Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färg problem
- Trådstartare rtw_nz
- Start datum
Mats G
Aktiv medlem
s RGB färgprofil
Den färgprofil som (tyvärr) är den brukade som "standard" är en liten färgvärd, avsedd för "usla skärmar för länge sedan... och för webben.
Det kan förhålla sig så att den färg som tröjan har helt enkelt inte finns (i sRGB), då blir det gärna utan teckning likt det du visar.
Lösning: Fota i RAW eller i a RGB, sedan kan du med hjälp av "visa korrekturfärg" ändra den röda så. att den kommer inom färgrymden (kanske bara sänka mättnaden en aning kan hjälpa). Konvertera sedan till sRGB.
/ Mats G
Den färgprofil som (tyvärr) är den brukade som "standard" är en liten färgvärd, avsedd för "usla skärmar för länge sedan... och för webben.
Det kan förhålla sig så att den färg som tröjan har helt enkelt inte finns (i sRGB), då blir det gärna utan teckning likt det du visar.
Lösning: Fota i RAW eller i a RGB, sedan kan du med hjälp av "visa korrekturfärg" ändra den röda så. att den kommer inom färgrymden (kanske bara sänka mättnaden en aning kan hjälpa). Konvertera sedan till sRGB.
/ Mats G
The_SuedeII
Aktiv medlem
Problemet är att färgmättnaden är för hög, färgen är för stark för att kunna visas. När detta händer blir området "platt" eftersom alla värden antingen är max eller noll.
Prova att sänka färgmättnaden.
Det går att hämta tillbaka lite i efterhand, men helst ska detta göras innan filen sparas.
Prova att sänka färgmättnaden.
Det går att hämta tillbaka lite i efterhand, men helst ska detta göras innan filen sparas.
Bilagor
macrobild
Avslutat medlemskap
/ Mats G
håller med, och enklast är väl så fall att proofa in färgerna med hjälp av PS och proof colors om man skall vara säker att klara starka färger exv rött.
använd absolut colorimetrik och inte perceptuell konvertering då anvisningar saknas för en korrekt sådan om man går från en större RGB färgrymd exv adobe rgb till s-rgb
eller enkelt utryckt- dra ner färgmättnaden i det röda något
macrobild
Avslutat medlemskap
Du får också mer struktur med ökad lokal kontrast. Går tex att uppnå med unsharp mask med stor radie. Googla på LCE.
jag har gjort det och hittar ingenting-berätta gärna vad det är för något och hur det fungerar
wfrank
Aktiv medlem
jag har gjort det och hittar ingenting-berätta gärna vad det är för något och hur det fungerar
Vet du inte vad det är, allvarligt? http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml
rtw_nz
Medlem
Tack för alla svara!
Jag har foto i RAW, jag tank det är problem med Lightroom och RAW conversion:
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2010/03/new_nikon_d3_and_d700_camera_v.html
Jag vet inte, jag har försöker mindre kontrast och saturation, lite bättre men inga perfekt.
/Richard
Jag har foto i RAW, jag tank det är problem med Lightroom och RAW conversion:
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2010/03/new_nikon_d3_and_d700_camera_v.html
Jag vet inte, jag har försöker mindre kontrast och saturation, lite bättre men inga perfekt.
/Richard
Bilagor
Inkanyezi
Avslutat medlemskap
Det är inte bara ett redigeringsproblem, utan du bör ta en rejäl titt på exponeringen och kolla alla tre kanalerna. Det är mycket vanligt när man har en väldigt mättad färg, att den färgen går till klippning, och då kan man inte plocka fram detaljer, utan man måste exponera mindre. Tyvärr visar det sig inte med högdagervarning, men det syns på histogrammet. Om det röda histogrammet når någon höjd att tala om längst ute i högra kanten, då är bilden överexponerad, och lösningen är att kompensera mot minus, att ta den med mindre exponering. Det är inte heller lätt att se när det är rött, eftersom det inte ser ut att vara en väldigt ljus ton, men om du kollar med pipetten kommer du troligen att finna 255 i det röda över ganska stora ytor.
Jag hade det problemet när jag tog den här bilden, och jag fick kompensera hela två steg minus, men den röda kanalen gick ändå till klippning. Jag vann ändå nyanser i det röda på att dra ner exponeringen. Det här är ett vanligt problem vid fotografering av blommor som har hög mättnad i färgerna.
Jag hade det problemet när jag tog den här bilden, och jag fick kompensera hela två steg minus, men den röda kanalen gick ändå till klippning. Jag vann ändå nyanser i det röda på att dra ner exponeringen. Det här är ett vanligt problem vid fotografering av blommor som har hög mättnad i färgerna.
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
I LR kan du prova att dra upp reglaget Clarity som Hr Risedal dissar. Det ökar alltså den lokala kontrasten och ger dig mer struktur i tyget. Det gör ungefär som unsharp mask med stor radie. Kärt barn har många namn, ibland kallas det "midtone contrast enhancement".
jag dissar inte något men här är det ju främst att rött är översatuerad vilket avhjälps enklast med att dra ner röd färgmättnad
macrobild
Avslutat medlemskap
tre olika kopior av samma bild
1 orginal . 2. röd mättnad nerdragen. 3 kontrastpåläggning enligt wfrank.(vilket endast förstärker lite av kontrasten i tröjan men avhjälper inte den röda tröjan som har alldelses för hög färgmättnad
1 orginal . 2. röd mättnad nerdragen. 3 kontrastpåläggning enligt wfrank.(vilket endast förstärker lite av kontrasten i tröjan men avhjälper inte den röda tröjan som har alldelses för hög färgmättnad
Bilagor
macrobild
Avslutat medlemskap
Hej!
Jag behover lite hjälp, vad är problem med färg i den här foto? Inga detalj i t-shirt. Kanske min dåligt skärm eller? Hur kan man fixa det? Vad heter problem på engelska?
Tack så mycket!
Richard
din bild har för hög färgmättnad i rött, mäter jag sedan i hudtonen exv armen så ligger även denna för rött för att bli bra i tryck. enklast är att du mäter och ser efter hur cmyk värden ser ut och efter en vedertagen cmyk profil.
bild1 din bild med för hög röd färgmättnad samt att hudtonerna ligger fel, rött är en stark färg och dominerar
se cmyk värdena där magenta dominerar mycket över gult vilket bör undvikas
bild 2. rött nerdraget och justerat och hudtonerna justerade med att lägga in lite mer gult i det röd.
gult har ett något högre värde än magenta och kan justeras ytterliggare, allt för att en hudton skall ses som mer naturlig se cmykvärdena. detta är bara en snabb illustration
Bilagor
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Du är för skön...
Här är samma sak. Allt i ACR. 1 original, 2 Risedals enstegslösning, 3 saturation ner + LCE
Du får byta glasögon om du inte ser mer struktur i 3:an
käre vän läs nu igenom vad du skriver tidigare, du nämde inte med ett ord att det röda var översatuerad och snackade om lokal kontrast påverkan vilket inte hjälper trådskaparen .Först måste den röda färgmättnaden dras ner ,vilket bla Joakim och senare jag mfl har påpekat
citat: Du får också mer struktur med ökad lokal kontrast. Går tex att uppnå med unsharp mask med stor radie. Googla på LCE.
för övrigt har jag och andra avhandlat lokal kontrastpåverkan för flera år sedan här på fotosidan och illustrerat med bilder . Ta bort "hinnan" på en bild genom kontrast påverkan och olika värden med usm verktyget.
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Sedan Wfrank angående svaret googling , du bad trådskaparen och oss andra att googla på LCE
jag fick då detta http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=LCE&ie=UTF-8&oe=UTF-8
dvs inte något till nytta direkt- eller hur?
jag fick då detta http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=LCE&ie=UTF-8&oe=UTF-8
wfrank
Aktiv medlem
Bäste Mikael. Det är du som ska läsa igen. Noga. Lägg då märke till ordet också i inlägg #4. Också betyder att förutom Joakims tips ang. dra ner färgmättnad så kan ytterligare struktur fås fram genom LCE.
Och vänligen, eftersom du har svårt att tolka svenska, undvik fortsättningsvis att posta bilder med påståenden jag inte kommit med.
Och vänligen, eftersom du har svårt att tolka svenska, undvik fortsättningsvis att posta bilder med påståenden jag inte kommit med.
wfrank
Aktiv medlem
Sedan Wfrank angående svaret googling , du bad trådskaparen och oss andra att googla på LCE
Du är verkligen otrevlig. Söker du på Local Contrast Enhancement så är träff 2 mitt i prick
http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=local+contrast+enhancement