ANNONS
Annons

Erfarenhet av canon G2

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Canon G2 att ha vid sidan om min 7i... Mest för att ha med på resor och annat som "slit-o-släng-kamera"...

Är det någon som har erfarenhet av denna? Kikade lite på cyberphoto, och bildtesterna där är förvånansvärt skarpa...

Sen undrar jag lite om garantier. Kameran är nyuttagen på en försäkring, och därigenom finns det inget kvitto på den... Hur gäller då garanti?

jag har använt 2 st G2:eek:r på jobbet och de är väldigt trevliga, den vridbara LCDn är underbar, menyer och knappar är lättanvända (även om jag bara fotar med fullautomatik med den). den tar mkt bra bilder på högsta kvalitet. den inbyggda blixten räcker inte till mycket men det är rätt självklart, så en Canon 420EX till den gör den väldigt användbar i dåliga ljusförhållanden, dock är blixten större än kameran så den blir lite otymplig.

hoppas du blir nöjd med ditt köp!

chisel skrev:
Funderar på att köpa en Canon G2 att ha vid sidan om min 7i... Mest för att ha med på resor och annat som "slit-o-släng-kamera"...

Är det någon som har erfarenhet av denna? Kikade lite på cyberphoto, och bildtesterna där är förvånansvärt skarpa...

Sen undrar jag lite om garantier. Kameran är nyuttagen på en försäkring, och därigenom finns det inget kvitto på den... Hur gäller då garanti?

Jag har en Canon G2. Det du kommer att märka, den är mycket strömsnålare än din Minolta. LCD-n är vridbar i olika vinklar, vilket är mycket användbart. Låt säg att du står i ett publikhav och vill plåta en artist uppe på scenen, då måste du sträcka upp kameran i luften för att ta en bild. Vinkla LCD-n mot dig och knäpp bilden.
Skall du få bra bilder under dessa förhållanden rekommenderas en extern blixt. Kameran tar mycket skarpa bilder.
Nu råkade jag få ett exemplar som gick i sönder omgående, Man bytte ut allt inuti kameran, hela moderkortet med processor. Fungerar helt perfekt nu.
Ja ha, här fick du lite att bita i!

chisel skrev:
Är det motiverat med just en G2 som 'slit-o-släng' när du har en D7i? De ligger ganska nära varandra i många avseenden, även prismässigt och en G2 är i princip lika klumpig. Om du haft en Canon D60 hade jag kanske förstått dig bättre. Vore inte tex. en ixus400 ett bättre val eftersom den är mycket mindre? Den är inte dålig...Test

Som en kamera att lätt kunna stoppa i fickan, är jag beredd att hålla med. Efter att ha läst om ixus 400, jag hade valt denna som slit och släng kamera

Har använt en G2:a sporadiskt sedan augusti förra året. Bilderna är klart över förväntan, men starttiden (ca 6 s) och tiden från avtryck till skott (ca 1 s) är mycket frustrerande vid gatufotografering. G3:an lär inte vara mycket bättre enl test i Foto. Synd på en i övrigt trevlig kamera.

Jag skaffade mig filteradaptern vilken iofs definitivt omöjliggör placering i fickan. Men på det sättet kan jag ha kameran på mest hela tiden och slipper oroa mig för att skada objektivet. Jag bara viker ihop skärmen mellan tagningarna. Batteriet är förvånansvärt långlivat. Men det hjälper ju bara med starttiden förstås.

Tack för alla svar... Har inte riktigt bestämt mig vad det bli för köp...

Ogillar att det enligt någon är lång tid från avtryck till bild...

Har oxå funderat på några av de mindre kamerorna, bl a casio, pentax och canon...

Ska se om jag hittar några sjyssta begpriser... Ingen som vet något om försäkringen?

Jag har plåtat med kameran sedan den kom ut på markanden. Den är tålig och har fått åka på tuffa uppdrag till Colombia, El Salvador, Honduras, Mexico, Vitryssland och runt om i Sverige. Även om någon liten skruv lossnat funkar den som den ska.

Bildkvalitén är bra även om den ibland överexponerar, vilket är sämre än underexponering. Jag är mycket nöjd med bilderna.

Objektivet är suveränt och har mycket låg distortion.

Batteriet är toppen och räcker mycket länge, även i mycket sträng kyla.

Fördröjningen från avtryck till exponering är retfull. Tiden påverkas mycket av ljuset och hur lätt motivet är att fokusera på.

Prisskillnaden mot Canon G3 är inte så stor. Den exponerar bättre, är smidigare,´uppstartsljudet går att stänga av och displayen bättre (även om G2 är bra).

Løp og kjøp, men ville nok muligens heller satset på en g3. Men bevares, g2`n er kjempefint og et kamera som tar fortreffelige bilder.

Jag håller med dig att den överexponerar ibland. Likadant fördröjning från avtryck till exponering, känns lite segt.

Hej

G2 är ingen höjdare. Jag hade en i ett halvår och blev missnöjd. Seg i flera bemärkelser, taskig blixexponering och relativt dåligt resultat överlag. Visst stämmer alla förutsättningar så presterade den mycket bra.. men vilken kamera gör inte det?

Jag sålde den och har inte ångrat detta.

Att Foto toppklassar denna modellserie säjer inte mycket.. mer att konkurrensen är än sämre.

Med vänlig hälsning
Johan

Bengt-Arne skrev:
Jag håller med dig att den överexponerar ibland. Likadant fördröjning från avtryck till exponering, känns lite segt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar