw samt har Sonys rawprogram (Version 3 finns för uppdatering om du missat det. Kolla Sonysidan..) så ser du där alternativ att välja ifrån enkelt via olika förinställval i Rawprogrammet.. Där finns stadard. Skugga moln mm mm mm osv osv..... Samma sak med kontrast osv osv..

Och. Fotar du sedan med Jpeg så kan du justera i stora drag detta direkt i kameran så blir Jpegbilderna såsom Raw blir då du använder förvalen i Rawprogrammet...

Så ta en bild med raw och titta hur Raw programmet påverkar bilderna i förinställningarna så ser du ungefär hur Jpeg blir då du ställer in detsamma direkt i kameran.. Använder du "levande" som förval då färgerna är "döda" utomhus så får du ungefärligen den "värme" bilden behöver ha för se bra ut...

Utan man "styr" sin kamera så tar Sonykamrorna "bara en bild".... Men styr man kamerans funktioner via aktivare styrning så vaknar kamran till och börjar leverera....

Men man kan säga att med Raw justeras huvudsakligen "allt" efter man fotat bilden .. Medans med Jpeg så justeras "allt" innan bilden tas fast i kameran då..Hoppas jag förklarade mig bättre samt tydligare nu...

Vad som inte finns i Jpegprogrammet som Sony tillhandahåller är då brusredusering.. Detta har jag ofta avslaget helt i min A300.Både långtid samt Iso reduseringen... Sedan använder jag "Paintnets" gratisprogram för Jpeg i stället och fixar brusreduseringen med då jag tar Jpeg bilder och brusredusering behövs..Det programmet har även bra skärpeverktyg som inte sabbar bilder så mycket.. Samt en massa annat smått o gott...

Nu har du lite testande att göra...Och hoppas jag förklarade mig snäppet bättre nu...

Mvh
Tobbe..

Som jag skrev tidigare så känner jag igen det både från min Sony A700 och min gamla Dynax5D.

Min KM5D visar inga sådana olater jösses skogen är ju blå. Färgmättnaden växlar jag med på min, vitbalansen ofta på sol.skärpa, normal. Men det är på min gamla KM5D . Bengt

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto