Annons

"Färg" i svartvita utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaMalin

Medlem
Köpte en ny skrivare, en Canon iP8750 som jag är väldigt nöjd med. Skrev ut ett par svartvita foton i A3 (Canon fotopapper) - blev väldigt fina sådana. Bytte papper till ett annat fotopapper från Canon i A4 med samma inställningar och de svartvita bilderna blev med en röd ton i... Ska stå bredvid de första bilderna och det är inte alls samma svartvita färg. Har försökt ändra olika inställningar utan resultat.

Tacksam för hjälp! Hur blir alla mina bilder helt svartvita och ingen ton av något annat i? :)
 
Köpte en ny skrivare, en Canon iP8750 som jag är väldigt nöjd med. Skrev ut ett par svartvita foton i A3 (Canon fotopapper) - blev väldigt fina sådana. Bytte papper till ett annat fotopapper från Canon i A4 med samma inställningar och de svartvita bilderna blev med en röd ton i... Ska stå bredvid de första bilderna och det är inte alls samma svartvita färg. Har försökt ändra olika inställningar utan resultat.

Tacksam för hjälp! Hur blir alla mina bilder helt svartvita och ingen ton av något annat i? :)

Hej !

Ja, det är så, olika papper har olika färgåtergivning.
Skrivare är gjorda att fungera optimalt med produkter från det egna märket,
dvs här med bläck från och papper från Canon.
Vilket inte alltid är fallet.


-------------

Fungerar alla munstycken ?
Kör en kontroll.

--------------

Ev finns det någon "bockairuta" gråskala el dyligt, då används endast den/de svarta färgen, prova.

-------------

För att det ska fungera med andra pappersorter så behövs en färgprofil för det aktuella pappret,
ofta har de större fabrikaten gjort sådana till ett antal skrivare, eller så låter man någon göra en egen för mitt val.

Finns rätt många trådar om detta på fs.

----------------

Ont om genvägar, de flesta blir senvägar.
Visst går det att justera ner det röda någonstans, men i regel uppstår nån ny oönskad nyans någonstans i skalan.

//MW
 
Det finns kanske någon som vill använda färgutskrift för att skriva ut svartvitt, men det är svårt att få det helt rätt och onödigt på just den skrivaren. Den skriver ju i flera olika svarta toner och kan skriva ut svartvitt riktigt bra.

Nu ser det säkert olika ut beroende på dator och programvara, men det finns en ruta att kryssa i för att skriva i "äkta" svartvit. Den ligger under "Quality & Media".
 

Bilagor

  • Skärmavbild-2016-01-30-kl.-14.16.jpg
    Skärmavbild-2016-01-30-kl.-14.16.jpg
    62.2 KB · Visningar: 68
Hej !

Ja, det är så, olika papper har olika färgåtergivning.
Skrivare är gjorda att fungera optimalt med produkter från det egna märket,
dvs här med bläck från och papper från Canon.
Vilket inte alltid är fallet.


-------------

Fungerar alla munstycken ?
Kör en kontroll.

--------------

Ev finns det någon "bockairuta" gråskala el dyligt, då används endast den/de svarta färgen, prova.

-------------

För att det ska fungera med andra pappersorter så behövs en färgprofil för det aktuella pappret,
ofta har de större fabrikaten gjort sådana till ett antal skrivare, eller så låter man någon göra en egen för mitt val.

Finns rätt många trådar om detta på fs.

----------------

Ont om genvägar, de flesta blir senvägar.
Visst går det att justera ner det röda någonstans, men i regel uppstår nån ny oönskad nyans någonstans i skalan.

//MW


Tack för svar!
Har testat bocka i "svartvitt"-rutan utan resultat tyvärr. Samma gällande munstyckena. Men det där med färgprofil för pappret lät som något jag bör kolla upp för nu har jag nog testat alla möjliga inställningar på egen hand :)

/Malin
 
Det finns kanske någon som vill använda färgutskrift för att skriva ut svartvitt, men det är svårt att få det helt rätt och onödigt på just den skrivaren. Den skriver ju i flera olika svarta toner och kan skriva ut svartvitt riktigt bra.

Nu ser det säkert olika ut beroende på dator och programvara, men det finns en ruta att kryssa i för att skriva i "äkta" svartvit. Den ligger under "Quality & Media".


Tack för ditt svar! Tyvärr har jag testat det. Önskade att det vore så smidigt men det vill inte riktigt fungera. Testade skriva ut text i svart och det gick strålande så det är något med bilderna... ska spana vidare!

/Malin
 
Tack för ditt svar! Tyvärr har jag testat det. Önskade att det vore så smidigt men det vill inte riktigt fungera. Testade skriva ut text i svart och det gick strålande så det är något med bilderna... ska spana vidare!

/Malin

Vad är det för problem som finns kvar efter du kryssat i den rutan? Att bilderna har en annan ton än de gamla, som skrevs ut med färgpatronerna, förstår jag. Men med kryss i den rutan ska det bara kunna komma ut svarta färgpigment. Kommer det ut annat är någon riktigt fel.
 
Vad skriver du ut från för program?

Dels finns det färgprofiler för olika papper, och du har nog satt att skrivaren själv ska justera färger.....
 
Vad är det för problem som finns kvar efter du kryssat i den rutan? Att bilderna har en annan ton än de gamla, som skrevs ut med färgpatronerna, förstår jag. Men med kryss i den rutan ska det bara kunna komma ut svarta färgpigment. Kommer det ut annat är någon riktigt fel.

Håller med, det är konstigt. Har nu undersökt och det är när jag väljer papperstyp fotopapper som det blir åt det röda hållet (endast med mina A4-papper). Väljer jag automatiskt val blir det helt svartvitt, men inte lika bra kvalitet och färgen verkar inte riktigt torka på det pappret. Ett steg framåt... :)
 
Håller med, det är konstigt. Har nu undersökt och det är när jag väljer papperstyp fotopapper som det blir åt det röda hållet (endast med mina A4-papper). Väljer jag automatiskt val blir det helt svartvitt, men inte lika bra kvalitet och färgen verkar inte riktigt torka på det pappret. Ett steg framåt... :)

Svårt att svara utan mera info, till exempel vilket program du skriver ut ifrån. Mac eller Windows?

Den normala arbetsgången i program som Photoshop eller Lightroom är ju att du i utskriftsdialogrutan väljer en profil för ditt papper och sedan avaktiverar färghanteringen i skrivarens drivrutin.
 
Vad skriver du ut från för program?

Dels finns det färgprofiler för olika papper, och du har nog satt att skrivaren själv ska justera färger.....

Jag skriver ut från Photoshop. Verkar vara olika profiler som du säger, det är det jag är lite dåligt insatt i och förhoppningsvis har som lösning om jag lyckas hitta rätt profil för mitt papper.
 
Svårt att svara utan mera info, till exempel vilket program du skriver ut ifrån. Mac eller Windows?

Den normala arbetsgången i program som Photoshop eller Lightroom är ju att du i utskriftsdialogrutan väljer en profil för ditt papper och sedan avaktiverar färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Jag skriver ut från Photoshop och har en Mac. Det är just den där profilen som jag inte vet vad jag ska välja... Finns två "huvudprofiler" - skrivarens eller Photoshop - att välja på först och främst. Väljer Photoshop och har då ytterligare flera val. Och där vet jag inte vad jag ska välja - de jag hittills testat har inte fungerat när jag även valt fotopapper.
 
Jag skriver ut från Photoshop och har en Mac. Det är just den där profilen som jag inte vet vad jag ska välja... Finns två "huvudprofiler" - skrivarens eller Photoshop - att välja på först och främst. Väljer Photoshop och har då ytterligare flera val. Och där vet jag inte vad jag ska välja - de jag hittills testat har inte fungerat när jag även valt fotopapper.

Välj först att Photoshop ska hantera färgerna. Sedan väljer du den profil som motsvarar din skrivare och ditt papper. Tyvärr är ofta Canons namn rätt svåra att förstå, men kolla i anvisningarna till ditt papper så ser du vilken pappersprofil du ska använda.

Under utskriftsinställningar väljer du rätt mediatyp. Sedan ska det bara vara att skriva ut. Om du då inte får ett neutralt resultat beror det på att den profil som Canon gjort inte är bra.

Stefan
 
färg i svartvita utskrifter

Hej Malin!
Har bara skummat inläggen. Vid beställning (crimson) har jag haft trassel ibland,
De har olika lab för färg och svartvitt. (jag har jobbat mycket med utställningar).
Man har alltså ett speciellt fotopapper för svartvita utskrifter. Mycket dyrare förstås.

Lambda Svart/vitt 400
Du kan ha fått svar tidigare förstås. Hälsn/Ulla
 
Hej Malin!
Har bara skummat inläggen. Vid beställning (crimson) har jag haft trassel ibland,
De har olika lab för färg och svartvitt. (jag har jobbat mycket med utställningar).
Man har alltså ett speciellt fotopapper för svartvita utskrifter. Mycket dyrare förstås.

Lambda Svart/vitt 400
Du kan ha fått svar tidigare förstås. Hälsn/Ulla

Idag tycker jag att utskrifter med en pigmentskrivare blir bättre för svartvitt än de RC-papper som används i Lambdan. Du kan välja flera olika papper med betydligt vackrare karaktärer än RC-pappren har. När jag skriver ut svartvita bilder använder jag oftast papper som är gjorda med en yta av baryt. Att du dessutom får bilder med extremt bra hållbarhet på detta sätt är ju en fördel för utskrifter till en utställning. Säljs de är det ju trevligt att kunna säga att de håller ett par hundra år, även om de sitter framme på väggen.

Idag har museer och andra institutioner börjat förstå detta och accepterar därför bilder gjorda på så sätt. Vi har till exempel gjort en hel del bilder åt Anders Petersen till Moderna Museet.
 
papper

Om det är som du säger att det fungerar med A3 men du byter till A4 och får problem.
Prova att dela ett A3 så du får två A4.
Då bör du inte få några problem.
Om du ändå får det är det nog någon inställning som du råkat ändra på.

Min egen erfarenhet är att svartvita utskrifter är dom mest krävande på att ha en korrekt färgprofil på papperet.
 
belysning

Om det är som du säger att det fungerar med A3 men du byter till A4 och får problem.
Prova att dela ett A3 så du får två A4.
Då bör du inte få några problem.
Om du ändå får det är det nog någon inställning som du råkat ändra på.

Min egen erfarenhet är att svartvita utskrifter är dom mest krävande på att ha en korrekt färgprofil på papperet.
----
Av erfarenhet, så är även belysningen (typ av ljus) på utställningar mycket viktig. Man kanske inte vet vad lokalen har...men ett helsäkert svartvitt fotopapper fungerar förstås alltid.
Lycka till Malin! hälsn/Ulla
 
----
Av erfarenhet, så är även belysningen (typ av ljus) på utställningar mycket viktig. Man kanske inte vet vad lokalen har...men ett helsäkert svartvitt fotopapper fungerar förstås alltid.
Lycka till Malin! hälsn/Ulla

Inte alls. Den faktor som kallas metameri gör att bilder kan se olika ut under olika ljus, även de är rent svartvita. Men det går att få utskrifter som är metamerifria.
 
vet inte hur många trådar vi har där det är att utskrifterna inte blir bra. Ingen kritik till TS i denna tråd men jag ska ge mina erfarenhet o tankar kring det hela. Nu känner jag visserligen folk som jobbar på labb med printar osv så jag vart väl vägledd från början.

För att det ska stämma så behöver man dels veta att bildskärmen är rätt inställd därför behöver man kalibrera den. Steg två är att ha rätt ljus i rummet jag har speciella lysrör med dagsljuskaraktär annars om du tex sitter på kvällen o tittar på din utskrift i glödlampsljus så kommer den se mycket varmare ut annars osv.

Färgen på vägg ska inte vara målad i kraftiga färger då luras dina ögon av det. Sedan kommer vi till att man ska ha profiler som är rätt till pappret. Vissa pappers tillverkare har ok profiler jag valde i första läget att köpa gjorda profiler till dom papper jag använde.Sedan köpte jag ett rip program som heter image print från color software inte billigt men du får profiler som är klockrena o typ till mängder med olika papper.

Jag har aldrig haft problem stämmer klockrent varje gång. För mig är det ett mysterium att folk vill lägga mängder med pengar på dyra objektiv osv men inte vill lägga pengar på tex en kalibrator o en vettig skärm. Sedan en liten summa för att antingen få proffsprofiler till skrivaren eller köpa ett rip program.

Har man gjort följande steg så är det inga problem
1. kalibrerar skärmen
2.profiler till pappret eller rip program
3. rätt ljus i rummet o (ingen kraftigt vald färg på väggarna)
 
Hej Malin!
Har bara skummat inläggen. Vid beställning (crimson) har jag haft trassel ibland,
De har olika lab för färg och svartvitt. (jag har jobbat mycket med utställningar).
Man har alltså ett speciellt fotopapper för svartvita utskrifter. Mycket dyrare förstås.

Lambda Svart/vitt 400
Du kan ha fått svar tidigare förstås. Hälsn/Ulla

Hej Ulla! Tack för tips - ändå något att kolla upp om det är bilder jag vill ska vara av riktigt bra kvalitet. Inser att det är detta med olika inställningar/profiler som är mitt problem med just detta papper i svartvitt... alla andra papper jag testat har skrivit ut felfritt.

/Malin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.