Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
Tack Mikael
För test bilderna, Angående Oves svenska anvundsjuka? löjligt att gå ner på den nivån.
/P.L
För test bilderna, Angående Oves svenska anvundsjuka? löjligt att gå ner på den nivån.
/P.L
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fröderberg håller på, och det kommer att publiceras i Kamera & Bild, Novembernumret.FredrikArvidsson skrev:
...
Nån som har testat 5D:s batterigrepp?
Hur funkar konvertern till dessa?niklasl skrev:
Något OT förvisso men nedan syns vad jag pular med nu... Nikon 20/2.8 Ais på EOS 1Ds. Och dessutom två 21r och en 28:a till på väg. Varför begränsa sig?
Det är en adapter för objektivfattningen utan glas. Man fokuserar på full öppning - ibland går det även nedbländat - och mäter på arbetsbländare.AlfaGTV skrev:
Hur funkar konvertern till dessa?
Är det glas i den?
Kan du köra med med bländarförval?
Berätta litet!
Ja.MartinB skrev:
Använder man ex. vis ett Leica R objektiv med adapter så fokuserar man givetvis manuellt, men bländaren är inte öppen tills själva fotot tas som med ett Canon Ef objektiv. Man får alltså fokusera med största bländare och välja bländare när man fokuserat? Har jag rätt för mig?
Ibland, om det är ljust där man fotograferar.MartinB skrev:
Är det möjligt att fokusera med t.ex. bländare 5.6 eller 8 eller är sökaren för mörk då?
niklasl skrev:
Något OT förvisso men nedan syns vad jag pular med nu... Nikon 20/2.8 Ais på EOS 1Ds. Och dessutom två 21r och en 28:a till på väg. Varför begränsa sig?
Har sett en hel del diskussioner på nätet och även haft mailkontakt med en del av de mest aktiva. En komplikation som visat sig nu är att 5D och 1D-serien har olika speglar och optik från t ex Leica som passar på 1D-serien visar sig inte passa 5D. Det gäller t ex den troligen bästa vidvinkelzoomen, 21-35 från Leica, som visserligen måste modifieras för att passa 1D-serien men som trots modifikation tar i spegeln på 5D om man ställer in 21 mm (men inte på andra brännvidder). Vad jag förstår ska (nästan?) all Zeiss-optik passa 5D (möjligen med undantag för jubileumsversionerna 85/1.2)macrobild skrev:
Har du hittat något vidvinkel objektiv (förutom zeiss) som tecknar ut hörn och kanter ?