Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor (cm x cm) är hela bilden från 5D, som är 100%-200% förstorade på en 17" eller 19" skärm?

Hur stora är motsv. bilder från D2X?


Resonemanget kan vara intressant att veta för att förstå hur stora utskrifter denna diskuterade kantoskärpan kommer att synas på.

Ingen som testat kombinationen 5D och 24/1.4L ännu?

P.S. Är själv riktigt sugen på 5D.
 
froderberg skrev:
Givet bör man ha perspektiv och se hur liten del detta är av totalbedömningen. För exempelvis en inredningsfotograf kan det dock vara en viktig fråga.
Helt rätt. Vid en snabb blick på mina egna bilder (och 95% av bilderna här på FS) skulle inte den eventuella skärpeförlusten på en 1Ds MKII eller 5D ha någon betydelse.
För vissa kan det vara av vikt. Men den petiga inredningsfotografen kör väl storformat?
 
macrobild skrev:
Någon påstår att Sigma 20/1,8 fungerar, en annan Canon 35/2,0.
På "gamla" filmtiden var 35/2.0 ett mycket bra alternativ.
Har någon provat Canon 35/2.0 respektive Sigma 20/1.8 på ff ?

Jag hade 35/2,0 på filmtiden men saknade en USM-version. Fokuseringsmotorn låter rätt enerverande.

Jag var nöjd med gluggen och närgränsen. Om den funkar bra till småbildssensorn (vägrar säga fullformat) så är det et intressant alterinativ i och med sitt låga pris.

Varför finns inte 17/2,8L: 24/2L; 28/2L; 35/2L och 50/1,2L ...

Sigma 20/1,8 har en lite lustig distorsion som gör nästan hela horisonten rak utom yttersta kanterna. Skulle därför vara mer lämplig på 1D mark II.
 
Mikael vad motsvarar dina förstoringar på 200-400% i utskrift?Har du skrivit ut bilder med nämnda kombination?
Vid vilken storlek på bild tycker du att din påstådda dåliga kantskärpa syns på bild?
Hur kommer det sig att mina bilder i upp 50-70 inte uppvisar det?
Jag jämför mina bilder med mellanformat o dom är inte sämre.
Varför byter Nikon fotografer system för att dom inte tycker Nikon har något bra alternativ till kraftig vidvinkel på aps sensorn eftersom kvaliten blir sämre än med Canons ff.
Så vad är nytt Mikael?Att kantsdkärpan på 16-35 inte är super är ingen nyhet men den funkar utan problem för dom flesta.
Det jag motsäger är att 24-70 skulle uppvisa det vid utskrifter eftersom jag vet att det inte är så.
Varför ser man inte det i bilder tryckta i helsidor som i tex Practical Photographer?
Jag anser att Canon kan göra en bättre vidvinkel från 20mm o neråt.Deras Normalzoom håller måttet tycker jag.Det visar väl om inte annat Canons säljsucce på ff eller är alla profotografer blinda i hörnen?
 
snap skrev:
Mikael vad motsvarar dina förstoringar på 200-400% i utskrift?Har du skrivit ut bilder med nämnda kombination?

Svar : mina förstoringar är till för att ses bättre på FS eftersom uppsända bildstorlek är max 400pixlar

Vid vilken storlek på bild tycker du att din påstådda dåliga kantskärpa syns på bild?

Svar: Vad det gäller 16-35 och 17-40 resultat kan skillnaderna i skärpan och hur den avtar ses mycket tydligt redan vid en liten kopia. Hur synligt det syns beror givetvis på vad bilden innehåller.

Hur kommer det sig att mina bilder i upp 50-70 inte uppvisar det?

Svar: vet ej, jag har inte testat ditt objektiv.

Jag jämför mina bilder med mellanformat o dom är inte sämre.

Svar: Jag har varken sett bilder från din mellanformat eller Canonobjektiv.

Varför byter Nikon fotografer system för att dom inte tycker Nikon har något bra alternativ till kraftig vidvinkel på aps sensorn eftersom kvaliten blir sämre än med Canons ff.

Svar: Ja varför gör dom det? Flertal som mätt upp och jämfört kommer till en helt annan slusats, bla Anders Uschold mfl. Kan det röra sig om okunskap?

Så vad är nytt Mikael?Att kantsdkärpan på 16-35 inte är super är ingen nyhet men den funkar utan problem för dom flesta.

Svar: det funkar säkert, likväl som vissa personer sitter med en risig skärm och bedömmer färgåtergivning.

Det jag motsäger är att 24-70 skulle uppvisa det vid utskrifter eftersom jag vet att det inte är så.
Varför ser man inte det i bilder tryckta i helsidor som i tex Practical Photographer?

Svar: Jag har inte sett bilderna/tidningen och kan därför inte uttala mig om det.

Jag anser att Canon kan göra en bättre vidvinkel från 20mm o neråt.Deras Normalzoom håller måttet tycker jag.Det visar väl om inte annat Canons säljsucce på ff eller är alla profotografer blinda i hörnen?

Svar: Här har vi olika åsikter


Ove. Du får gärna ta ditt 24-70 objektiv och vandra ut, sätt kameran på stativ och fotografera av ett husfasad , byggnad som fyller upp hela bilden rakt framifrån. Välj bl 8. Skicka bilderna till [email protected].
Därefter kan jag återkomma med svar angående just ditt objektiv.

Hälsningar mikael
 
Eftersom ingen ville ange vad stor en motsvarande utskrift från 5D förstorad till 100% resp. 200% på en 19" skärm fick jag räkna lite själv.

5D, 100%corp, 19" skärm: 126 x 84 cm utskrift
5D, 200%corp, 19" skärm: 252 x 168 cm utskrift
5D, 400%corp, 19" skärm: 504 x 336 cm utskrift

Slutsatser kan ni dra själva. ;)
 
s60761 skrev:
Ska bli riktigt intressant att höra din åsikt om denna kombination(5D + 24/1.4L). 24/1.4L ser ut att vara ett riktigt trevligt objektiv.
Här finns ett test på Luminous-landscape av Canons samtliga 24 mm optik på en EOS 1 Ds.
Verkar som om alla de testade objektiven är lika bra när man bländare ner.
EF 24/1.4 L har väl inte annars fått så bra kritik annat än att den är ljusstark(?)
 
matnyttige skrev:

EF 24/1.4 L har väl inte annars fått så bra kritik annat än att den är ljusstark(?)

Det är ju ett objektiv man köper för att det är ljusstarkt. Det lär vara tillräckligt bra på de stora bländaröppningarna för att inte förfela sitt syfte. Är det acceptabelt på 1,4 och hyggligt på 2,0 är jag nöjd. Det är ju inte husväggar som jag ska plåta med gluggen... :)

Härom veckan plåtade en hästauktion utomhus på kvällen. Iso 3200 1/8s bländare 2,8. Det är då jag behöver 1,4,
 
Och jag behöver ett vidvinkel som tecknar ut hela ytan lika skarpt
Exempel: 150 människor bakom 10000 dialysmaskinen som går på export. Mitten skarp-ju mer man vandrar ut i bilden ser man att människorna blir suddigare och suddigare. Vd som står i vä hörn är knappt igenkänningsbar pga av oskärpa.
Gluggen nerbländad till 8 och 11.
Vi har olika krav.
Men kravet är väl fortfarande att en glugg skall teckna så bra som möjligt, även ute i kanter och hörn- Eller?

mvh mikael
 
Kan man på ett hugg säga hur kraftiga vidvinkar som är ett problem med 5D/1Ds? Vid vilka brännvidder dämpas problematiken?
 
Calle S,

Som jag förstått det från bl.a. finns problematiken även på viss normaloptik och teleoptik. Dock är inte problemen lika stora och utmärkande.
 
Björn Rörslett förklarar på ett utmärkt sätt skillnaderna mellan bilder tagna med ff och mindre sensor, tele och naturfotografering.
http://www.naturfotograf.com/index2.html
Nikon d2x sid 8 där han och en kollega visar bilder tagna med 1dsmk2 och D2x

Björn är vad jag förstår även medlem här på FS

Mikael
 
macrobild skrev:
Men kravet är väl fortfarande att en glugg skall teckna så bra som möjligt, även ute i kanter och hörn- Eller?

Det är önskvärt för mig, men mitt krav är att objektivet ska klara jobbet. 24/1,4 blir en reportageglugg som kompletterar standardgluggen 24-70/2,8. Jag kan ju inte välja en 24/3,5L för att den är skarpare när jag behöver hög ljusstyrka.

Ibland får man gå ifrån förhoppningen om att hitta universalgluggen. Men nog verkar 24/1,4 skarp ut i hörnen på "normala" bländare. Ingen tar väl gruppbilder på bländare 1,4.... :)
 
froderberg skrev:
Men nog verkar 24/1,4 skarp ut i hörnen på "normala" bländare. Ingen tar väl gruppbilder på bländare 1,4.... :)
Man bör väl inte ta gruppbilder med en 24 på FF över huvudtaget...!

Visst har även jag sett skärpebortfall, speciellt 1Ds mkII med en 16-35 mot D2X och 12-24. Däremot fick jag fint resultat med 24-70/2.8.

Men jag måste väga in flera faktorer. När jag kollar på mina bilder är det ganska lätt att konstatera att kantskärpa är egentligen relativt ointressant för min del. Den eventuella vinjeteringen och skärpeförlusten på en 24-105/4 IS kompenseras av mina behov och mitt sätt att arbeta. Viktigt för mig personligen är lågt brus vid högt ISO.
 
Objektiv- och kameraval handlar om att utifrån sina behov hitta den bästa kompromissen.

Själv har jag ett gäng gluggar och plockar med dem som passar bäst för det som jag ska plåta. Hade jag bara gått på skärpan hade jag aldrig använt min 70-200/2,8 utan bara mitt 135/2 som är mycket bättre.
 
Tegelväggstest...

För den intresserade.......

Har inte gjort några tester tidigare men tyckte resonemanget var intressant då jag har FF 1Dsm2, 16-35, 24-70 och Sigma 20mm 1,8.

Samtliga tagna i raw f8, konverterade CS2 ACR 3,2 default, skärpta USM 100/1,0/0. Sparade jpeg quality 7 och väger ca 2mb per st.

Slutsatser och kommentarer mottages tacksamt..

16-35 f8 20mm
http://www.jerrygladh.se/16-35f820mm.jpg

Sigma f8 20mm
http://www.jerrygladh.se/sigma20mmf8.jpg

16-35 f8 24mm
http://www.jerrygladh.se/16-35f824mm.jpg

24-70 f8 24mm
http://www.jerrygladh.se/24-70f824mm.jpg


mvh

Jerry
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.