Annons

Färg problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Till trådskaparen. om vi nu frångår käbblet så hoppas jag att inlägg 15 skall ge lite vägledning angående din bild , hudton och den röda tröjan.
 
Det hade varit bättre om du skrev Local Contrast Enhancement så hade jag förstått dig. Googlingen gav inget på LCE .
och detta är ett ämne som vi har avhandlat för flera år sedan här på fotosidan .

Otrevlig, jag vill bara försöka förstå vad du skriver.

Du måste ha hoppat över inlägg #7. Där kan finns länk som svarar på alla dina frågor. Den observationen ledde till att Adobe införde Clarity i ACR och LR. Olika plugin använder motsvarande flitigt, ibland kallas det "Structure" och kan då styras mot tex luminans. I andra forum kan liknande implementationer - som redan nämnts - kallas Midtone Contrast Enhancement.

Vad du avhandlat och vad du kallar det för intresserar mig inte. FS är ingen bok och kunskap förnyas vet du.
 
det som finns i den länken är avhandlad i en tråd för länge sedan här på fotosidan.det är inget nytt (möjligen för dig)

jag orkar inte käbbla med dig mer
natti
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag behover lite hjälp, vad är problem med färg i den här foto? Inga detalj i t-shirt. Kanske min dåligt skärm eller? Hur kan man fixa det? Vad heter problem på engelska?

Tack så mycket!
Richard

jag har kollat din bild igen, vore kul med en fullstor bild för att se vad du menar med dålig detaljering i det röda.

däremot så skall du justera hudtonerna lite se tidigare inlägg 15
lite beroende på vad skall du använda bilden till, webb, tryck, utskrift och hur noga du vill vara?
 
Natti känns som en bra avslutning där... :)

Hiraloam, som kanske är den vanligare förkortningen vad det gäller lokal kontrastförstärkning funkar bäst i mellantoner, och sämst när en (eller flera) kanaler ligger när utblåsning eller svart (noll) - vilket det ju faktiskt gör i detta fallet. Nog om det.

Till trådskaparen:
Med LR får man ett litet problem (egentligen det enda jag riktigt STÖR mig på med LR) om man har en skärm som visar större färgomfång än sRGB - och man sedan exporterar till sRGB.

Det du ser i LR "preview" är då inte vad du får ut i den slutgiltiga filen! Programmet tittar tyvärr inte på exportformat, utan bara på aktuellt skärmomfång. Det är alltså fullt möjligt att din röda tröja ser fullt normal och användbar ut i LR's fönster, men blir som din exempelbild efter export till en sRGB jpg (eller tiff).

Man kallar det jag eftersöker för "soft-proofing", att man får se en "preview" på hur det exporterade resultatet kommer se ut.

I LR kan man däremot väldigt enkelt göra justeringar i färgmättnaden för enbart rött - om man tittar i framkallningsfliken, sidopanelen "HSL". Välj "saturation" och sänk detta lite för enbart rött. Tyvärr måste ju då detta göras EFTER att man dragit ut filerna och inspekterat dem - hade det funnits en "soft-proof" inbyggd i LR kunde man inspekterat direkt innan export.

Natti härifrån också.... :)
 
En bra ide med softproof i Rawkonvertern

Här en skylt som skall tryckas med lite rolig text (tycker jag) Lundahumor

Jag vill kontrollera bilden som ligger i adobe rgb mot en cmykprofil att det röda kan återges vid tryck, så som med trådskaparens bild och tröja att den inte geggar igen pga för hög röd mättnad och därför inte uppvisar någon struktur/detaljer. (skylten är bara en ex bild som jag tog denna sena natt) Jag har en bild av en röd ros men hittar den inte, röd ros med bladen illustrerar bra vad som händer med för hög färmättnad, bladen separeras inte och rosen ses som hopgeggad

Jag går in i View (Photoshop) och proof colors och kontrollerar om den valda cmykprofilen klarar av bla mättnaden i det röda

Bild 1 skylt

Bild 2 skylt med varning , proofing , det gråa fältet indikerar att mättnaden är för hög i rött och även lite i det gula

Bild 3 . jag minskar mättnaden i det röda tills det varningen försvinner och därefter kan jag konvertera bilden till den valda cmyk profilen.

Samma förfarande kan göras med trådskaparens bild för att vara säker på att detaljer framkommer så bra som det är möjligt och att tröjan inte geggar igen pga för hög färgmättnad i det röda. Dvs från exv Adobe RGB till exv S-rgb .
 

Bilagor

  • skylt1.jpg
    skylt1.jpg
    52.8 KB · Visningar: 148
  • skylt2.jpg
    skylt2.jpg
    54.9 KB · Visningar: 142
  • skylt3.jpg
    skylt3.jpg
    42.4 KB · Visningar: 157
Senast ändrad:
Hej!

Jag behover lite hjälp, vad är problem med färg i den här foto? Inga detalj i t-shirt. Kanske min dåligt skärm eller? Hur kan man fixa det? Vad heter problem på engelska?

Tack så mycket!
Richard

Det här var ett klassiskt problem och som verkligen berör färghanteringens centrala delar. Om du hade fotograferat i jpeg hade du nu varit rökt. Men eftersom du visst tog den i råformat går det att lösa.

För det första, om du använder Camera Raw eller Lightroom, ställ om programmet så att du exporterar en Prophoto RGB bild istället för Adobe RGB eller sRGB. Prophoto är en mycket större färgrymd och klarar av att hantera så gott som alla de färger som en bra digital kamera kan hantera idag.

Innan du sedan konverterar bilden till sRGB i Photoshop bör du använda ett justeringslager av typen Nyans/mättnad, såsom flera har visat här. Men nackdelen med Nyans/mättnad är att du minskar mättnaden i alla röda nyanser, mättade eller omättade. Du vill ju främst minska mättnaden i de starkaste färgerna, inte i de blekare röda färgerna.

Om du dubbelklickar på ditt justeringslager i lagerpaletten öppnas en dialogruta som heter Lagerstil. I den nedre delen av denna hittar du något som heter Blanda om: Det är där man kan sätta upp villkor för hur ditt justeringslager ska påverka bilden.

Du vill ju minska mättnaden i starka röda färger. Det som utmärker dessa färger är att den gröna och blå kanalen har mycket låga värden i dessa partier. I blekare partier av röda färger har rött kanske samma värde, men de gröna och blå har högre.

Om du då tar bort påverkan av ditt justeringslager på de delar av bilden som är röda, men som innehåller mycket blått och grönt, då kommer ditt justeringslager bara att minska mättnaden i de starkaste röda färgerna.


Stefan
 

Bilagor

  • blandaom.jpg
    blandaom.jpg
    13.3 KB · Visningar: 134
När vi ändå är inne på tips&tricks:

Vad det gäller just färgen "stark ljus röd" är problemet i sRGB (som ju de flesta web-presentationer och "vanligt folk" använder!) också ofta att färgen blir för ljus-stark.

Rött är precis lika mättat i både ARGB och sRGB - men ARGB kan göra färgen ljusare utan att förlora mättnad.

Så både mot sRGB och mot tryck kan man alltså med fördel dra ner reglaget "Lightness" i saturation med lite innan man börjar dra i "Saturation" (se Mikaels "instruktionsbilder" ovan) - gärna i kombination med Stefans "Blend if" i inlägget under.

Då påverkar man orginalet så lite som möjligt.

Klöddigt, jag vet - men när man väl lärt sig grunderna går det faktiskt både fort & lätt. Och det påverkar din "bildkvalitet" ganska mycket i positiv riktning - vilket ju sällan är fel.
MVH/J
 
Vad det gäller just färgen "stark ljus röd" är problemet i sRGB (som ju de flesta web-presentationer och "vanligt folk" använder!) också ofta att färgen blir för ljus-stark.

Det är lätt att glömma att det börjar redan när man tar bilden. De flesta av våra kameror ger ingen varning för klippt färgkanal, utan högdagervarningen blinkar bara för klippning i alla kanalerna. Många av de här starkt mättade färgerna har runnit över kanten redan i sensorn, och det kan man inte återställa i bildbehandling. Det gäller så klart inte bara rött, utan också nyanser av blått (violett), medan det är mer ovanligt i gröna.

Det enda redskap vi har i kameran för att se problemet är histogrammet, och där måste man vid de här mättade tonerna se till de separata kanalerna. Om en kanal når någon höjd vid högerkanten så är den klippt. Visserligen inte säkert i RAW, men om vi har ställt vitbalansen rätt i kameran så är det en hygglig indikation. Därför är det slarvigt att helt strunta i kamerans vitbalansinställning för att göra den i konverteringen. Vitbalansinställningen är ett hjälpmedel för att kontrollera att man exponerar rätt när man har starkt mättade färger med hög ljushet. Risken är stor att man ändå har petat de mättade tonerna över kanten, även om man till en del kan korrigera det genom att sänka mättnad och ljushet i bildbehandlingen.

Så även om man i det här fallet kan "rädda bilden" genom att tricksa med mättnad och kontrast, lokal som global, är det troligt att resultatet blir bättre om man gör om och gör rätt - från början.
 
Det är lätt att glömma att det börjar redan när man tar bilden. De flesta av våra kameror ger ingen varning för klippt färgkanal, utan högdagervarningen blinkar bara för klippning i alla kanalerna. Många av de här starkt mättade färgerna har runnit över kanten redan i sensorn, och det kan man inte återställa i bildbehandling.

Det händer, men det är inte alls så vanligt. Mycket vanligare är att man konverterar till för små färgrymder från början, sRGB är ju helt hopplöst i dessa sammanhang, men även Adobe RGB är ofta för liten. Prophoto RGB är framtagen just för detta ändamål, så att genom att konvertera till denna profil slipper man den klippning som ofta uppstår i färgerna som uppstår om man använder dessa små färgrymder.

Stefan
 
En halvfråga här: Är det nån som haft framgång med detta genom att välja en annan Kameraprofil i Camera Raw / Lightroom. Det blir ju lite olika från kamera till kamera för de har olika profiler. Men det känns lite som om kalibreringsfliken i Camera Raw skulle kunna hjälpa till med problemet.

Eller?

Inte för att jag fotar röda äpplen och lingon så ofta, men det är då jag får problemet.
 
Jo, det kan man - men inte alltid....

En kameraprofil är ju en omvandling från råfilens "färgrymd" - notera citation - till vad du nu vill ska komma ut i andra sidan.

LR visar tyvärr sitt histogram i ProPhoto RGB med sRGB gamma, vilket döljer bort en hel del klippningar. ACR är bättre, här visas histogrammet i den färgrymd du vill bilden ska exporteras till PS med. Då syns allvarliga klippningar betydligt tydligare.

Men åter till frågan:
Att man väljer en annan profil kan hjälpa IBLAND - men vad gör man om den färgrymd man valt som mål (sRGB?) helt enkelt inte kan visa den rätta färgen, den kameran registrerade? Verkligheten sticker ofta utanför både sRGB och ARGB, speciellt om man fotograferar blommor, har ljuspunkter i bilden (julgransbelysning, led-lampor i olika färger osv, osv...) eller syntetiska / mineraliska partiklar / lacker (bilar, produktfoto osv).

En profil kan visa verkligheten mer nogrannt eller mindre nogrannt än en annan profil. Men de har de flesta gemensamt att de iaf försöker mätta färgerna så gott det går, och efterlikna verkligheten så gott det går. När verkligheten är "för mycket" måste man som fotograf / PP-artist veta vad man ska göra åt det för att så att säga "hämta in" verkligheten inom ett omfång som bildens presentationssätt (skärm sRGB, ARGB, tryck) kan visa.

Annars klipper det - precis som i exemplet i första bilden. Det röda är helt enkelt ljusare / starkare än vad sRGB mäktar med att återge. Då får man ta tag i det manuellt och kompensera lite.

Skapar man en profil som drar in det röda i visningsbart omfång kommer denna profil göra att alla andra bilder blir för svaga i röd färgmättnad.
 
/.../
Annars klipper det - precis som i exemplet i första bilden. Det röda är helt enkelt ljusare / starkare än vad sRGB mäktar med att återge. Då får man ta tag i det manuellt och kompensera lite.
/.../

Ofta är ju målfärgrymden sRGB, och då ser jag exponering till höger men inte längre som enklaste utvägen för att undvika klippning i den mättade färgen. De mörkare nyanserna kan man ta tag i med lokal kontrast eller dra i tonkurvan vid behov, men det är ofta acceptabelt med mörka, på gränsen till svarta, skuggpartier, medan övermättade starkt färgade ljusa partier utan nyanser sticker i ögonen.

Jag har fått en del uppslag för att lära mig mer om färgrymd i den här tråden, det är jag tacksam för. :)
 

Den fick jag problem med. Slängde den faktiskt. När jag försökte komma igång med den i oktober fanns inte programvaran (som det stod i förpackningen att det skulle göra) och jag försökte ringa telefonnumret på webbplatsen flera gånger med det var urkopplat.

Nu verkar det finnas program för windows i alla fall.

Korten funkar inte med Adobes egen DNG-profiler. Det programmet vill ha de mer vanliga med 24 rutor, Color Checker vill jag minnas att de heter.
 
Ring Lars Kjellberg! Själv väntar jag på att mac versionen skall komma
Lars kan svara på alla dina frågor.042-4572561

ps talade med Lars, det finns nu beta version av både pc och mac
just nu så är det lite mekande manuellt men det kommer en slutversion snart med grafiskt gränssnitt.

ps 2 . qp-card är mer genomtänkt med tanke på dagens digitalkameror , bayerfilter etc, color-checker bygger på färgrutor från 1976

Mikael
 
Senast ändrad:
Ring Lars Kjellberg! Själv väntar jag på att mac versionen skall komma
Lars kan svara på alla dina frågor.042-4572561

ps talade med Lars, det finns nu beta version av både pc och mac
just nu så är det lite mekande manuellt men det kommer en slutversion snart med grafiskt gränssnitt.

ps 2 . qp-card är mer genomtänkt med tanke på dagens digitalkameror , bayerfilter etc, color-checker bygger på färgrutor från 1976

Mikael

Ser man på. Jag slängde den häromdagen så det där med att decluttra sin arbetsplats vinner ju inte alltid. Webbplatsen ser ju onekligen bättre ut än när jag försökte i oktober.

Om den håller vad den lovar känns det ju som rätt grej.
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto