Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofil tidningstryck

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor är redaktionen? Det känns ju som att vi kan släppa allt dagspressnack om "boxare" o.s.v, eftersom det knappast lär sitta några sådana och jobba med medlemstidningen, såvida det inte råkar sitta en 8-10 pers på heltid på redaktionen på den här medlemstidningen. Skulle vara en ovanligt stor medlemstidning då.

Det allmänna rådet för tryck brukar vara att INTE CMYKa, OM man inte vet exakt vad man gör.

Jag vill också rekommendera trådstartaren att läsa igenom Erros eminenta artikel om bildstorlekar, så kanske det klarnar lite kring PPI och storlek. http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Jo, det generella svaret ÄR 170 dpi och färgpressens cmyk-profil. Det är en stor del av min vardag att göra ordning original som ska till tryck, både till dagspress, arkoffset och digitaltryck.

Nu pratar jag förstås om materiallämning på proffesionell nivå. Enstaka bilder som skickas till tidningar från privatpersoner är så klart rgb. Cmykning kommer att ske i vilket fall som helst och om man vill ha lite koll på resultatet är det bäst att sköta det själv.

det generella svaret är i så fall 170-180 pixlar per tum, annars kan saker lätt missförstås.

Tack Christoffer! Bra att du poängterar det jag försökte säga, att det är en medlemstidning som drivs på ideell basis av psykologer, inte av personer med kunskap om foto och tryck. Det finns alltså inte tid, pengar eller kunskap att göra annat än att ta emot det material man får in och skicka det till tryckeriet.

Artikeln du tipsade om såg ut att vara precis på min nivå, tack! Ska läsa igenom den och bli lite klokare.

Hur stor är redaktionen? Det känns ju som att vi kan släppa allt dagspressnack om "boxare" o.s.v, eftersom det knappast lär sitta några sådana och jobba med medlemstidningen, såvida det inte råkar sitta en 8-10 pers på heltid på redaktionen på den här medlemstidningen. Skulle vara en ovanligt stor medlemstidning då.

Det allmänna rådet för tryck brukar vara att INTE CMYKa, OM man inte vet exakt vad man gör.

Jag vill också rekommendera trådstartaren att läsa igenom Erros eminenta artikel om bildstorlekar, så kanske det klarnar lite kring PPI och storlek. http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

ett hopkok av råd.

En bild skickar du in i en lämplig storlek om du vet hur du skall göra, anta att du vill ha en bild i storleken 20x30cm med en upplösning av 180ppi =180 pixel per tum som är lämplig för dagstidningstryck så blir bildfilen
se bild 2126 x 1417 pixlar.
Det är det enda du behöver hålla reda på, dvs bilden mått och att antal pixlar bilden utgör räcker till dvs i detta fall 2126x1417 pixlar
Trycks tidningen i en annan upplösning får du ta reda på det, är det Psykologtidning, jag har jobbat med Psykologtidningen sedan många år så är 300 pixel per tum ett lämligt antal för deras tryck och då får antal totala pixlar vara betydligt flera i bilden se bild nr 2.

Eller så skickar du in bilden som kommer från kameran och låter tryckeriet skala ner den.

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    26.7 KB · Visningar: 238
  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    25.1 KB · Visningar: 227
Senast ändrad:
Aldrig hört talas om att de skulle ta emot raw, eller att indesign klarar av raw. Inte heller känner jag till nån fotograf som skulle lämna ifrån sig en raw-fil till en boxare. Fast jag är inte så insatt i arbetsflödet hos reklamare t ex, jag har mest varit på dagspress och veckopress. Men det är väl olika antar jag.

De som jobbat som boxare vetat betydligt mer än mig i vart fall när det kommer till InDesign, så dealen är väl att de inte talar om hur jag ska sköta mitt jobb så talar inte jag om för dem hur de ska sköta sitt, utom möjligen när vissa beskärningar blivit riktigt tokiga.

/Maverick

I de flöden som dagspressen har finns det nog inte tid för rawfiler - där vill de nog ha så klara bilder som möjligt.

Men i de andra världarna - föreningstidskrifter och reklambranschen (i den ganska breda definitionen "trycksaker med företag/stora organisationer som avsändare") finns det stora mängder okunskap. Både hos de som lämnar material och hos de som layoutar. (Eller så har jag bara haft otur.) Då vill man ha så oförstört material det bara går.

Pickamela: om du får en profil från tryckeriet så konvertera till den och lämna bilden i originalupplösning. se till att lägga på skärpa.

det knepiga med skärpa är att man egentligen vill veta vilken storlek (i mm) bilden har i tryck innan man lägger på skärpa för att få optimalt resultat. Men det är bättre att lägga på lite innan om den som gör layouten/tryckpdfen inte skärper bilden nånting.

En av mina bilder ska gå i tryck med en artikel och jag vet inte hur jag ska göra med färghanteringen. Jag använder Photoshop CS3. Vilken profil ska jag spara bilden i? Vilket filformat ska jag spara bilden i? Vilken ppi ska jag spara i? Hur lågupplöst behöver de ha bilen för att det ska bli bra att trycka t.ex. en framsida som är i storlek A4 respektive att ha en liten infälld bild i t.ex. 8x10cm inne i tidningen? 2336 x 3396 pixlar är bildens storlek i fullt format.

Kanske väl specifika frågor, men jag vet inte ens hur jag ska tänka här. Det är en medlemstidning där redaktionen inte direkt har koll på tekniska frågor, så att de förra gången gjorde min bild väldigt pixlig på framsidan av tidningen men helt ok i mindre storlek inuti. Hur kan jag undvika det?

Tacksam för svar!

skicka in dina bildfiler som de är från kameran, låt tryckeriet skal ner dom till den storlek de skall tryckas.

Tack för alla svar, fast jag inte är så värst mycket klokare nu.

Jag har ändå bestämt mig för att skicka in filen i originalstorlek. Vilken färgprofil jag ska ha vet jag faktiskt inte, för jag fick så olika svar. Min sista fråga är hur sjutton man mailar en fil som är typ 22MB stor. Min epostklient (gmail) klarar då inte det.

Jag har ändå bestämt mig för att skicka in filen i originalstorlek. Vilken färgprofil jag ska ha vet jag faktiskt inte, för jag fick så olika svar. Min sista fråga är hur sjutton man mailar en fil som är typ 22MB stor. Min epostklient (gmail) klarar då inte det.

yousendit eller skickafilen.se eller nån sån?

men spara den som jpg så behöver den inte vara 22 mb

yousendit eller skickafilen.se eller nån sån?

men spara den som jpg så behöver den inte vara 22 mb

Konstigt nog så såg den ut att vara 22MB i Photoshop, trots sparad som .jpg. Men den verkar inte vara större än 4MB "egentligen".

Jag har yousendit, så det var ett bra tips! Tack!

Håller med, det finns absolut ingen anledning att skicka den som tiff. Spara om den som jpg högsta kvalitet.

Konstigt nog så såg den ut att vara 22MB i Photoshop, trots sparad som .jpg. Men den verkar inte vara större än 4MB "egentligen".

Jag har yousendit, så det var ett bra tips! Tack!

Storleken du ser i photoshop är den egentliga storleken. Filens tyngd beror på komprimeringsgraden. Är filen 22MB eller 4MB?

Hej igen

vilken profil du använder i kameran och skickar in spelar faktiskt ingen större roll för det tryck du skall använda bilden till, använder du s-rgb i kameran så ser tryckeriet detta och konverterar din bild från s-rgb till cmyk, dvs till sin tryckprofil.
Använder du adobe rgb så är det samma sak, det kvittar faktiskt i det tryck du skall använda din bild.

Så, om dom skall trycka en tidning vet vad dom gör, skicka in din bild oavsett om du i kameran har valt s-rgb eller adobe rgb

Senast ändrad:
Filen är 4MB och gick utmärkt att skicka till mig själv via gmail åtminstone, så ett problem mindre.

Tack för all hjälp!

4MB kan du skicka till i princip vem som helst. Gmail har en gräns på 25MB, vilket betyder att du kan skicka med upp till 25MB filer i varje email. Skickar du till en annan gmail är det altså inga problem. Dock har många andra epost-servrar 10MB gräns.

Annars finns det många gratistjänster för att skicka stora filer, t.ex. yousendit.com.

Mitt tips för att skicka filer via nätet är dock Dropbox! När man har dropbox installerad så lägger man bara det man vill skicka i en speciell mapp på datorn. Sedan högerklickar man bara på filen och väljer "Copy public URL". Filen laddas automatiskt upp på nätet, och länken mailar man bara över. Det är dock bara en av funktionerna, huvudsyftet med programmet är att enkelt synka filer mellan datorer. Det man lägger i dropbox-mappen hamnar automatiskt i alla andra datorer som man har dropbox installerat på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar