Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, Mikael Risedal, för din test av 5D!

Hur upplever du att sökaren känns i jämförelse med exempelvis D2X?

Nån som har testat 5D:s batterigrepp?
 
Jag vet att det finns en mastodonttråd på fred mirandas forum angående leica objektiv på en Canon 1ds Mk II. Där står listat vilka leica gluggar som kan användas. Vill minnas att det även fanns en jämförelse mellan Zeiss 28/2.8 och Leica R 28/2.8 senaste modellen. Där såg man att leican var bättre i kant och hörn (men den är betydligt dyrare). Det finns mycket begagnat leica till mycket bra priser t.ex www.leicashop.com.
 
Något OT förvisso men nedan syns vad jag pular med nu... Nikon 20/2.8 Ais på EOS 1Ds. Och dessutom två 21:eek:r och en 28:a till på väg. Varför begränsa sig? :)
 

Bilagor

  • nikon20_on_1ds_051005_201101_a85_fs.jpg
    nikon20_on_1ds_051005_201101_a85_fs.jpg
    49 KB · Visningar: 732
hehe... kul... kör hårt Lönnbro ! Glöm bara inte att rapportera de dyrköpta erfarenheterna till oss så vi slipper göra samma misstag ;-)
 
Nikons 20 är inte så dum, faktiskt. Den får bättre resultat på Photodo än Canons 20. Den är ganska liten och behändig (men gediget byggd) och har CRC (Close Range Correction system) för närbildsfoto. Det är samma optiska konstruktion som i nuvarande AF-modell. Och beg-priset har gått upp sedan jag köpte min! :) Återkommer med testresultat längre fram - alla som köpt en 5D kommer att börja leta vidvinkel så småningom... Dyrköpt? Tja, kanske, men jag har iaf fått tag i en del bra optik som nu inte går att hitta längre. Kolla t ex på keh.com - inte ett Contax-objektiv under 45 mm längre, inte ens 25 mm och det är inte ens särskilt bra (till skillnad från 28:an - har f ö en till salu just nu).
 
niklasl skrev:
Något OT förvisso men nedan syns vad jag pular med nu... Nikon 20/2.8 Ais på EOS 1Ds. Och dessutom två 21:eek:r och en 28:a till på väg. Varför begränsa sig? :)
Hur funkar konvertern till dessa?
Är det glas i den?
Kan du köra med med bländarförval?
Berätta litet!
MVH /Micke
 
niklasl,

Jag har några frågor till dig som jag hoppas du kan besvara. Ser att du använder manuella Zeiss objektiv på din Canon. Jag har själv varit sugen på att göra det och tror jag vet hur de fungerar, men vill bara få det helt klart för mig.
Det har skrivits mycket om "stop down-metering" vilket jag tror jag vet vad det är nu. Använder man ex. vis ett Leica R objektiv med adapter så fokuserar man givetvis manuellt, men bländaren är inte öppen tills själva fotot tas som med ett Canon Ef objektiv. Man får alltså fokusera med största bländare och välja bländare när man fokuserat? Har jag rätt för mig?
Är det möjligt att fokusera med t.ex. bländare 5.6 eller 8 eller är sökaren för mörk då?

Skulle vara jättetacksam för hjälp.

MVH Martin
 
AlfaGTV skrev:
Hur funkar konvertern till dessa?
Är det glas i den?
Kan du köra med med bländarförval?
Berätta litet!
Det är en adapter för objektivfattningen utan glas. Man fokuserar på full öppning - ibland går det även nedbländat - och mäter på arbetsbländare.
 
MartinB skrev:
Använder man ex. vis ett Leica R objektiv med adapter så fokuserar man givetvis manuellt, men bländaren är inte öppen tills själva fotot tas som med ett Canon Ef objektiv. Man får alltså fokusera med största bländare och välja bländare när man fokuserat? Har jag rätt för mig?
Ja.
MartinB skrev:
Är det möjligt att fokusera med t.ex. bländare 5.6 eller 8 eller är sökaren för mörk då?
Ibland, om det är ljust där man fotograferar.
 
En trevlig länk , 5d jämförs med 20d. upplösning, brus, och dynamiskt omfång.
http://www.ddisoftware.com/20d-5d/

En annan länk. Tele och fullformat sensor betyder stora , tunga objektiv. Med 1.5 , 1,6 förlängningsfaktor (20D med flera andra kameror) kan man erhålla vad flera menar bättre resultat på telesidan, dessutom med mindre och lättare objektiv. Därför har flertal naturfotografer behållt kameror med förlängningsfaktor och den mindre sensorytan.

Utrustningen blir betydligt lättare att bära med sig, resultatet likvärdigt eller bättre.
http://www.virtualtraveller.org/5dv20d/5dv20d4.htm

Mikael
 
Senast ändrad:
Kort om 5D

Efter en dryg vecka med 5D, kan jag ge lite otekniska synpunkter. Jag är helt nöjd med kamerans funktion, dvs bildresultat, sökaren, ljus och fin, displayen, stor och bra, menyerna, som tidigare D-kameror. Kameran vaknar snabbt ur vila, den följande autofokusen med sk hjälppunkter verkar fungera bra.
Stora möjligheter att själv ställa in 4 olika bild-parametrar till ett läge som passar ens fotograferande. De förinställda bildstilarna känns ganska överdrivna med hög skärpa och färgmättnad.
Nackdelar: tråkig "ihålig" känsla kring bottenplattan. Något större och tyngre än tidigare
D-kameror. Sedan är det inget roligt att se resultatet från några av sina gamla objektiv, speciellt på vid-vinkel sidan. Dock känns det för min del inte som en megakatastrof med mina gamla linser. På sikt får man planera för byta upp sig, när bra alternativ presenteras, av Canon eller någon annan.
Råfilerna går ej i CS1, men tycker medföljande Canon-program funkar bra till konvertering.
Slutsats: jag har svårt att se någon bli besviken på den här kameran.
Hils LP
 
Välkommen till Fotosidan LP
Jag har några frågor
Hur många bilder får du ut på en laddning?
Är autofocusen likvärdig med exv 20D? Hur fungerar den i dåligt upplysta situationer.
Eftersom jag vet att du är en mycket erfaren canofotograf (över 20år i yrket) har du några andra iaktagelser jämfört med exv 20D?

Hälsningar Mikael
 
niklasl skrev:
Något OT förvisso men nedan syns vad jag pular med nu... Nikon 20/2.8 Ais på EOS 1Ds. Och dessutom två 21:eek:r och en 28:a till på väg. Varför begränsa sig? :)

Har du hittat något vidvinkel objektiv (förutom zeiss) som tecknar ut hörn och kanter ?
Nyfiken.

Mikael
 
Eftersom Canon 16-35 och 17-40 gav ganska usel kant och hörnskärpa tillsammans med 5d testade jag hur ett Sigma 24-70 uppför sig med 5d.
Även här på 24mm och nerbländat till 6.3 kan stora skillnader ses. Knivskarpt i bildens mitt, kanter och hörn rena bluddret.
Mikael
 

Bilagor

  • sigma24mm.jpg
    sigma24mm.jpg
    35 KB · Visningar: 573
Här samma bild tagen med en kamera med en mindre sensor dvs 1.5 förlängning och 18-70 zoomobjektiv bl 6.3. Som jag ser det så gäller det för tillverkare av ff-format att ta fram vidvinkel objektiv som håller för en bra bildåtergivning över hela bildytan.
Lite hårddraget kan man annars undra, vad är vitsen med detta format? Vore det inte bättre att ha 1.3 förlängning som hos 1dmk2.
Jag väntar spänt på vad Niklas kommer fram till med sina tester.
Mikael
 

Bilagor

  • 18-70.jpg
    18-70.jpg
    36.1 KB · Visningar: 561
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Har du hittat något vidvinkel objektiv (förutom zeiss) som tecknar ut hörn och kanter ?
Har sett en hel del diskussioner på nätet och även haft mailkontakt med en del av de mest aktiva. En komplikation som visat sig nu är att 5D och 1D-serien har olika speglar och optik från t ex Leica som passar på 1D-serien visar sig inte passa 5D. Det gäller t ex den troligen bästa vidvinkelzoomen, 21-35 från Leica, som visserligen måste modifieras för att passa 1D-serien men som trots modifikation tar i spegeln på 5D om man ställer in 21 mm (men inte på andra brännvidder). Vad jag förstår ska (nästan?) all Zeiss-optik passa 5D (möjligen med undantag för jubileumsversionerna 85/1.2)

Preliminärt (har just satt mig att titta på bilder efter några dagar i Skåne): Nikons 20/2.8 Ais tecknar inte ut riktigt ända ut i hörnen. Kontrasten är inte på Zeiss nivå. Färgåtergivningen känns neutral. Distorsionen är kuddformig, ganska tydlig. Det finns en del CA. Mekaniskt ganska liten optik med mycket gedigen känsla i fokusering och bländarring. Optiken presterar bäst på bl 5.6-11, ljusbortfallet minskar avsevärt redan vid ett stegs nedbländning.

Återkommer när jag hämtat de andra objektiven och testat dem (måste beställa en adapter också).

Edit: Även 1D(2) och 1Ds(2) skiljer sig åt i spegelhusen där den förra inte har samma snäva utrymme som den senare och kan ta fler objektiv utan modifiering.
 
Har du vägarna förbi Lund så skulle jag gärna prova din zeissoptik och göra en jämförelse med Canons egna gluggar.
Mikael
 
Nikon 20/2.8 Ais på 1Ds, bl 8, 1/20s fri hand, skärpt:
 

Bilagor

  • nikon20_051008_153108_1ds_fs.jpg
    nikon20_051008_153108_1ds_fs.jpg
    55.4 KB · Visningar: 530
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.