Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färginställningar Canon 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Canon 5D och tycker mina bilder blir lite för gula. Jag har en Eizo FlexScan S2110W och vill helst inte ändra inställningarna där eftersom dom stämmer bra överens med labbet där jag kopierar mina bilder. Mina bilder blir inte alls lika gula när jag fotar med Canon 20D. Det är inte så att bilderna är väldigt gula men jag måste dra ner det gula vilket jag inte gillar. Jag har inte gjort några inställningar alls i kameran då jag inte vet vilka inställningar jag ska göra. Det har väl antagligen att göra med vitbalansen men vad ska det stå?

Tacksam för hjälp.

//Bee
 
Bee: Plåta i råformat så behöver du inte ens tänka på vitbalansen. Kör du jpg får du räkna med att du får färgstick i vissa ljussituationer om du inte vitbalanserar. Enklast är att ha med ett vitt papper hopvikt i fotoväskan eller i fickan. Sedan vitbalanserar du mot det och det står i manualen - det är enkelt.

Men som sagt - enklast är att köra råformat. Dessutom blir bildkvaliteten ganska överlägsen. Glöm alla som säger att det är mer jobb med råformat - det är precis tvärt om. Mycket snabbare och enklare om du har en bra konverterare som t.ex. Adobe Lightroom eller Capture one.
 
Bee! Du stör ABSOLUT inte! Hoppas nån kan hjälpa dej. Har ej stött på problemet så jag saknar kompetens på området.
 
Tack så jättemycket! Jag fotar bara i raw. Tycker dock att jag får jobba mer med vitbalansen med 5D än med 20D. Jag har också Capture One men jag tycker det är ett svårt program så jag brukar använda Photoshop Raw istället. //Bee
 
Prova att ladda hem Lightroom i en fullt fungerande 30-dagarsversion. Som Photoshop raw fast mycket, mycket mer. Underbart program och väldigt användarvänligt när man lärt sig grunderna vilket går snabbt med hjälp av kom-igång-dokumentet. Numera öppnar jag inte bilderna i Photoshop längre...
 
Re: Re: Re: Färginställningar Canon 5D

Bee skrev:
Jag ska sätta mig ner med manualen, men nu var det lite brådis. Jag ber om ursäkt att jag störde. //Bee
Du stör inte, men jag tycker att det är lite märkligt att det är så vanligt att många börjar fråga innan de ens provat lite själva. Det är ju bara att ändra inställningarna och se vad som händer;-)
 
Lustigt, jag har själv en 5D och jag tycker att det är precis tvärtom. Med min 5D så behöver jag inte alls arbeta lika mycket med vitbalansen (kör alltid AWB och RAW).

/Daniel
 
Med risk för att bli tjatig... Använd raw-formatet och konvertera i DPP (digital photo professional) som du fick med din kamera.
DPP är lätt att använda och tar inte lika mycket kraft från dator som lightroom etc.

DPP finns i version 3 nu och är mycket snabbare än de gamla versionerna!
 
Jag håller med om att DPP är ett väldigt bra program som är snabbt och enkelt att lära sig och som ger väldigt bra konverteringar. Heder åt Canon som skickar med ett så bra program till skillnad från Nikon.

DPP räcker långt även om Lightroom har massor av fler funktioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.