ANNONS
Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Jag tycker att det ofta saknas nyansering i värderingen av olika testresultat.

Håller med. Det är väldigt viktigt att ge rätt perspektiv. Många kameror är idag väldigt likvärdiga och då är det mycket annat som ska vägas in. Väljer man kamera väljer man också system.

Jag ge perspektiv i de tester jag gör, men samtidigt måste man vara tydlig och göra tidningen intressant.

Den som inte läser hela testtexterna kan få fel intryck av att bara kolla betyg och mätningar. Detta är ett större problem på webben än i tidningar. Många tester på webben består bara av en massa mätningar utan så mycket perspektiv eller analys.

Tyvärr kan man inte heller alltid berätta allt. Det får inte plats.

Slowfinger skrev:
Och hur många kvinnor finns det i en sådan här diskussion? Lite handlar det väl om snoppmätning om vi ska vara ärliga?

Jag har två intressen, fotografering och fototeknik. Andra har kanske bara ett av intressena.

Så visst är det snoppmätning.

Många kvinnliga yrkesfotografer som jag träffar vill ha koll, men de orkar inte grotta ner sig i tester. De uppskattar korta och sakliga muntliga sammanfattningar.

Det lustiga är att ibland när man frågar duktiga fotografer om vad de har för utrustning tar dom nästan illa upp. Som om det skulle spela någon roll för en KONSTNÄR ;-)

Slowfinger skrev:
Det lustiga är att ibland när man frågar duktiga fotografer om vad de har för utrustning tar dom nästan illa upp. Som om det skulle spela någon roll för en KONSTNÄR ;-)

Jepp, men i nästa stund vill de ha lite tips.

Jag har fått många frågor om 5D från frilansare. Det verkar verkligen vara frilansarkameran.

Jag tycker det skulle vara jobbigt att jobba som fotograf utan fullkoll på tekniken.

froderberg skrev:
Jepp, men i nästa stund vill de ha lite tips.

Jag har fått många frågor om 5D från frilansare. Det verkar verkligen vara frilansarkameran.

Jag tycker det skulle vara jobbigt att jobba som fotograf utan fullkoll på tekniken.
Det är en sak som jag gillar med dig, Magnus, du tar bra bilder och har koll på tekniken (och det utan att bli rabiat). Dessutom går du inte på det där konstnärsposerandet med låtsad tekniklikgiltighet.

Tackar.

Om jag får lägga ut orden lite mer så uppfattar jag att fina fotografer skiljer på teknik och teknik. De vill gärna ha koll på vad de gör och kunna de prylar de har. Men det är inte fint att vara nyfiken på vilka nya saker som kommer, utan man ska bli rekommenderad av någon annan bildmänniska eller sin kontakt på yrkesfotobutiken.

I viss mån kanske det handlar om tid, men för många fotografer är det viktigt med image. Därför skulle de aldrig sätt ett tangenttryck på fotosidan. En del fotografer som trots allt är med på FS har kollat noga vad det är för ställe innan de går med.

Det finns en Garboattityd. Man ska vara exklusiv och svårtillgänglig. Bara visa få utvalda bilder, och helst bara i tryckt form eller på utställning.

Sen ska jag säg att vi på K&B aldrig fått nej när vi velat göra fotografintervju, även om vi frågat om folks teknik. Så bilden av konstnärliga yrkesfotografer är nog värre än verkligheten.

Två av dem jag intervjuat har för övrigt beställt Eos 5D. Och så var vi tillbaka on topic igen.

Sitter mitt i natten och kollar på bilder från mitt senaste objektiv. Jag lånade ett 70-200 /2.8 med stabilisator och vandrade runt i domkyrkan i 15 minuter. Bilderna är upp till betraktaren att finna om de tilltalar eller ej.
Många gånger har jag fotograferat inne i denna dunkla byggnad-men aldrig på frihand och med bara ett objektiv på kameran. Samtliga bilder tagna på ca 1/50sek och längre tid samt bländare 2,8. 1600iso och svartvitt valt i kameran.
Objektivet behöll jag.
Mikael

Bilagor

• _mg_0032.jpg
    _mg_0032.jpg
    14.9 KB · Visningar: 248
Senast ändrad:
Syftet var inte att visa bilderna i första hand utan min förvåning över hur bra 70-200 fungerar tillsammns med en darrig yrkesfotograf som har medicinska bilder som specialitet. För några år sedan var inte gyron i objektiven så här förfinad.
Vill forumvärden korta ner antal bilder (kan ta utrymme så är det helt ok för min del)
Hur som haver- objektivet fungerar ypperligt med sin stabilisering och tillsammans med mina något ålderstigna händer och skakningar.
mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar