Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
EOS1D MKII vs Nikon D2X
- Trådstartare defiant
- Start datum
Allt blir ju spekulationer eftersom ingen har testat D2X ännu. Så det blir nog ett krig mellan redan frälsta;-)defiant skrev:
någon ambitiös människa som vågar sig på lite fakta och åsikter. Jag har i alla fall 2 personer i åtankte )
Nä, det är sant....Bäst att avbryta bevakningen av denna tråd redan nu, det kan komma attr bli stökigt här..!Joker skrev:
Vad har det faktum att inte någon testat D2x med saken att göra?
En frälst, är en frälst, är en frälst ...
AronAkesson
Aktiv medlem
Jag kör 1D2 och tycker att den är jättebra. Är dock glad för nikotinesternas del att D2X har kommit. Innan den såg det rätt mörkt ut.
Som snabbkamera (sport osv) är nog 1D2 bättre än D2X, och som högupplösningskamera är nog 1D bättre än D2X. Där D2X vinner är att den nästan är så bra som de två olika canonmodellerna i en kamera. Inponerande med 5 bps i 12 mpix! Dock borde 12 mpix på 1,5 crop vara mer än vad all optik klarar av (nästa i alla fall).
Hade varit koolt med en Ful farme kamera på kanske 15 mpix som man kan "croppa" ner till 8 mpix och 1,5 crop för ökad fart.
Sen är det bara att gratuellera alla canontister till den ökade konkurensen!
Kul när det kommer nya prylar!!
Som snabbkamera (sport osv) är nog 1D2 bättre än D2X, och som högupplösningskamera är nog 1D bättre än D2X. Där D2X vinner är att den nästan är så bra som de två olika canonmodellerna i en kamera. Inponerande med 5 bps i 12 mpix! Dock borde 12 mpix på 1,5 crop vara mer än vad all optik klarar av (nästa i alla fall).
Hade varit koolt med en Ful farme kamera på kanske 15 mpix som man kan "croppa" ner till 8 mpix och 1,5 crop för ökad fart.
Sen är det bara att gratuellera alla canontister till den ökade konkurensen!
Kul när det kommer nya prylar!!
Omöjligt att jämföra.
Nikon har i alla fall fått en kamera som kan få en del Nikonägare att avstå från att hoppa av till Canon.
Hur kameran står dig mot mark II eller 1Ds är ju svårt att veta, men på pappret ser det ju bra ut.
För pressfotografen känns det dock lite väl mycket kompromissartat ut. Jag tycker att de skulle komma med en ren 8MP-kamera som mark II. 2x-sensorstorlek kan ju inte vara riktigt kul.
Nikon har i alla fall fått en kamera som kan få en del Nikonägare att avstå från att hoppa av till Canon.
Hur kameran står dig mot mark II eller 1Ds är ju svårt att veta, men på pappret ser det ju bra ut.
För pressfotografen känns det dock lite väl mycket kompromissartat ut. Jag tycker att de skulle komma med en ren 8MP-kamera som mark II. 2x-sensorstorlek kan ju inte vara riktigt kul.
hrojder
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Omöjligt att jämföra.
Mycket rätt där, Nikon kan med D2X hålla kvar befintiliga fotografer, men lockar knappast några ny. En mycket bra kamera men inte en killer.
Personligen tycker jag att 2X-sensorläsningen är skrämmande dåligt, amatörmässigt tänkande. Med 2x färlängningen få man än mer skärpe djup som redan på 1,5X är ett problem. Alltså en dålig lösning för den målgrupp som ska använda den, sportfotografer.
Leverans januari 2005, innan dess har förmodligen Canon släppt en ny 1Ds och den behöver inte trimmas så mycket för att slå 2DX på fingrarna och dessutom ha en fullformatssensor.
hrojder skrev:
Leverans januari 2005, innan dess har förmodligen Canon släppt en ny 1Ds och den behöver inte trimmas så mycket för att slå 2DX på fingrarna och dessutom ha en fullformatssensor.
Med canons nya processorer kommer säkert nya 1Ds vara så snabb att den duger till reportage och sport. Säkert 5 b/s
hrojder
Aktiv medlem
Och nu så kom den EOS-1Ds Mark II.
Den ska dessutom levereras i November 2004
http://www.dpreview.com/news/0409/04092104canoneos1dsmkii.asp
Den ska dessutom levereras i November 2004
http://www.dpreview.com/news/0409/04092104canoneos1dsmkii.asp
hrojder
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
En reflextion jag gör är att Canonisten måste ha två modeller för att klå D2X prestanda på papperet.
Var är Kim?
Heller två bra kameror med stora sensorer än en med en mindre och en ännu mindre kompromiss... Jag sysslar inte med pocketkameror och vill inte jobba med sensorer för sådana i mina systemkameror.
Vad jag tror är just det att storleken har betydelse och det har Nikon missat. De kommer inte göra DSLR kameror som har större än den så kallade DX-storleken. Det annonserade Nikon i en pressrealese för två år sen. Det och de ganska kompromissfylda kamera modeller som de presenterar fick mig att byta system från Nikon till Canon för ett och ett halvt år sen.
hrojder
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Fast nu är du nog inne på bildkvalité, och den är svår att diskutera innan vi sett testbilder. Jag avvaktar dom.
Just det, det är ju bildkvalitet som är grunden för ett fotograferande eller?
Tittar man på vad 1D Mark II och D20 visat upp tror jag inte att 1Ds Mark II blir sämre och med mer pixalr och detaljrikedom. Men visst jag väntar gärna på bilder att jämföra med.
Arleklint
Aktiv medlem
sagan skrev:
1.5x sensorkamera med minipixlar för 48 000:-...låter som ett saftigt överpris.
Sa Kim med all självsäkerhet utan att tänka på hur mycket utveckling, teknik, kunnande och kostnad det kan ligga i att förvalta pixlarna från denna sensor.
Han sa det utan att ha sett en testbild.
Det jag säger är att D2X rockar på specarna och till pris. Men... jag är beredd att såga D2X om den sviker i förhållande till den kvalité jag önskar
Vad kostar Canonkameror i proffsskiktet?
defiant
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Vad kostar Canonkameror i proffsskiktet?
inte mer än D2X....