Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
en detalj från bilderna ovan i 100%

En ljuslykta på väggen. Den vänstra är klippt ur JPEG direkt från kameran, den högra är ur filen som konverterats från RAW.

MVH /Micke
 

Bilagor

  • img_2423_detail.jpg
    img_2423_detail.jpg
    38.2 KB · Visningar: 1,023
macrobild skrev:
Canon 17-35/2.8

Att canongluggen inte är så vass viste vi redan. 5D avslöjar CA och oskärpa ut mot kanterna .
Canon 17-35 uppträder betydligt sämre än exv Sigma objektivet.Ful CA och oskärpan inträder betydligt tidigare från mitt och ut mot kanterna.
Mikael

Om objektivet blänndas ner ordentligt runt Bl16. Om Du nu har testat det, kan det göra någon skillnad.
Det var ett förbaskat dyr glugg, när jag köpte den.

\\Sten
 
Hej Mikael Risedal!

För mig är det du skriver om färgåtergivning och tonkurvor av stort värde. Väldigt många tycks inte bry sig om sådant, utan jagar annat, typiskt upplösning. Visst är det viktigt också förstås. Det som jag skulle glädjas av att undersökas vore om det är möjligt att skapa en tonkurva som är mer neutral. Av det jag sett av D2X som du presenterat i D2X-mastodonttråden var mycket intressant och visar tydligt på att det är i hög grad är kamerans mjukvara som styr hur resultatet blir, och hur tillverkarens preferenser är vad vi konsumenter "ska ha". Det som Canon nu skapat med olika slags tonkurvor är en bra grej, men man skulle även vilja ha något slags läge som är så neutralt det bara går. Kan man ens ladda in det i Canon 5D?

Ett JPEG-läge som ger en slags kompression av högdagrar för att undvika utfrätning skulle också kunna vara intressant, men då måste det vara en valbar finess tycker jag, inte någon "standardisntällning".

Jag har även t.ex. stört mig ganska mycket på Canonkamerornas förmåga att generellt överdriva röda kulörer, vilket du visade tydligt på flera exempel ovan. Mycket bra jobbat!

Sedan har jag lite smått "stört mig" på att t.ex. 350D tycks ha en ganska dålig detaljuplösning i lögdagrarna, ungefär som om detaljer bara "flyter ihop". Vad är din syn på detta? Jag är fullt medveten om att jag bara har tittat på exempelbilder och "tyckt till", men det är några iakttagelser jag tycker mig ha sett.

Som sagt; mycket bra exempelbilder som du gärna får fortsätta med! Mycket värdefullt!

Hälsningar

Johan Lindroos
 
Luguber skrev:
Om objektivet blänndas ner ordentligt runt Bl16. Om Du nu har testat det, kan det göra någon skillnad.
Det var ett förbaskat dyr glugg, när jag köpte den.

\\Sten

Det förvärrar bara resultatet pga av diffraktion, bäst resultat har du på 5.6 och 8 beroende vilken kamera du använder.
Mikael
 
Vi försökte göra en liten test och se hur d2x brusbild ser ut och när tappar d2x detaljer gentemot 5d och högre iso tal.Plats, mörka Domkyrkan i Lund. Vi kom fram till att detaljer och brus är likvärdigt från de båda kamerorna om d2x exponeras efter ca 1000Iso och 5d efter 1600iso.
Canon 5d till vänster 1600iso
Nikon d2x till höger motsvarande 1000 iso.
Vad man kan se är att Autovitbalansen är betydligt bättre hos d2x och hanterar blandljuset inne i kyrkan mycket bra.
Mikael
 

Bilagor

  • brus1.jpg
    brus1.jpg
    28.3 KB · Visningar: 920
Senast ändrad:
Hela bilden från kyrkan, detaljen ovan är från predikstolen.
Mikael
 

Bilagor

  • brus2.jpg
    brus2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 912
Vid 3200iso är Canon överlägsen, D2x tappar detaljinformation och färginformation.
D2x är en oslagbar kamera i mångt och mycket, men på högre isotal, läs över 800iso är den rejält distanserad av Canon 5d och även 1dsmk2.

Mikael
 

Bilagor

  • brus3.jpg
    brus3.jpg
    32.7 KB · Visningar: 914
Johan Lindroos skrev:
Hej Mikael Risedal!

För mig är det du skriver om färgåtergivning och tonkurvor av stort värde. Väldigt många tycks inte bry sig om sådant, utan jagar annat, typiskt upplösning. Visst är det viktigt också förstås. Det som jag skulle glädjas av att undersökas vore om det är möjligt att skapa en tonkurva som är mer neutral. Av det jag sett av D2X som du presenterat i D2X-mastodonttråden var mycket intressant och visar tydligt på att det är i hög grad är kamerans mjukvara som styr hur resultatet blir, och hur tillverkarens preferenser är vad vi konsumenter "ska ha". Det som Canon nu skapat med olika slags tonkurvor är en bra grej, men man skulle även vilja ha något slags läge som är så neutralt det bara går. Kan man ens ladda in det i Canon 5D?

Ett JPEG-läge som ger en slags kompression av högdagrar för att undvika utfrätning skulle också kunna vara intressant, men då måste det vara en valbar finess tycker jag, inte någon "standardisntällning".

Jag har även t.ex. stört mig ganska mycket på Canonkamerornas förmåga att generellt överdriva röda kulörer, vilket du visade tydligt på flera exempel ovan. Mycket bra jobbat!

Sedan har jag lite smått "stört mig" på att t.ex. 350D tycks ha en ganska dålig detaljuplösning i lögdagrarna, ungefär som om detaljer bara "flyter ihop". Vad är din syn på detta? Jag är fullt medveten om att jag bara har tittat på exempelbilder och "tyckt till", men det är några iakttagelser jag tycker mig ha sett.

Som sagt; mycket bra exempelbilder som du gärna får fortsätta med! Mycket värdefullt!

Hälsningar

Johan Lindroos

Hej Johan

Jag vet faktiskt inte om du kan ,som med Nikonkamerorna lägga in egna tonkurvor i din Canon.
Canon har problem med intensiva röda färger, men jag har sett liknande problem med min d2x jmf med D70 och d1x. Imatest visar att Canon 1dsmk2 och även 1dmk2 har problem med intensiva röda färger. En kamera som inte hade det var gamla Canon 1d med ccd.
Hälsningar mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Hej Johan

Jag vet faktiskt inte om du kan ,som med Nikonkamerorna lägga in egna tonkurvor i din Canon.

Det går i 1D-serien, men inte i 5D.

/magnus (som följer tråden med intresse men som inte får säga något om sina erfarenheter av kameran, än)
 
Du kan slå mig en signal Magnus, 046.399000.
Är åter i Stockholm från torsdag och fotograferar på Karolinska. //

En bild som talar om hur 5d klarar 3200 iso och jmf med d2x. På predikstolen står det en ramlösa. Under flaskan kan 5d ta fram detaljer.

Pga de mindre pixlarna /ljusmottagarna blir bilden hos d2x mycket sämre i 3200 iso vad det gäller detaljåtergivningen. Speciellt i lågdagrarna. .Här hjälper alltså ingen Noise ninja eller annat brusreduserande programmering .Vid 3200iso är signalnivån för låg hos d2x.

Mikael
 

Bilagor

  • brus4.jpg
    brus4.jpg
    26 KB · Visningar: 1,112
Senast ändrad:
Slutligen; 800iso från båda kamerorna, här ses inga skillnader mer än att AWB mäter annorlunda. Detaljnivån är utmärkt hos båda kamerorna och man kan också se att d2x har något större skärpedjup pga den mindre sensorn , bl 4 är inställt på båda objektiven.
Mikael
 

Bilagor

  • 800iso.jpg
    800iso.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,087
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Det går i 1D-serien, men inte i 5D.

/magnus (som följer tråden med intresse men som inte får säga något om sina erfarenheter av kameran, än)

Hej Magnus,

när är det fritt fram för dig att tycka till om kameran?

Mvh Agneta
 
Får man ordning på 5d (inställningar) så att bilderna presenteras något mer neutralt i jpg så är kameran mycket bra . Kör man raw så är problemet löst.

För den som arbetar/fotograferar med höga iso tal, korta skärpedjup,vidvinklar så folk får vattenskalle på varje bild så finns det ingen bättre kamera just nu på marknaden, förutom 1dsmk2 som är betydligt dyrare.

Att fotografera med denna kamera innebär också att man får vara beredd att köpa de bästa/dyraste Canon objektiven, speciellt på vidvinkelsidan. Storleken på sensorn avslöjar skärpebortfall, vinjettering, CA hos objektiven. Du skall be att få testa det objektiv du tänker köpa på kameran. Objektiv, orginal eller pirat som fungerat bra med exv 20d , 350 kan ge dig obehagliga överraskningar vad det gäller bildkvalitet över hela bildytan.


Mikael
 
Senast ändrad:
agge28 skrev:
när är det fritt fram för dig att tycka till om kameran?

Jag får ge ett kort första intryck, men att diskutera kameran mer ingående får jag inte förrän mitt test når tidningsläsarna.

Mitt första intryck är att det är en trevlig kamera att hantera, men vinjetteringen kan vara rejält störande. Härligt med stor sökare och kort skärpedjup. Inga problem med iso 3200 (som med 20D). AF:en är som 20D, inte så bra som 1D-serien. Säkert populär bland både entusiaster som proffs.
 
froderberg skrev:
Jag får ge ett kort första intryck, men att diskutera kameran mer ingående får jag inte förrän mitt test når tidningsläsarna.

...

Men Magnus, du som privatperson får väl, om du vill, diskutera dina intryck och erfarenheter av nämnd kamera? Dina personlig intryck behöver ju inte nödvändigtvis stämma överens med dina objektiva teester?
"Nikon D2x är en jävla skitkamera, får inte fast ett enda av mina EF objektiv.." ;)

Du fattar vad jag menar hoppas jag. Likväl som fotosidan crew kan agera som privatpersoner, kan väl ni som representerar Kamera o & Bild i vissa foruma agera som privatpersoner i t.ex. Canonforumen?
MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Men Magnus, du som privatperson får väl, om du vill, diskutera dina intryck och erfarenheter av nämnd kamera? Dina personlig intryck behöver ju inte nödvändigtvis stämma överens med dina objektiva teester?
"Nikon D2x är en jävla skitkamera, får inte fast ett enda av mina EF objektiv.." ;)

Du fattar vad jag menar hoppas jag. Likväl som fotosidan crew kan agera som privatpersoner, kan väl ni som representerar Kamera o & Bild i vissa foruma agera som privatpersoner i t.ex. Canonforumen?
MVH /Micke

Visst förstår jag. Och jag, Calle Slättengren, Peter Werner och Jeppe Ekwall är här som privatpersoner. Jag uttalar mig nästan aldrig som representant för Kamera & Bild.

Men eftersom jag fått 5D till test (min kommer i månaden, beställde kitet) såsom testare på en fototidning blir det för svårt att hålla i sär vem som uttalar sig.

Som privatperson kan jag i alla fall säga att Canon fortsätter med sin ruskigt fula kameraremmar. Vilket jag också framförde på pressvisningen. :) Jag har dock inte objektivt testat om en större del av befolkningen håller med mig eller om konkurrenterna har snyggare. Kanske en D2X-rem skulle göra sig bättre på kameran... :)
 
froderberg skrev:

...
Men eftersom jag fått 5D till test (min kommer i månaden, beställde kitet) såsom testare på en fototidning blir det för svårt att hålla i sär vem som uttalar sig.

Som privatperson kan jag i alla fall säga att Canon fortsätter med sin ruskigt fula kameraremmar. Vilket jag också framförde på pressvisningen. :) Jag har dock inte objektivt testat om en större del av befolkningen håller med mig eller om konkurrenterna har snyggare. Kanske en D2X-rem skulle göra sig bättre på kameran... :)

:) Okej, med tanke på att du lagt din order så har du i alla fall sagt A. ;)

Vad gäller remmen, gillade jag faktiskt den. Det måste ju vara en L-rem? Den har ju röd kant?
:D

MVH /Micke

PS Vågar du orda nåt om passningen batterigrepp/kamera? (Jag har inte fått grepp/optik ännu) Greppet till 10D var ju en jävla parodi, och tydligen ännu sämre me 20D o grepp.
DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.