Annons

Err 99 På Canon 10-D

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!
Jag köpte precis min Canon 10-D av en nära vän.
När jag plåtar så får jag ofta upp Err 99. Min vän har endast fått det 2 gånger innan.
MEn jag får det nästan varje gång jag plåtar.
VI har testat olika objektiv och andra minneskort. Vad är felet? börjar bli väldigt sur över detta.
mvh / Anders
 
Hej Anders, och välkommen!
Om du gör en sökning här i forumet så får du några svar.

Den vanligaste anledningen, som jag själv konstaterat, är när jag använt gamla Sigmaobjektiv och försökt blända ner. Då blir det Err99, och man kan lösa det genom att lämna in objektiven och uppgradera något chip i dem.

Vilka objektiv/minneskort är det du använder?
 
DET FÖRSTÅR jag!

Kolla runt bland övriga trådar här på fs, inget unikt med err99 direkt. Men inte mindre surt fördet såklart;/!

Mvh Niclas, som INTE har ngt svar på frågan tyvärr.
 
Hej johan! tack !
Jag använder både Sigma, Tokina och canons orginal objektiv. Får err99 ändå. så det kan ju inte vara det felet eller?
Får även err99 när jag kör utan objektiv.
mvh / Anders
 
Jag fick err 99 på min 10D när slutaren var på gång att gå sönder. Det kan ju vara det som är problemet. Slutaren går att byta för ca 3000:-.

mvh

Bent
 
Slutaren är normalt garanterad för 30´000 eller 50´000 exponeringar eller 1 år (tror jag det var), vilket som än kommer först.

Err99 är ju felkoden för okänt fel, pröva att putsa av kontakterna i infästningen och även på objektiven.
 
Upplever du felkoden med en massa olika objektiv och minnen föreslår jag att du uppsöker en Canonverkstad.
 
Japp jag åker till Canon Verkstaden i Göteborg idag.
Köpte kameran i USA men som tur var löste jag världsgaranti. Så det kommer nog fixa sig fint detta. Och enligt dom hade dom inte så mycket att göra för tillfället så det går nog fort å bra=)
mvH / Anders
 
Hej Henry!

Dom bytte slutare i min Kamera och lagade CMOS:en. Så nu fungerar den som en klocka = ) Har inte haft ett enda err 99 sen dess. det tog en vecka att laga den bara.
Eftersom jag hade köpt en "MACK" garanti i USA så lagade dom den helt gratis. Så tummen upp för Canon i göteborg! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.