Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Färg" i svartvita utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)
vet inte hur många trådar vi har där det är att utskrifterna inte blir bra. Ingen kritik till TS i denna tråd men jag ska ge mina erfarenhet o tankar kring det hela. Nu känner jag visserligen folk som jobbar på labb med printar osv så jag vart väl vägledd från början.

För att det ska stämma så behöver man dels veta att bildskärmen är rätt inställd därför behöver man kalibrera den. Steg två är att ha rätt ljus i rummet jag har speciella lysrör med dagsljuskaraktär annars om du tex sitter på kvällen o tittar på din utskrift i glödlampsljus så kommer den se mycket varmare ut annars osv.

Färgen på vägg ska inte vara målad i kraftiga färger då luras dina ögon av det. Sedan kommer vi till att man ska ha profiler som är rätt till pappret. Vissa pappers tillverkare har ok profiler jag valde i första läget att köpa gjorda profiler till dom papper jag använde.Sedan köpte jag ett rip program som heter image print från color software inte billigt men du får profiler som är klockrena o typ till mängder med olika papper.

Jag har aldrig haft problem stämmer klockrent varje gång. För mig är det ett mysterium att folk vill lägga mängder med pengar på dyra objektiv osv men inte vill lägga pengar på tex en kalibrator o en vettig skärm. Sedan en liten summa för att antingen få proffsprofiler till skrivaren eller köpa ett rip program.

Har man gjort följande steg så är det inga problem
1. kalibrerar skärmen
2.profiler till pappret eller rip program
3. rätt ljus i rummet o (ingen kraftigt vald färg på väggarna)


Tack för dina tankar kring det hela! Förstår att ljus i rummet kan påverka men tyvärr är detta för rött för att det bara ska vara ljuset som påverkar. Däremot tror jag mycket på profilerna som du pratar på... har inte hunnit djupdyka i det än men ska kika på programmet du tipsar om. Alla andra papper jag testat hittills har fungerat felfritt när jag skriver ut svartvitt så är nog just detta fotopapper som inte vill med sig med de inställningar jag har just nu.

/Malin
 
Tack för dina tankar kring det hela! Förstår att ljus i rummet kan påverka men tyvärr är detta för rött för att det bara ska vara ljuset som påverkar. Däremot tror jag mycket på profilerna som du pratar på... har inte hunnit djupdyka i det än men ska kika på programmet du tipsar om. Alla andra papper jag testat hittills har fungerat felfritt när jag skriver ut svartvitt så är nog just detta fotopapper som inte vill med sig med de inställningar jag har just nu.

/Malin

För mig stämmer det bra däremot vet jag att för dom som det inte stämmer för brukar lägga dit motsatt färg så om du tex har en för blå utskrift så lägger du dit gul i färgbalansen i Photoshop eller vad du använder. För att du ska veta vilka färger du ska använda så kan du kolla på färghjulet där ser du vilka färger som är motsatta.

Har du som i ditt fall magenta stick så borde det vara grönt o kanske cyan. Det är alltså en nödlösning som kan funka men det bästa är att få en korrekt kedja med profiler osv. Jag vet när jag lämnade in bilder som skulle printas På frontier framkallnings maskin som svartvita bilder då fick man rådet att lägga dit magenta i bilden för att undvika grönstick som brukar uppstå annars.
 
Heter dina Canon papper exakt lika men att det är A3 och A4.
Eller heter A3 pappret en sak och A4 pappret en annat namn?

Vilka Canon papper är det du har ?

För heter dom lika och du kör med samma profil så borde det bli lika på utskrifterna.

Canon har väl en support tjänst som du kan ringa och höra med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.